Certina DS Opknapbeurtje

Jaren geleden gaf ik mijn vader een Certina DS voor zijn verjaardag… zijn oude Seiko was door dagelijks dragen, ook tijdens flinke verbouwingen echt afgeleefd, en het glas was bijna matglas te noemen… ze zag er nog beroerder uit dan de Verdal die hij daarvoor droeg…

Vandeweek, op bezoek bij mijn ouders bracht mijn vader de Certina ter sprake “het lijkt wel of de glaspakking half verdwenen is… en vandeweek zat er ook waterdamp achter het glas… kun je er eens naar kijken?”

Ik kreeg het horloge in mijn handen gedrukt… en inderdaad… van de glasring was 1/3 verdwenen… en er zat inderdaad een restje damp achter het glas… Ik heb de Seiko weer even van een batterijtje voorzien, zodat ie in elk geval weer even de tijd bij zich had… mijn vader heeft wel een mobieltje, maar die neemt ie alleen mee als ie met de motor weg gaat, of als we samen naar een beurs gaan zoals de motorbeurs…

Er moest dus een nieuwe glasring gemaakt worden… maar ok… thuisgekomen eerst maar eens het glas eruit gedrukt, en de kast eens bekeken

Damn!.. dat is dus 't gevolg van een horloge dragen als “daily beater”, maar dan met nadruk op beater…

Doorntje gedraaid op de draaibank, en de kast erop geklemd…

en de Bezel eerst maar weer eens een beetje geslepen…

en gepolijst… da’s horde 1

Toen, met schuursticks aan de slag gegaan om de grootste butsen en deuken in de kast weg te werken, en daarbij de elegante kastvorm te bewaren…

dat 'ie weer glimp!..

Draaibank aangezwengeld met een prop HMPE erin… glasring draaien…

Het ringetje… deze is vrij breed… het glas meet ø30 mm, de zitting in de kast echter is ø31 mm, dus de ring moet 0.5 mm breed zijn… da’s 0.2 mm breder dan gangbaar… meestal zijn glasringen 0.3 breed… makkie dus deze keer…

en dan drukken we het glas er weer in… ja… ik weet het… er zit nog een butsje in… maar ik heb de maat genomen… vandeweek een 300x1.3 Saffier bestellen… ringetje draaien. en overzetten… da’s in 10 minuutjes gepiept…

Morgen kan mijn vader in elk geval zijn Certina DS weer omdoen… en dan kan ik de Seiko eens een vergelijkbare behandeling geven… glas bestellen, ring draaien, kast en band opwerken… zodat ook die weer een beetje toonbaar is…