Certina stemvork Esa Mosaba

Weer ouwe meuk gekocht.
Ik vond het wel wat hebben: een stemvorkhorloge dat er van binnen veel mooier afgewerkt uitziet dan de gewone Accutrons.
Zag er een te koop, kon me weer niet inhouden en nu krijgt mijn Accutron 214 dus straks gezelschap van een neefje.
Een volgens de verkoper nog ongedragen Certina met een werk er in als op deze foto:

[center][/center]

En nu maar weer wachten op de pakjesman en dan komen er ook fotoos van de nieuwe ouwe.

Hieronder een verhaal over dit type uurwerk, de ESA-stemvork, die in diverse horlogemerken te vinden is/was en -zo las ik op een andere site- als de Rolls Royce der stemvorken werd beschouwd.

Mosaba, ESA
Mosaba means ‘montre sans balancier’ (‘watch without a balance wheel’).
It has a frequency of 300 Hz.
1966 Max Hetzel (who invented the Accutron) moves back from the USA to Switzerland. On May 1st 1966, he starts to work for the ESA at the ‘Laboratoire Suisse de Recherches HorlogĂšre’ (LSRH) and at the ‘Centre Ă©lectronique horlogĂšre’ (CEH) to develop the Mosaba.
1967 CEH shows a prototype of the Swissonic 100 at the Basle Fair. Problems with Bulova-patents block commercial production.
1968 On November 11th 1968, the president of the Bulova Corporation signs a contract with ESA to agree on ESA’s use of the Bulova-Accutron patents.
1969 The first watches with the caliber ESA 9162 are sold.
1970 On October 26th, ESA asks Dubois Dépraz SA of Le Lieu, Switzerland, to secretively develop a chronograph mechanism for the ESA 9162 (patent no. 554016 Switzerland, inventor François Berthoud). The new caliber becomes the ESA 9210.
1972 At press conferences on May 11th, that take place simultaneously in Geneva, Hongkong and New York, the Swissonic 100 Chronograph, Mosaba cal. 9210 is presented. The world’s first electronic chronograph with a tuning fork becomes a fait accompli. The production of the chronograph is limited to 21.000 pieces.
1976 End of the production of the Mosaba.
1990 At the Basle Fair of 1990 Technos Neuchñtel Switzerland represents a limited series of the ‘Technos Mosaba’ with movements made out of old parts of the the ESA 9162.

The term tuning fork is not very apt for the resonator used in the Mosaba. It would be more accurate to speak of a deflection resonator with two metal counterpoises or of a ‘compensated’ tuning fork. The basic principles are equal to the Bulova-Accutron movement.

This caliber is sold by many companies under the most particular names:
the ‘Tronosonic’ of Beaume et Mercier (caliber 19162, 19164, 19210),
the ‘Certronic’ of Certina (cal.29.151, 29.152 and 59-351)
the ‘Mosaba’ of Derby,
the ‘Eternasonic’ of Eterna (cal.1550 740 and 1551 742),
the ‘Ultronic’ and ‘Titronic’ of Longines (cal.6312 and 6332),
the ‘XL-tronic’ of Movado and Zenith (cal.500 and 505),
the ‘Tissonic’ of Tissot (cal.2010 and 2020),
the ‘Electronic f300 Hz’ of Omega (cal.1250) in 1970,
the ‘Electrosonic’ of Rado (cal.740 and 742) etc.

Leuke aanwinst
 Heb ook een 214 en onderstaande (te koop <-klik :wink:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,102535,109188#msg-109188
). Ben wel benieuwd naar een foto van de dial Grootmokum!

acour_jeroen Schreef:

Ben wel benieuwd naar een foto van de dial Grootmokum!

Okee okee: even snel dan een foto van de verkoper:

acour_jeroen Schreef:

Leuke aanwinst
 Heb ook een 214 en onderstaande
(te koop foto van de dial Grootmokum!

och, dial is niet belangrijk want grootmokum draagt 'm binnenste buiten, kan die de hele dag naar het kaliber kijken :slight_smile:

wat er trouwens kek uitziet met die bewerkingsbanen!

