Certina erfstuk

Heb je een foto van de achterkant van de kast?

Want aan de kleur te zien is het verguld, of wellicht volledig goud.

Loopt het?

Wat zijn de afmetingen?

(zonder kroon)

Hij ligt nu nog bij mijn oom, dus ik kan dat niet zo snel checken. Morgen kan ik dat wel laten weten.

Diameter is vermoedelijk tussen 30-34mm

Certina is een mooi merk, maar niet een merk wat super verzamelwaardig is. Dat drukt de waarde

Op het oog ziet het horloge er keurig uit. Als het loopt, is dat een mooie bonus … want dan is er niets kapot.

Vroeger was het mode om kleinere horloges te dragen dan nu. Zo zijn er herenhorloges geweest van 32 en 33mm, terwijl dat nu niet meer gebruikelijk is. Valt je erfstuk in de categorie 34 mm + is het een stuk verkoopbaarder en dus meer waard…

De grootste vraag is de kast. Certina maakte vergulde kasten, en volgouden. Is het een volgouden certina is de waarde de goud-waarde, met misschien een (beperkte) extra omdat het horloge loopt, hopelijk een goede maat heeft (34mm+). Is het een klein volgouden kastje, of zijn er andere problemen zou ik zeggen dat het horloge de goudprijs waard is.

Is het een verguld kastje van een goede maat zou ik denk ik aan 200-300 euro denken met wat geluk. Ik heb ze ook zien gaan voor 125 a 150. is het een verguld kastje van een kleine maat met issues een 75 a 100. Het probleem van vergulde horloges is dat het goudlaagje eraf slijt, en dat is gezien de geringe waarde nooit zo de moeite waard te laten herstellen.

Het lijkt me trouwens een certina dresswatch uit de jaren 60.

1 like

In ieder geval bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik ben ook niet van plan om het uiteindelijk te verkopen, maar de waarde weten is altijd mooi meegenomen. Als ik meer weet laat ik het wel horen. Mocht iemand nog meer info weten dan hoor ik het ook graag.

1 like

Het horloge lijkt praktisch als nieuw. Ik weet niet of je ooit pakken draagt, maar dit is een ultiem “dress horloge”. Het is duidelijk zorgvuldig bewaard.

Volgens mij is het bandje hagedissenleer . Het is ook leuk mocht er een gouden certina gespje bij zitten. Dat zou hem wel afmaken :+1:

1 like

Het is nooit gedragen en goed bewaard, dus in zeer goede staat.

1 like

Dat is te zien ja.

Lekker zelf dragen certina is mooi merk en kan prima onder een overhemd gedragen worden

33mm certina waterking uit 1965

2 likes

Diameter is 32/33mm.

Jaartal is waarschijnlijk 1982

Gezien de inscriptie is 82 wel logisch, maar de stijl van het horloge is klassieker. Op basis van de voorlant zou ok zeggen 60s. Ook wat betreft de maat…

Het is wel een gouden kast zo te zien (verguld heeft vaak een stalen achterkant) en ik zie stempels. Op deze fotos kan ik op mijn telefoon het karaat niet zien. Horloge is dus sowieso de goudprijs waard.

1 like

Even voor je gezocht.

op basis van het nummer achterop, 851 1210 65, is het:

851 Cal. 25-66, het uurwerk dus
1210 is het type kast
65 14 Carat Yellow gold

(bron, een draadje op WUS)

Is het systeem van na 1974, voor 74 stond er ook een serienummer op, daarna nog maar een reeks getallen ipv twee. Deze is dus van na 1974

1 like

Heel erg bedankt voor de informatie. Als ik weer iets als dit heb, dan zal ik wat betere foto’s maken van het serienummer. Dat scheelt weer wat zoekwerk.

1 like

ik ben geen certina expert maar de stijl van dit horloge doet mij denken aan mijn certina new art uit medio jaren 60.

Check even 2 reacties hoger. Dit 60s design is kennelijk nog lang gemaakt. Ik vind het horloge ook echt een 60s vibe hebben.

Aangezien het horloge nooit is gedragen is het misschien ook wel verstandig om het een service beurt te geven?

1 like

nou dat design hadden ook nog wel wat langer mogen aanhouden. zijn nog steeds mooie dress-watches.

Ik moet wel wennen aan hoe klein het horloge is. Ben wat grotere horloges gewend.

1 like

En toch staat het meer dan prima. Zeker met een overhemd.

Zeker. Dit is een net horloge. Past perfect bij een pak of formelere look.