Chinees horloge gereedschap

Redelijk vaak bestel ik de meest uiteenlopende zaken bij partijen als Gearbest, Banggoog en DX. Echter kwam ik laatst een goedkope set schroevendraaiers tegen: https://www.gearbest.com/screwdriver-screwdriver-set/pp_647766.html?lkid=11309308. Ik werd getriggerd door de beschijving:

Main Features:
● 25pcs packaged in a wallet and 115g weight, light and portable
● Made of high-end chrome vanadium steel material which hardness reach HRC52-60 for long time use
● Screwdriver bits: Pentalobe ( 0.8 / 1.2 ), Torx ( T2 / T3 / T4 / T5 / T6 / T7 / T8 / T9 / T10 / T15 ), Cross ( 1.0 / 1.2 / 2.0 / 3.0 ), Triangle 2.3, Tri-wing Y2.0, Flat ( 1.0 / 1.5 / 2.0 / 3.0 ), Point 0.8
● Suitable for most digital products: various types of computer, mobile phone, camera, glasses and watches

De redenen om in China te bestellen zijn: goedkoop en gratis geleverd. Maar levertijden kunnen wel oplopen tot 6 weken (bij mij).

Door die beschrijving ben ik eens verder gaan kijken en zag dat ze echt heel veel verkopen:
https://www.gearbest.com/watch-tools-_gear/?lkid=11309361

Hebben jullie ervaring met de kwaliteit van dergelijke webshops op het gebied van horloge aangelegenheden? Ik heb ook wel eens horloges uit China gekocht. Een automatisch uurwerk voor 17 euro, dat is natuurlijk troep. Al is het nog knap dat ze voor 17 euro dat hele gebeuren geproduceerd krijgen met een werkend mechanisch uurwerk.

1 like

als je als bedrijf geen last hebt van regels met betrekking tot veiligheid, milieu en kinderarbeid dan scheelt dat natuurlijk al aardig in de kosten :wink:

9 likes

True, maar even eerlijk, met welke producten geldt dat uiteindelijk niet. Bijna alle kleding die we aantrekken sowieso. Ja en daar zijn labels voor, maar dan nog. Zijn het niet de producten die uit lagen lonen landen komen, dan zijn het de grondstoffen wel…

Ik heb het schroevendraaier setje maar gekocht, om te proberen. Ben benieuwd of het klein genoeg is voor horloges…

Je kunt best veel dingen veilig goedkoop-Chinees kopen. Maar schroeverndraaiers en pincetten niet.
Een 25 delige schroevendraaierset voor €3,36!? Ik heb er geen enkel vertrouwen in. Ik heb ook ooit zo’n goedkope doos met “alles” er in gekocht voor een paar tientjes. Het is ontzettende troep.
(Pisbakkenstaal zeiden we vroeger, maar daarmee deden we pisbakkenstaal beslist tekort. Dat weet haast niemand meer omdat er zo weinig pisbakken meer van staal zijn).

1 like

Na de eerste de beste schroef ligt je bitje aan puin, het kost misschien niet veel maar als je er niets aan hebt is alles te duur…

1 like

Haha, we gaan het meemaken, ik zal mijn ervaringen wel delen. Die 3 euro kan ik wel missen :wink:
Ik moet toevallig nog een batterijtje vervangen van het horloge van mijn vrouw. Het hoeft maar één keer mee te gaan en dan is het al goedkoper dan wegbrengen naar de horlogemaker.

Ik heb twee uitzonderingen hier - een merkloze Bergeon 5555-kopie die op een haar na zo goed is afgewerkt als het origineel (natte WD-tester), en de Weishi Timegrapher 1900 is echt mega-kwaliteit; en wellicht wel het beste op horloge-gereedschapgebied dat uit China komt.

Verder waag ik me er niet meer aan, zie op de foto’s al vaak waar het aan schort. Heb een keer een Bergeon 5700-kopie (kastopener) teruggestuurd, omdat de kwaliteit echt hilarisch slecht was.

