Change of plans

Goedenavond,

Een aantal weken geleden druk bezig geweest met een intensieve zoektocht naar een mooi nieuwe (eerste) horloge. Van Bell&Ross 126 Officer Chrono uiteindelijk bij mijn ultieme doel IWC Portugieser (witte plaat, blauwe wijzers) aangekomen. Het model dat te koop stond bleek te mooi om waar te zijn: zat helaas een beschadiging op.

Nu overweeg ik nog om eventueel te gaan voor een zwarte met een bruine band, die staat nog gebruikt te koop. Die ga ik zaterdag nog passen.

En besloten om het toch wat rustiger aan te doen. En toen stuitte ik gisteren via WUS op een voor mij nog onbekend merk: Dornblueth. En dan de Dornblueth 99.1. Via onderstaande link met prachtige foto’s. Zijn een aantal overeenkomsten met IWC, toch een hele andere stijl. Ga morgen naar AWCO om een aantal te bezichtigen. Ben heel benieuwd of dit in het echt net zo veel klasse uit straalt als IWC.

http://forums.watchuseek.com/f8/well-my-dream-watch-arrived-yesterday-wrist-shots-p3-455857.html

Dan… Waarom deze post? Vraag aan de liefhebbers: wat is het verschil in gebruik tussen een automaat en handopwinder? Vraag is waarschijnlijk te algemeen. Ik heb de perceptie dat een automaat praktischer is in gebruik vanwege het feit dat je hem niet op hoeft te winden. Voordelen van een handopwinder kan ik eigenlijk niet bedenken.

Ben benieuwd :slight_smile:

Voordelen van een handopwinder kan ik eigenlijk niet bedenken.

Ben benieuwd :slight_smile:

Ik ken ook eigenlijk geen nadelen van een handopwinder:D
Het opwinden gewoon opnemen in de dagelijkse procedures:
Shit, shave, shower, opwinden…

Prima rijtje :slight_smile:

Alleen niet te veel opwinden, je kan de boel ook kapot draaien toch?

robbertu Schreef:

Prima rijtje :slight_smile:

Alleen niet te veel opwinden, je kan de boel ook
kapot draaien toch?

Mijn MeisterSinger is een hand opwinder, over stuk draaien zou ik me geen zorgen maken.
Je merkt t echt wel als je moet stoppen met draaien :slight_smile:

Ik zou het wel weten, gewoon die Dornblüth doen (tu)

Een handopwinder uurwerk vind ik in veel gevallen veel mooier, zeker in combinatie met een zichtbodem.

Hier een foto van mijn exemplaar :#

Phew zeg die Dornblueth vind ik echt prachtig, met name op leer. Succes met de keuze!

Gr, Huub

Hoi Robbert,

Een automaat is wanneer het je dagelijks horloge is, handiger dan een handopwinder; zoals je zelf al zegt hoef je er niet aan te denken, hij doet het gewoon en als ie niet langer dan een dag of 2 á 3 stil ligt dan blijft die het ook doen.
Een handopwinder is weer een ander verhaal, heb er zelf ook één en ik moet zeggen dat het ook wel een band schept, dat opwinden ;).

Voor wat betreft de Dornbluth; mooi horloge maar in mijn ogen nooit te vergelijken met een IWC, in ieder geval niet in waardevastheid.

gr.Joep

Gewoon gaan voor een handopwinder, ik vind het gewoon mooi om elke dag even het horloge op te winden, ik vind een automaat helemaal geen voordelen hebben tegenover een handopwinder, net of het handopwinden heel veel moeite is elke ochtend? Zeker voor een horloge liefhebber is handopwinden gewoon het einde vind ik, je bent elke dag met je horloge in de weer ipv omdoen en klaar.

Kapot draaien gebeurd echt niet hoor of je moet zo bruut en raar doen, de veren van tegenwoordig zijn vrijwel onbreekbaar volgens mij.

louis Schreef:

Het opwinden gewoon opnemen in de dagelijkse
procedures:
Shit, shave, shower, opwinden…

Geweldig Louis!!

