Certina waterking

Mijn vader heeft voor zijn 25jarig ambtsjubileum bij De Staatsmijnen destijds een ELKA horloge mogen ontvangen.
Dit heb ik hier al eens laten zien.
Deze ELKA had een vreselijk goedkoop kastwerk. Ziet er nu na 58 jaar niet meer uit…
Niet veel later werd voor een gelijkwaardig jubileum een gouden Certina geschonken.
Afgebeelde Certina waterking heeft mijn vader van een collega mijnwerker gekregen in ruil voor een postduif.
Het horloge liep echter niet meer.
Ik heb het deze week zelf eens uit elkaar gehaald(althans balans en spiraal) en geprobeerd het uurwerk lopende te krijgen.
Spiraal was niet mooi gecentreerd, plakte aan elkaar, werkte tegen en na een aantal omwentelingen stond het horloge weer stil.
Met nauwelijks professioneel gereedschap heb ik met kunst en vliegwerk, welke ik maar niet zal noemen(de horlogemakers onder jullie zouden er kromme tenen van krijgen) heb ik balans en spiraal gangbaar gekregen.
Het loopt nu met redelijk stevige in de pas-lopende omwentelingen al meer dan 24 uur zonder stil te staan.
Daar ben ik al gigantisch blij mee.
Maar ik vermoed toch dat er toch een andere balans(althans spiraal) in moet want het geheel maakt behoorlijk wat bijgeluiden waarbij je de spiraal metalig hoort zingen en het hart toch niet krachtig en gelijkmatig tikt. Het loopt ook zo’n 3 a 4 minuten per dag voor.
Dan zal ook wel de afstelling, zoals het nulpunt, niet meer naar behoren zijn.
Maar daar durf ik me niet aan te wagen. Het loopt zondeer te stoppen en daaar ben ik blij om…
De afbeelding is gemaakt met een macrolens met extensiontube.
Je ziet dat het horloge ook aan de buitenkant een behoorlijke revisie kan gebruiken.
Maar belangrijker vind ik het binnenwerk.
Ik zal op zoek moeten gaan naar een sloper met een nog in tact zijnde complete balans om daarna te proberen(mogelijk met de hulp van iemand) om zelf tot een servicebeurt te kunnen overgaan.
Dat is een grote wens van me…om zelf te kunnen servicen…

2 likes

Je woont helemaal aan de andere kant van Nederland dan ik, anders zou ik zeggen kom maar even langs. Je mag nu ook langskomen natuurlijk. Als de balansveer niet is vervormd door het uitnemen en terugzetten van de balans, hoeft er niet direct een donor aan te pas komen hoor. Even de balans er uitnemen en deze met de veer dopen in een ontvetter.
De horlogewereld heeft daarvoor ‘one dip’ uitgevonden, maar je kunt ook tetra, thinner of benzine gebruiken.
De veer even met een penseel wat schoonmaken en het geheel weer uit de vloeistof nemen en op een stukje papier leggen. Niet laten vallen. Daarna voorzichtig droogblazen met een horlogemakers ballon. Leg het daarna nog even op de verwarming (niet te heet natuurlijk) of even blazen met een föhn op afstand.

Het gaat wel een beetje op z’n Jan Boerenfluitjes maar geeft wel een goed resultaat.

Maar het uurwerk behoeft natuurlijk een volledige servicebeurt, dat zul je begrijpen.

Met vriendelijke groet,
Inca

5 likes

Dank je wel voor je fijne en spontane reactie Inca!!!
Hetgeen je uitlegt, heb ik al gedaan.
Ik durfde dat “op z’n Jan Boerenfluitjes” niet te vertellen: Bang voor de genoemde kromme tenen.
Wel ben ik wat hardhandiger met de föhn omgesprongen met het risico op gebroken steentjes.
Wat ik graag zou willen, is zelf kunnen servicen.
Door ziekte ben ik in de WIA terechtgerkomen, maar moet wel nog trachten werk te vinden.
Ik ben al wat ouder(63) dus zal dat best wel tegen vallen.
Als ik de kans zou krijgen om bv op vrijwilligerswerkbasis(lees: onbetaald stagaire)- want dat is op dit moment door alle instanties toegestaan(???)- een plek bij een horlogemaker te krijgen(niet te ver uit de buurt) dan zou ik dat meteen met beide handen aangrijpen.
Maar dat zal wel tot de wereld Utopia gaan behoren…
Ook is de aanschaf van het benodigde materiaal geen kattenpis.
Daarom zou ik met zo eenvoudig mogelijke middelen zelf willen servicen.
Ik heb een aantal simpele vintagers die dringend zoiets kunnen gebruiken.
En om dit bij een horlogemaker te laten doen, is 1. géén voldoening en 2. te kostbaar voor horloges van weinig waarde.
Het gaat me trouwens niet om de waarde: Ik hoef er niet financieel beter van te worden.
De bewondering voor deze mechanische kunstwerkjes is vele malen groter…

