CHARLES NICOLET TRAMELAN ( Echt of Nep ? )

Hoi allemaal,

Ik heb weer een leuk horloge gevonden bij iemand, en ben heel benieuwd of hij echt of nep is. Ik hoop dat iemand aan de hand van de foto’s iets meer kan zien.
Als ik het allemaal bekijk dan lijkt hij echt, maar ik ben niet een grote expert.
Hoeveel waarde kan je ongeveer aan een horloge als dit toeschrijven als hij echt zou zijn ?

Groeten

Pim

het merk zegt me niet zoveel, maar volgens de goudmerken is dit een 18K gouden horloge en het uurwerk ziet er ook ok uit. is wel een echt horloge, zal wel van een horloge handels huis zijn die onder eigen label horloges lieten maken.

hij is iig erg mooi !

Het lijkt me een Landeron 48 uurwerk (of iets in die range), maar ben daar niet een echte expert in. Ziet er voor de rest wel okay uit.

Ik kwam op een Landeron 49 :slight_smile:
De goudstempel ziet er op de foto echt uit. Als het goud echt is (ff testen met koningswater, kan elke behoorlijke juwelier) dan heb je een waardevol horloge.
Kijk maar op Ebay wat de gemiddelde CHARLES Nicolet chrono doet. Om niet te spreken over de gouden exemplaren!!

Ik vind de opmerking van Master-Fan nogal onbegrijpelijk.

Is echt, en de kast is wel goud, maar hoogstwaarschijnlijk hol. (ik kan me vergissen, maar de foto’s wijzen in die richting)

Tijdens en na WO 2 was er een schaarste aan goud en daarom werden deze chronograaf-kasten wel van goud gemaakt, maar om het goudgewicht te beperken waren de behuizingen hol. Dat had natuurlijk gevolgen voor de stabiliteit van de kast.

Daarom werd er een gewone bronzen (of andere legering) ring (rond het werk, binnenin) en een extra binnenplaat ingebouwd om het geheel stevig te houden.

Heel veel “Chronographe Suisse”'s met een gouden behuizing en met Landeron of Venus werkjes werden in die tijd zo gemaakt.

De onderste foto toont trouwens duidelijk dit “tussendeksel” (normaal gezien moet daar “Base Metal” in geponst zijn) en het dunne echt-gouden achterdeksel.

Als het voorgaande toepasbaar is op je horloge, dan schat ik de waarde ervan tussen 280 en 360 Euro (en uiteraard hoger voor de “fans” van Nicolet :wink: )

Hopelijk heb je hier wat aan,

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Hallo Morse,

Hartelijk dank voor je heldere uitleg.
Ik heb hem niet aangekocht uiteindelijk, maar wilde graag meer weten voordat ik dat zou doen. Ik vond het een prachtig uurwerkje, maar vertrouwde het niet zo omdat er hier en daar bepaalde markeringen niet te zien waren (Zoals dat basemetal in dat binnen deksel) Hij is trouwens inmiddels al verkocht voor best wel duur het was toch geen geweldig koopje geweest.
Maar als ik er ooit nog eens 1 tegenkom weet ik nu en heleboel meer dankzij de reacties in dit forum.

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal.

Ik zou het nog interessant vinden te weten of het van prive aan prive of een (online)veiling was en wat de uiteindelijke verkoopprijs was.

Gezien de logo’s onder op de foto’s komt het horloge van eBay. Wat erg handig is van ebay is de mogelijkhied om op afgelopen veilingen te zoeken. dat geeft vaak een goed beeld van de gemiddelde waarde van een horloge. In dit geval had je dan een vergelijkbare chrono (maar met vergulde kast) van hetzelfde merk kunnen vinden die op 10 februari gegaan is voor bijna 350 euro en een wat latere en minder aantrekkelijk ogende voor ongeveer 240 euro.

Vreemd is dat ik dit horloge niet kan vinden, wanneer is die veiling afgelopen?

Maurits Schreef:

Ik kwam op een Landeron 49 :slight_smile:
De goudstempel ziet er op de foto echt uit. Als
het goud echt is (ff testen met koningswater, kan
elke behoorlijke juwelier) dan heb je een
waardevol horloge.
Kijk maar op Ebay wat de gemiddelde CHARLES
Nicolet chrono doet. Om niet te spreken over de
gouden exemplaren!!

Ik vind de opmerking van Master-Fan nogal
onbegrijpelijk.

dit was mijn tekst :

het merk zegt me niet zoveel, maar volgens de goudmerken is dit een 18K gouden horloge en het uurwerk ziet er ook ok uit. is wel een echt horloge, zal wel van een horloge handels huis zijn die onder eigen label horloges lieten maken.

hij is iig erg mooi !

ik doe geen absolute uitspraak. Ik ken het merk niet en heb ook niet de moeite genomen om ernaar te zoeken, dus ik stel iets. Uit die tijd met die kasten en wijzerplaten zijn meer dan 1000 merken te vinden. Die kochten dat in bij een fabriek en labelde ze zelf. Niets mis mee. Of Dit merk dat ook deed weet ik niet, maar het zou me niets verbazen. Dus met mijn opmerking is naar mijn idee helemaal niets mis. Het is niet denigrerend of minderwaardig over het horloge.

Hij loopt nog 30 min op ebay en staat nu op 154 euro, maar verzendlosten worden 65 euro voor gevraagd. Ik schat dat hij incl verzendkosten op 250 euro gaat uitkomen. Maar ik vond het verdacht dat er bepaalde markeringen niet te zien zijn op de foto’s die ik wel op andere van dit merk zag. Dus durfde niet te gaan bieden. Vind het wel een pracht horloge om te zien.

Wat een boef, 30 EUR binnen Zwitserland voor verzenden, dat kost hooguit 6 EUR
Maar ja zo maak je extra winst.
Hij heeft pas 16 feedbacks en daarvan slechts 2 als verkoper!

Ja is inderdaad een plaatboef met die 65 euro, heb hem ook 2 dagen terug al gevraagd of het goedkoper kan, maar nooit antwoord gekregen.

Ik heb zojuist een nieuwe topic geopend met een antal horloges die ik wel in bezit heb inmiddels, ze zaten tussen een partijtje rommel dat ik voor 25 euro heb gekocht. Ben benieuwd of jullie er iets meer over kunnen vertellen

Henrik is denk ik voor jou ook wel leuk die niewe topic van mij, ik zag je topic over horloge merken, nou deze merken zie je niet zoveel