Certina

Hallo allemaal,

Bedankt dat ik mee mag kijken.
Ik heb een mooi horloge gekregen.

Het is een certina en hij is oud.
Dat is het enige wat ik er over weet.
Ik zou graag weten welk materiaal het is, en uit welke tijd ie komt.![

IMG_9404|375x500](upload://puQIvagD3MR4gaKudNNxigyqLQ6.jpeg)

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

1 like

Na 1968. Denk ergens 1970-1975.

Heb je foto van de achterkant?

1 like

Thanks!
Jazeker, hier is die.

Lijkt me staal. Gezien de nieuwe certina serial is het horloge waarschijnlijk ergens van omstreeks 1975-1980.

1 like

De tijd ('75/'80) kan wel kloppen, ik heb m van mijn vader… hij zei dat t waarschijnlijk witgoud/platina moet zijn.

In het geval van edelmetaal zouden er ingeslagen merktekens te vinden moeten zijn. Kijk eens op de sluiting van de band.

1 like

Inderdaad, in de sluiting van de band.

Dat ziet er niet uit als een goudmerk. Er zou een van de volgende merken in moeten staan:

Overigens kan het ook zijn dat ze aan de binnenkant van het achterdeksel staan.

1 like

Ze maakten dit soort kastjes ook van staal. Heb zoiets liggen van UG met een goudmerk in de sluiting maar verder nergens :stuck_out_tongue:

Denk dat ie van de UG een keer vervangen is.

Wat betreft aanblik gok ik bij deze staal. Witgoud is toch vaak wat warmer.

1 like

Op basis van foto’s is dat altijd lastig in te schatten; de witbalans van camera’s maakt vaak alles dezelfde kleur. Maar ik zie vooralsnog ook geen aanwijzingen dat het om edelmetaal zou gaan. :thinking:

1 like

Precies waarom ik aan staal denk. Tis duidelijk geen geel goud en wit gouden horloges zijn zeldzaam.

1 like

Wauw!
Ja, die foto’s maak ik met mijn telefoon, met een extra lampje🙈
Bedankt voor de info!!
Ik was er zelf nooit op gekomen om m open te maken… er zit inderdaad een merk in de deksel!
Vader nog ff nagevraagd, de band is meerdere keren gerepareerd!

1 like

Inderdaad 14 karaat goud. Ik ga ervan uit dat dat ook voor de complete band geldt (tenzij die ooit een keer volledig vervangen is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk).

1 like

Heel leuk,… hartstikke bedankt voor de info, heel wat bijgeleerd!!!

1 like

:ok_hand:

Knap gespot

2 likes

Prachtig, heeft mijn vader me iets zeldzaams nagelaten!!!

Witgouden herenhorloges zijn inderdaad zeldzaam, maar ik denk je weet nooit :grin:

Inderdaad. Overigens betekent zeldzaam in dit geval niet dat het ook gewild is. Dergelijke horloges zijn nogal uit de mode en niet erg gezocht onder verzamelaars. Maar aangezien het een familiestuk is maakt dat niet veel uit. Wel jammer dat de wijzerplaat beschadigd is.

2 likes

Precies, het zal de goudwaarde waard zijn, maar we doen m toch niet weg!
Het schijnt dat de juwelier veowger een keer lomp is geweest bij het verwisselen van de batterij :see_no_evil:

1 like

Het oogt meer als roest/waterschade. Ik denk dat de rubbers fubar zijn of verwijderd bij een batterij vervanging.

2 likes