Groetjes,

Jo

Foto niet zichtbaar.
Tweede keer al vandaag dat ik een plaatje niet zie.
Ligt niet aan mijn bril :disappointed_relieved:

Het is hoogstwaarschijnlijk dat het probleem bij Bucket (oid) ligt.
Ik heb dezelfde ervaring vandaag.

Je kunt ook je plaatje rechtstreeks in het reageer-venster slepen, dan heeft Bucket er niets mee te maken.

Plaatje was er eerst wel, nu niet meer :confused:


Hier issie opnieuw!!!

2 likes

Plaatjes weer zichtbaar hier.

Ik zou ook graag (een beetje) willen kunnen servicen, een cursus volgen of zo.
Geen opleiding, die duurt me te lang en ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen…

Hallo, ik heb nieuw op dit forum en kom er terecht via de zoekterm certina waterking. Het is inderdaad een jubileumhorloge van de Staatsmijnen, mijn schoonvader kreeg deze in 1967. Altijd is het onderhouden bij een juwelier/ Certinadealer in Kerkrade maar sinds alle familie daar is overleden heb ik deze onderhoudsbeurt (1x 3/5 jaar) laten doen bij een juwelier in mijn woonplaats die ook Certina (quartz) verkoopt. Dat is bagger, een andere juwelier heeft het niet beter gedaan en nog loopt niet goed ondanks enkele beurten, het heeft al > € 200 gekost. Ik ben er erg aan gehecht, vandaar, kreeg het daags na het jubileum, ’ ik heb al een goed horloge’ zei mijn (geweldige) schoonvader.
Nieuwe kroon, nieuwe veer, nu loopt het max. 12 uur. Wie weet een goede horlogemaker in de regio Arnhem. Heeft iemand bij . goede ervaring en met Paul van Zeeland, net binnen Velp (Gld).
Voorbeeld: een Certina quartz, met uiterlijk van de Waterking, ik gingvoor een nieuw batterijtje. Kreeg het terug, is mijn horloge niet zei ik, jawel hoor, leek mij een andere kast en het binnenwerk leek er los in te zitten. Ik terug, … bleek dat een poot van de kast was afgebroken bij het openen van de kast (!) , i.o.m. met de importeur een andere kast erom. Waar was de oude kast? Ja die hebben we nog. Het was gratis die nieuwe kast, waarom ik er niet blij mee was…
De andere juwelier, nieuwe veer was nodig, het bleef stilstaan. Ondanks de nieuwe veer bleef het snel stil staan, ik er een paar keer mee terug, ’ ja, daar is mijnheer D weer, die is ongeduldig, hij moet nog wennen aan de nieuwe veer , toch echt onzin.
Graag hoor ik.

Vervelend die slechte ervaringen. Ik raad aan om juweliers te mijden die geen eigen horlogemaker in dienst hebben, deze sturen horloges door naar een atelier welke ze tegen lage prijzen herstellen en de juwelier verdubbeld (of nog meer) de kostprijs naar de klant toe. Beter direct naar een horlogemaker, deze een goeie prijs gunnen voor de service waardoor deze ook de tijd heeft om het horloge perfect te herstellen.

Ik ben zelf ook horlogemaker en heb veel ervaring met vintage Certina. De Waterking kan ik goed voor u herstellen. Ik woon in Bussum, opsturen is natuurlijk ook mogelijk.

3 likes

Misschien kun je hier eens kijken.

Volgens mij zit @Tokes in de buurt en die krijgt goede recensies.

@Ruud6880 ik zou hier zeker naar kunnen kijken.

Gr,

Succes !