Grt. René

Thanks. Ik ben het met je eens dat, qua waardevastheid, een IWC ongetwijfeld verstandiger is. Als ik zo op de site van AWCO check, zit een Dornblueth 99.1 zo rond de EUR 3.000 - 3.500. De IWC komt bijna op het dubbele, tenzij ik voor de zwarte beslis te gaan. Alhoewel ik daar nog niet zeker van ben.

Hoe dan ook, ik ga zaterdag langs AWCO en langs Ace, beide uurwerken uitgebreid bekijken en de vors en tegens nog eens afwegen. De IWC is qua looks gegarandeerd, kleurstelling twijfel ik. En die wit/blauwe (b)lijken erg lastig te vinden voor plm. EUR 4.000. Wellicht valt de Dornblueth in het echt wel heel erg mee/tegen. De mooie foto’s beloven veel goeds.

Daarbij vind ik het een zeker charme hebben dat het echt exclusief is. Daarmee wil ik niet zeggen dat een Portugieser dat niet is, maar daar zijn er een stuk meer van :-). Wat overigens ook weer zijn voor- en nadelen heeft…

Lastig, maar fantastisch project waarbij ik steeds meer gave (voor mij onbekende) merken tegen kom!

Hoi Robert,

Da’s nu precies wat ik in mijn eerste reactie een aantal weken geleden richting jou bedoelde; om te weten wat je écht wil, heb je een tijd nodig; misschien is het goed om allemaal, voor jou nieuwe merken, te ontdekken en om daar de tijd voor te nemen!

gr.Joep

Je wilt eigenlijk de IWC 500107? De rotor is erg zwaar en gevoelig om stuk te gaan. De DB heeft een ETA handwinder die grondig onder handen is genomen. Die handwinder stopt gewoon wanneer hij vol is dus die draai je echt niet zomaar stuk.

Gewoon doen. De plaat vind ik net wat specialer. De kast vind ik van de 5001 weer mooier maar de secondewijzer van de DB is magisch.

Het nadeel van een Dornblüth is wel dat je initieel misschien voor een 99.1 wilt gaan, maar dat je na het zien van al dat moois toch weer een andere, duurdere Dornblüth wil :wink:

joepb Schreef:

Hoi Robert,

Da’s nu precies wat ik in mijn eerste reactie een
aantal weken geleden richting jou bedoelde; om te
weten wat je écht wil, heb je een tijd nodig;
misschien is het goed om allemaal, voor jou nieuwe
merken, te ontdekken en om daar de tijd voor te
nemen!

gr.Joep

Helemaal mee eens(tu)

Kalm aan, kijk eerst goed rond, je kan je geld maar één keer uitegeven.
Als ik het geld er voor had, zou het een Dornblüth of een JLC Reverso worden…

joepb Schreef:

Hoi Robbert,

Voor wat betreft de Dornbluth; mooi horloge maar
in mijn ogen nooit te vergelijken met een IWC, in
ieder geval niet in waardevastheid.

gr.Joep

Hiermee ben ik het totaal niet eens! Als ik met een nieuwe IWC bij de juwelier naar buiten stap, dan ben ik gelijk 30% van mijn aankoopbedrag kwijt.

Mijn Dornblüth daarentegen is na de aankoop alleen maar meer waard geworden. Ik krijg er inmiddels meer voor op de 2e hands markt.

Voordeel van een handopwinder is (vind ik) dat die vaak platter is dan een automaat. Daardoor kan het horloge ook platter zijn en dus lekkerder op de pols liggen. Kwestie van proberen.

Dat probleem heb je al snel, niet alleen bij Dornblueth :slight_smile:

Ik vind een handopwinder prachtig om naar te kijken, maar een automaatje toch praktischer. Bovendien vind ik het principe bijzonder dat het uurwerkje door beweging van m’n pols opgewonden wordt. Daarnaast heb ik voor schroefkronen, en dan is een handopwinder niet zo duurzaam.

JackW Schreef:

Voordeel van een handopwinder is (vind ik) dat die
vaak platter is dan een automaat. Daardoor kan het
horloge ook platter zijn en dus lekkerder op de
pols liggen. Kwestie van proberen.

Ik heb een putje in mijn pols :smiley:

Gekregen door overmatige horlogedracht denk ik :wink: :smiley:

al eens gekeken naar de Stowa Marine Original ?

lijkt ook op die Dornbluth, maar wat goedkoper, en kwalitatief erg goed~!