Net een wijzeropdrukker van Horotec gekocht (niet eens voor wijzers, maar vooral voor “opgeprikte” secondenraderen) voor best wel wat geld. Chinese alternatief is een tientje of zo. Maar voor dit soort precisie-werk ga ik echt op safe.

Hhhhhmm, ja tjiep tjainies meuk.
Niet een al te beste ervaring met het gereedschap. Push bar tools raad ik je af. Had ik ook maar tandjes breken af en dan heb je al snel krassen. Vandaag gelukkig een originele Bergeon binnen gekregen met dank aan een medeforummert. Mijn gedachte was ik ben geen pro en gebruik het niet elke dag. Kan ook niet want het werkt met een beetje geluk iig 1 x.
Horlogebandinkortermasjienen is ook niks. Wel bij max een aantal x gebruik.
Schroevendraaiers zou ik sowieso van goede of topkwaliteit kopen. Schroeven beschadigen of nog erger de kast of een uurwerk door goedkope meuk is erg duur uiteindelijk.

Wel een aanrader die me hier nog werd afgeraden. Een digitale schuifmaat met kunststof bek. Topding voor nog geen 7 Euro in huis. Geen krassen op de kasten bij het meten en werkt heerlijk.

En dan de uurwerkjes. Voor ik meen nog geen 16 Euro heb ik nu enkele weken een FNgeen automaat in huis. Gewoon omdat het kan en ik voor mijn werk niks meer dan goedkope beaters nodig heb. Die FNgeen zag ik ook hier voorbij komen en dacht ik wil het zelf zien. Stalen band is van scheermessen en went erg lastig. Ander bandje en ik draag hem nu enkele weken met plezier en hij houdt perfect de tijd. Ongelooflijk en moet je denk ik ook wel treffen. Het ziet er nog leuk uit ook en ik zou niet zomaar zien dat het tjiep tjainies is. Natuurlijk als je hem goed bekijkt en door open caseback kijkt zie je dat het geen klapper is. Geen tranen als die stuk is en koop ik een nieuwe voor dat geld. Het verschil is zo een 20 sec- in anderhalve week tijd. Doet niet onder voor mijn ETA’s.

Een uurwerkhouder zou ik nog wel aandurven uit china maar verder weet ik het niet. Het was vanwege de prijsjes het proberen wel waard.

Nou, hij is binnen!

Best veel eigenlijk, ik was alweer half vergeten dat hij eraan kwam, maar voor die 2,50 wat ik ervoor betaald heb, prima!

Het horloge waar ik hem voor gekocht had, was de Daniël wellington. Nu kan ik ten minste zelf het batterijtje vervangen!

Je klikt en draait hem vast in de tool.

Het deed precies wat het moest doen:

Geen beschadigingen of afgebroken tooltjes tot nu toe :wink:

Een weet-ik-hoeveel-delige set van AliExpress voor € 16,50.
Niet teveel van verwachten, dan valt het alleen maar mee :wink:

Volgens mij loop je met dergelijke schroevendraaiers ook een verhoogd risico op het beschadigen van je horloge (i.i.g. de schroefkoppen, en dat is lelijk). Dus niet nozel om dergelijke rotzooi op je mooie horloges uit te proberen.

Nou ik heb er nu een aantal horloges mee open geschroefd en ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben! Wat jij zegt klopt natuurlijk niet helemaal. Het commentaar is eerst dat het zachter materiaal is, waardoor het eerder kapot gaat, wat jij nu zegt is dat het juist harder is en daarom de schroeven eerder beschadigt.

Het is of het één of het ander.

Maar goed van beschadigde schroeven heb ik totaal geen last, erg mooi setje ik zie nu dat hij zelfs maar €1,70 kost met kortingscode “harvest199”

Uiteindelijk staat er zo weinig kracht op de schroeven in een horloge dat je ook het setje er niet mee sloopt. Rotzooi vind ik echt heel overdreven, maar ieder zijn keuze! Ik heb hem intussen ook voor mijn schoonvader moeten kopen, die vond het ook erg handig voor zijn horloges.