Het horloge zal alleen wel geen glazen caseback hebben

Mooi horloge.
Ik heb al verschillende stemvorkjes in mijn verzameling, vind dit een interessant verzamelgebied.
Koesteren man :wink:

Hij is binnen, en hij is mooi!
Diameter zonder kroon: 38 mm
Dikte: 11 mm
Lugbreedte 20
De band die er op zit is een Certinaband met een verloop van 20 mm bij de aanzet naar 14 mm bij de gesp.
Het uurwerk zoemt naar hartelust, de toonhoogte is ietsje lager dan die van mijn Accutron: ze kunnen dus tweestemmig zoemen!

Hier wat plaatjes.
De wijzerplaat heeft een golfpatroon, zowel horizontaal als verticaal lopen er golven overheen. Dat geeft bij verschillende lichtval steeds weer een iets ander beeld. Op de macrofotoos is dat wel te zien.
De kast is een combi van mat, glanzend en een piepklein stralenkransje rond het glas.

Ja, ik ben weer blij met deze “ouwe meuk”, het is weer eens een bewijs dat er voor betrekkelijk weinig geld en met een beetje geluk en geduld heel leuke, interessante en ook nog eens gave klokjes te vinden zijn.

[Center]

[/center]

Hij is mooi! Zeker met die ietwat psychedelische wijzerplaat :slight_smile:

Leuke vintage aanwinst! Lagere toon = 300 Hz i.t.t. 360 Hz voor de Bulova Accutron?

1 like

acour_jeroen Schreef:

Leuke vintage aanwinst! Lagere toon = 300 Hz
i.t.t. 360 Hz voor de Bulova Accutron?

@ acour_jeroen: Leuk dat je daar op inhaakt: ik had daar niet bij stilgestaan.

Inderdaad:
Certina’s 29-152 (= ESA 9162) draait op 300 Herz,
Bulova’s Accutron 214 doet dat op 360 Herz.
En het verschil hoor je dus duidelijk!

En voor wie daar een beetje een beeld van wil hebben: tegenwoordig zijn alle muziekinstrumenten gestemd naar de internationale standaard a-ééngestreept.
Dat is op 440 Hz: de A boven de centrale C van een piano heeft een frequentie van 440 trillingen per seconde.

Trouwens: de stemvork werd al in 1712 uitgevonden door John Shore (ca. 1662/1752). De man was sergeant-trompettist aan het Engelse hof in Londen. Hij speelde in de Engelse Koninklijke Kapel. Zowel Purcell als HĂ€ndel schreven in hun werken speciaal voor hem enige trompetpartijen. Shore speelde ook luit.

De door hem uitgevonden stemvork bestond uit twee gebogen benen van staal. Hij noemde zijn stemvork “pitch fork” (een ‘toonhoogtevork’) en dus niet “tuning fork”. Deze laatste benaming is pas later aan het instrumentje gegeven. Shore gebruikte zijn stemvork om zijn luit te stemmen.

De frequentie van Shore’s stemvork was 423,5 Hz. De uitvinding van de stemvork van Shore werd door de Fransman Rudolf Koenig overigens verder uitgewerkt

Mooi, zo één wil ik ook wel

Wat een leuk horloge(tu) Gefeliciteerd, veel plezier met deze stemvork.

Een horlogehobby hoeft niet altijd duur te zijn:D

ze zijn leuk he, die stemvork horloges. ik heb er 2, waaronder een certina c-tronic. beiden hebben hetzelfde kaliber als de jouwe maar de tissot is defect, de certina zoemt alsof het een lieve lust is en loopt akelig nauwkeurig.

gr
klaas

Er valt over de horlogewereld vaak wel wat te klagen.
Maar kijk: dit is nou service!

Gisteravond een mail gestuurd naar Certina in Zwitserland met het kastnummer en een code die in het uurwerk te vinden was en de vraag of ze me konden helpen met het bouwjaar van het klokje.
Vandaag om 9:09 uur al antwoord:

[i]"Dear Mr. xxxxx,

Thank you for your e-mail and we are pleased to learn that you own a CERTINA watch.

This model was built in 1970.

Best regards,

CERTINA SA
World Customer Service"[/i]

1 like

Kijk dat is mooi: zo hoort het(tu)