Certina GMT

Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik veel naar GMT horloges aan het kijken en ik ben de certina de action gmt tegen gekomen. Reviews zijn schaars. Zijn er hier mensen die deze toevallig hebben en kunnen beschrijven wat ze mooi en/of minder mooi vinden?

Zie hier een linkje voor een plaatje :slight_smile:
https://www.certina.com/nl/watch/ds-action-gmt-powermatic-80/C0324291105100

2 likes

Peter,

Ik heb hem even bekeken en ik vind hem mooi.
Wat me in het bijzonder bevalt is dat Certina hier afgestapt is van het ETA 2893-2 uurwerk waarbij de local time display de referentietijd is, en de tweede tijdzone (“GMT”) de local time volgt en eventueel onafhankelijk daarvan kan worden versteld… Bij een echte GMT hoort het precies andersom te zijn: de 24-uurs GMT aanduiding is de referentietijd, en de 12-uurs wijzer voor lokale tijd kan onafhankelijk daarvan worden ingesteld.
In het eerste geval ben je verplicht bij ZT-WT en vice versa behalve de lokale tijd ook GMT aan te passen. In het tweede geval is dat niet zo: je moet alleen de “local hour hand” verzetten. Bij Rolex, Tudor en GS gaat het ook op die manier (en ik heb vast nog wel wat merken vergeten).

Ook voor mijn collectie een aanrader :heart_eyes:

2 likes

Bedankt! Super nuttige informatie! Dus als ik het goed begrijp zou je bij een ‘echt’ de gmt wijzer altijd laten staan en hoef je alleen de local time (12 uur wijzers) aan te passen. Is dat correct?

En deze Certina heeft dat nu (toch?).

Het enige wat ik iets minder vind is dat het horloge wel aan de grote kant is. Ik ben benieuwd hoe deze er in het echt uit ziet!

1 like

Tof ding om te zien! Heb je deze revieuw al gezien?

1 like

Peter,
Afgaande op de gebruiksaanwijzing zou dit moeten kloppen.

1 like

Leuke GMT, alleen die 43mm kastmaat houdt me tegen.

1 like

Deze Powermatic 80 is ook een doorontwikkeling van de ETA 28xx in diverse varianten. Net als bij Hamilton, Tissot en andere twijgen aan de Swatch-boom.
Nu nog wachten tot ze bij ETA alles voorzien van een silicium balansveer…

Deze steekt nu ook boven het maaiveld uit, bedankt TO. Een maatje kleiner zou overigens welkom zijn.

2 likes

Leuk horloge! Certina is altijd goed naar mijn mening. Deze staat toevallig al een tijdje bij onze oosterburen te koop.

1 like

Jep, die had ik gezien. Niet helemaal gekeken, want daar zijn mijn taal skills niet goed genoeg voor. Wel handig om een idee te krijgen van hoe het horloge er in het echt uitziet.

Thanks!

Precies, dat is dus mijn grootste twijfel![quote=“johan.d, post:8, topic:238404”]
Deze staat toevallig al een tijdje bij onze oosterburen te koop.
[/quote]

Volgens mij heb ik hem nieuw al goedkoper gezien! Wel bedankt voor het linkje ;)!

2 likes

Prachtige horloge, ik ben Certina fan dus is het prima spul.

Certina is great value for money
De GMT staat ook op mijn 2020 lijstje
Momenteel heel tevreden met de Powermatic uurwerk in de DS PH200 & Certina DS-1 Big Date

3 likes