Hallo iedereen, enige tijd geleden is mijn opa overleden en ik heb zijn Certina horloge in mijn bezit. Ik heb echter geen idee hoe oud het is, of het iets waard is enz. Misschien dat iemand hier kan helpen?
Het horloge is goudkleurig en er zouden ook edelmetalen gebruikt zijn. Double, goldplated, ik weet het niet. Wijzerplaat is zeer eenvoudig, enkel streepje op de uren, dubbel op de 12, datum op 3 uur. Verder staat er “Certina”, “quartz” en “swiss made”. Op de roestvrijstalen achterkant staan de cijfers: 729 3009 25.
Bandje is goudkleurig en is "elastisch, geen sluiting.
Binnenzijde uurwerk: “certina 729”, “unadjusted seven 7 jewels” “swiss v8” en een soord schildje met de letters “ESA” en daaronder 940 111
729 zal het type quartz uurwerk zijn maar verder weet ik weinig, jammer dat ik geen foto kan plaatsen.
Mijn Certina heb ik weten te dateren
door eenvoudigweg een email naar Certina
te sturen met modelgevena en serienummer en uurwerktype.
Ik had echt binnen enkele dagen antwoord van een
vriendelijke voorlichtingsmevrouw.
qua waarde moet je er niet teveel van voorstellen,zoals je aangeeft is het een quartz en deze zijn (zonder de discussie aan te gaan of dat al dan niet terecht is)minder gewild en veel minder kostbaar.
Wel is het zo dat Duitsers graag Certina’s kopen maar deze schat ik op ongezien op een €50 .
Gewoon houden als herinnering aan je opa, de gedachte aan hem levend houden is belangrijker dan euro’s .
Bedankt voor de reacties!
Excuus dat ik niet eerder reageerde, GMAIL zag de notificaties als spam.
Sowieso wil ik het horloge houden, inderdaad als aandenken. Maar ik wil er wel meer van weten. Ik zal Certina een e-mail sturen, bedankt voor de tip.
Ik vond inderdaad een lijstje waarbij ESA (en ETA) genoemd werden als uurwerk fabrikanten.
De Certina zal mij niet rijk maken nee, zeker niet in de behoorlijk gebruikte staat waarin het is. Overigens loopt het uurwerk nog uitstekend! Helaas zal ik het horloge nooit echt dragen, ik hou niet van goud
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb Certina CS een e-mail gestuurd die zij vervolgens hebben doorgestuurd naar Zwitserland. Inderdaad binnen een paar dagen resultaat! Zie hieronder de e-mail die ik heb ontvangen voor “closure” van dit topic, da’s wel zo netjes