Certina onbekend type

Hallo Allemaal, Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik de goede methode gebruik. Dit horloge hebben wij geërfd. Het is een Certina, maar we hebben geen idee welk type etc.,

Is er hier iemand die er wellicht iets meer over kan vertellen ?
Met vriendelijke groet,
Peter

1 like

ter aanvulling, het is een herenhorloge met een doorsnede van 33,5 mm
gr. Peter

Deze lijkt er op, is iets kleiner met 32mm

Als deze Certina echt goud is, zoek naar goudmerken, dan is het horloge méér dan € 1.000 waard.

Het horloge en de band hebben een eikenblad merkje

Die staan erop als je goed kijkt.

Dat is afhankelijk van het gewicht en karaat. Meestal is dat niet veel.
In bovenstaand geval zal het gewicht met name in de band zitten en niet in de case.

Volgens mij is een blaadje 14k.

Denk dat ie ergens uit de jaren 80 is. Quartz is niet gezocht en de maat is ook niet heel courant.
Mits emotionele waarde kan je misschien het bandje vervangen voor leer en de band verkopen… anders zou t voor mij de goudinkoper zijn met deze.

Dit type Certina heeft geen specifieke naam.
De Q op de wijzerplaat staat voor quartz, dus een batterij horloge.

Ik zie dat de datum aan het wisselen is om twee uur, dat is niet in orde. De datumwisseling gebeurt normaliter om twaalf uur (ongeveer).
Misschien kan je een nieuwe batterij laten plaatsen, dan is ook duidelijk of het horloge nog werkt.
Ik vermoed namelijk dat er nog een oude batterij in zit, die aan het lekken is en dan is het horloge kapot.

Volgens mij wél,

namelijk Certina Priska.

2 likes

Zal ik de titel dan aanpassen naar: Certina onbemind type :smile:

1 like

Certina Priska lijkt er wel op, maar is het niet.
De Priska heeft volgens mij een andere kast (dunner en andere lugs) en achterdeksel.

Tja, bij oude quartzjes kan dat wisselen wel zo drie uur in beslag nemen. Had er ook eentje waarbij het uiteindelijke klikje om 12 uur zat, maar dan keek je dus s avonds al wel drie uur naar een halve datum. Hem zo instellen dat hij rond 12 begint met wisselen lijkt me minstens zo ok, tussen 12 en 3 slapen de meesten toch.

1 like

Mijn Certina quartz lijkt sprekend op die van TS en schakelt om 12 uur ‘s nachts met één klik meteen naar de nieuwe datum :slightly_smiling_face: