Certina ref. 5102.094 circa 1960

Ik heb al een paar keer aangegeven dat ik een beetje teveel horloges heb, hoe ik dat weet? Omdat ik van dit horloge totaal niet meer weet hoe ik er aan ben gekomen… :slight_smile:

Ik neem aan van de rommelmarkt, maar dat maakt ook eigenlijk niet uit. Het glas had een paar flinke barsten en het uurwerk had serieus behoefte aan een servicebeurt.

(moeilijk te zien dankzij de slechte foto maar linksboven zie je net een paar breuklijnen)

Ik had al een tijdje geen service meer gedaan dus oorspronkelijk had ik niet de intentie om er een foto topic van te maken. Ik heb dus van het servicen alleen wat foto’s van het demonteren (voor het geval je niet meer weet hoe hij in elkaar moet).

Dit is een kast in meerdere delen waarbij het uurwerk er via de voorkant uit moet, het glas zit dus vast aan de bezel en niet in de kast.

Het glas zat vast met een tension ring, en die krijg je er niet zomaar uit gedrukt, maar goed daar hebben we heel specifiek gereedschap voor zoals een hamer… :wink:

Als je wijzers afneemt loop je kans op kleine krasjes op de wijzerplaat, Bergeon heeft daar speciale plaatjes voor maar een stukje plastic wat toevallig in de buurt ligt doet ook de trick.

De caliber 25-36 is er nog eentje van Certina zelf, wat ik zelf grappig vind is dat de wijzerplaat kant gepolijst is als een spiegel, bijzonder aangezien je dat deel dus helemaal niet ziet.




Wat je dus niet ziet is de daadwerkelijke service, hier ben ik wel eventjes zoet mee geweest vooral omdat een van de veertjes besloot een leven aan te gaan buiten het uurwerk. Gelukkig heb ik wat standaard veertjes op voorraad en kon ik er eentje met gewoon wat inkorten probleemloos plaatsen.

Ik heb een Greiner kastensluiter/glazenpers met Bergeon doppen, daarmee ram je met geweld het glas in de bezel aangezien hij voor je gevoel net te groot is om te passen (twee tienden groter dan de maat).

Goed, kast gepoetst, horloge afgeregeld, bandje erop (ik moet nog even een 17mm bestellen dus nu met 16mm), en dan heb je dit:

Echt een heerlijk eenvoudige en elegant horloge, en altijd gaaf als de service het gewenste effect heeft.

1 like

Nice JOB!!!

Fraai (tu)

Leuke Certina, weer mooi gedaan.
Volgens mij is voorzichtigheid geboden met het monteren van te groot plexiglas in de bezelring, ik heb zo’n vermoeden dat de ringen hierdoor kunnen breken.

Super werk! stijlvolle certina :slight_smile:

Mooi hoor.
Bij mij zijn de horloge gereedschappen weer opgeruimd. Het mooie weer komt er (hopelijk) aan en dus is het straks weer tijd om de schuur in te gaan en te gaan sleutelen aan mijn andere hobby, te weten de oude brommers en hulpmotoren. Ook daar nog werk genoeg.

Mooi!

Je moet het natuurlijk ook niet overdrijven door er bijvoorbeeld vier tienden groter glas in te drukken, als je het glas niet goed kunt centreren dan is het waarschijnlijk te groot. Die bezel ring kan volgens mij wel wat aardig wat hebben.

Prachtig om te zien hoe je dat allemaal doet, kan er ook bij een Omega zo’n tension gemonteerd zijn ?

Die bestaan inderdaad zeker, persoonlijk vind ik zonder tension ring fijner, die kun je er met een glasklauw erg makkelijk inzetten of gewoon met de hand er in drukken.

Hallo gschoots,

Dank voor je reaktie, ik overweeg deze aankoop.

Explore jeedewee46

En weer als “nieuw”. :slight_smile:
Mooi te zien hoe dit in zn werk gaat. Moest wel lachen bij de hamer en het gebroken glas :slight_smile:

Je moet het wel een beetje luchtig brengen natuurlijk…

Als ik de komende dagen wat tijd kan vinden zal ik weer eens een full service in foto’s proberen te vangen. Dit heb ik voor handwinder + datum geloof ik nog niet gedaan.