Voor deze prijs kun je ieder vervangend batterijtje een nieuw setje kopen, dan nog ben je stukken goedkoper uit dan de juwelier, maar ik merk al dat het veel langer mee gaat dan een paar keer.

Zit best veel bij, toevallig ook voor de iPhone, maar dat gaan we maar even niet proberen bij een paar weken oude iPhone, ivm garantie :wink:

Ik ben ook begonnen met Chinees horlogegereedschap, en om mee te beginnen en erachter te komen of je dit leuk vindt vind ik dat nog steeds geen verkeerde zet en ik heb er dus ook geen spijt van. Stel je vindt het toch niks en dan heb je voor honderden Euro’s gereedschap staan; toch jammer van het geld.

Een ding moet je niet Chinees kopen: de oliegevers, die zijn veel te dik, kun je niks mee; gewoon Bergeon kopen.
Ook uurwerkhouders moet ik afraden; bij mij de grootste bron van ergernis. Als voor de zoveelste keer je uurwerk naast de houder ligt bij het vastzetten van een schroefje ben je daar helemaal klaar mee. :rage:

Verder ben ik langzamerhand een deel van m’n Chinese spul aan het vervangen door betere kwaliteit. De schroevendraaierset is er daar inderdaad een van. Als schroeven echt vast zitten begin je niks met die goedkope Chinese dingen. Hetzelfde geldt voor de presto puller; inmiddels ligt er een Bergeon bij, die Chinese is echt veel te dik als de wijzers dicht op de plaat zitten.

Andere dingen vallen soms weer mee; mijn favoriete pincet is bijvoorbeeld ook Chinees; ben ik heel tevreden mee en ga ik niet zomaar vervangen. Ook de wijzeropdrukker en de houten kastklemmen mogen voorlopig blijven. Verder heb ik intussen ook een Weishi Timegrapher 1900, en die zie ik niet gauw vervangen worden door iets duurders.

1 like

Mooi dat het werkt voor dat doel Danny.

Ik heb alleen @TimeLapse niet zien zeggen dat het juist harder is. Hij zegt gewoon dat de kans op beschadigen groter is. En volgens mij komt dat inderdaad door zachter staal van het gereedschap zodat de bitjes eerder af gaan ronden en de schroeven draaier kan weg schampen over de schroef/ of uurwerk/ of kast. Vooral bij iets meer kracht zetten uiteraard. Dat kan bij sommige uurwerken (ouder horloge) wel eens voorkomen.

Een achterdeksel van een “minder duur” horloge is misschien geen probleem.

Ik heb het eigenlijk alleen over het vervangen van batterijtjes, wat ik vroeger keer op keer door de juwelier liet doen. Nu kan ik het zelf. Ik merk daarbij tot nu toe niets met beschadigingen.

Overigens zeggen duurdere merken ook niet altijd alles. Veel merken werken zelfs intensief samen met Chinese merken en uiteindelijk wordt veel van de spullen gewoon ook in china geproduceerd.

Kijk naar Philips en Xiaomi, of een gerenommeerd gereedschap maker als Wiha. Duur gereedschap dat ook onder het Chinese merk gereedschap uitbrengt. Het is niet allemaal zo zwart wit… Nu koop ik redelijk veel in china, maar hoe vaak ik exact dezelfde producten wel niet in Nederland tegen kom, waarbij alleen de prijs 4-5 keer over de kop is gegaan.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden :slight_smile:

1 like

Ik had het ook over goedkoop en niet over Chinees. Dat is niet altijd hetzelfde.

Als de Chinese prijzen die jij noemt in Nederland 4-5 keer over de kop gaan, is het naar (mijn) Nederlandse maatstaven nog steeds goedkope rommel.

Dan heb ik het niet over horloge spul. Gewoon in het algemeen.