Chineesje als daily beater? Nieuwe aanwinst: Parnis Flieger

Paar maandjes terug was ik op vakantie eigenlijk op zoek naar een Portuguese hommage.

(Hey, bij mij zat de wijzer vd power reserve er ook zo verkeerd op, moest em ff kalibreren8-))
Ben namelijk wel gecharmeerd geraakt van de IWC Portuguese Chrono.

Helaas niet gevonden, en toen maar voor iets gegaan met hetzelfde uurwerk.

Chronometer my ass :smiley:
Hoewel
 hij loopt in 2 weekjes nu bijna 2 minuten voor. Das toch niet verkeerd. :slight_smile: En de tekst zorgt ook voor een aardige balans tegenover de tekst aan de overzijde. Maar zet er dan toch niet iets wat tenminste klopt, als Mechanical of Flieger.

Kan even niet zo snel een plaatje vinden waar de balans goed op staat afgebeeld, dus even een PVD versie met blik op het imho best fraaie st10 uurwerkje.

Het viel me op dat er nog iets achter (of voor8-)) de balans bewoog. Kijk nog maar eens goed.
Blijkbaar gebruiken ze dit uurwerkje ook voor een soort flying wheel, ook wel bekend als de “neppe tourbillon”. Vond het wel een geinig detail toen ik het ontdekte.

Hier nog even een variant zonder secondewijzer.

Nu moest ik ergens aan denken na een post van kort geleden: ik vind Chinese klokjes best geschikt om incidenteel te dragen. Al m’n cheap ass Chinese klokjes doen het nog (op enkele na die ik persoonlijk gemold heb :P) na al die jaren. Gewoon even schudden en gaan met die banaan. Zal er niet te diep op ingaan maar zelfs eentje die ik 1998 heb gehaald begint gelijk te tikken.

Maar wat ik me nu afvraag is hoe ze het zouden doen als daily beaters. Ik hoor geregeld verhalen van wijzers die spontaan afvallen, rotors die vastlopen of eraf donderen, uurwerkjes die vastlopen, etc. Maar zouden er ook zijn die als daily beater al jaren meegaan? Die misschien zelfs mee onder de douche zijn geweest of zelfs het zwembad hebben overleefd?
Welicht dat het PMWF meer hits levert, maar ik was benieuwd of iemand hier ook lange termijn ervaring mee heeft?

Ik heb het dan niet over een Seagull uit de hogere legioenen ofzo, maar echt een voetvolk cheapass gekocht op de markt/strand/kraampje/Kijkshop/enz DOCH mechanisch klokje. De mijne koste zo een 30 euro; heb het dus echt over de budget Chinese klokjes.

Ik draag em nu een half maandje en ben benieuwd hoe ie het als werkhorloge zal doen. Redelijk voorzichtig nog, omdat ik zware twijfels heb over de waterbestendigheid, dus soms wordt ie geswitched met een degelijke G-Shock. Op het eind zal ik em aan een klein home-made watertestje laten ondergaan

Maar voor nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Leuk, een praktijk-/duurtest!(tu) Heb zelf (nog) helemaal geen ervaring met Chinese horlges. Weet ook niet of er nog een komt. Ben al een tijdje aan 't twijfelen waar het nu heen moet met mijn (bescheiden) verzameling.:S8-):slight_smile: Maar goed, dat ter zijde.
Wat ik me wel afvraag. Jij roept wel eens dat je eigenlijk nooit wat verkoopt. En in de tijd dat ik hier op 't forum zit heb jij toch best een aantal horloges toegevoegd aan jouw verzameling. Daarnaast heb je 't ook wel eens over best interessante klokken die je ook nog hebt. Ik ben zo benieuwd hoe jouw verzameling eruit ziet. Kun je daar wat meer over vertellen?

TagEd Schreef:

Leuk, een praktijk-/duurtest!(tu) Heb zelf (nog)
helemaal geen ervaring met Chinese horlges. Weet
ook niet of er nog een komt. Ben al een tijdje aan
’t twijfelen waar het nu heen moet met mijn
(bescheiden) verzameling.:S8-):slight_smile: Maar goed, dat
ter zijde.
Wat ik me wel afvraag. Jij roept wel eens dat je
eigenlijk nooit wat verkoopt. En in de tijd dat ik
hier op 't forum zit heb jij toch best een aantal
horloges toegevoegd aan jouw verzameling.
Daarnaast heb je 't ook wel eens over best
interessante klokken die je ook nog hebt. Ik ben
zo benieuwd hoe jouw verzameling eruit ziet. Kun
je daar wat meer over vertellen?

die is aardig divers intussen :sunglasses:

zit v alles tussen. v mn basisschool casio solar, tot binnenkort een rattaprante. v handopwinder tot smartwatch. heb alleen geen overzicht/foto’s zoals ericpp of thehaguedragon als je daar op doelt.

Anders een groepsfoto? :wink:
Heb zelf diverse Chinese horloges gehad (seagull, parnis, bjwaf) en om een of andere reden is er nu nog maar 1 over. Ik denk dat het in die prijsklasse een kwestie van geluk hebben is.

Voor die prijs heb ik iets meer vertrouwen in een HMT (India) als daily beater. Dat is in tegenstelling tot bv Parnis wel een echt merk met volgens mij ook QC.
Binnenkort ontvang ik een wus le hmt (witte pilot met blauwe wijzers)
voor $35 incl. shipping

Mijn beste,

Een plausibel verhaal, mooie foto’s en een fraai horloge!!
Geniet er van.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

O.k., maar kun je een paar echt leuke klokken noemen uit je verzameling? Weet bijvoorbeeld dat je nog niet zo lang geleden een leuke Speedmaster hebt gekocht. Wat is nog meer het vermelden waard? Vraag dit gewoon uit algemene interesse en omdat ik het vermoeden heb dat er hier en daar bij forumleden nog best wel een paar ‘juweeltjes’ in kluis of horlogedoos liggen
 Maar als je het vervelend vindt, bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen, om hierop in te gaan begrijp ik dat ook, hoor.:slight_smile:

marnix.moed Schreef:

zit v alles tussen. v mn basisschool casio solar,
tot binnenkort een rattaprante. v handopwinder tot
smartwatch. heb alleen geen overzicht/foto’s zoals
ericpp of thehaguedragon als je daar op doelt.

Ik draag deze Sea-Gull met st2130 uurwerk (In feite een eta2824 kloon) sinds begin dit jaar zeer regelmatig. De Dragon King houdt zich perfect! Het is dan ook niet echt een 13 in een Dozijn Chinees moet ik zeggen.

Edit-Dit horloge blijft nog heel erg lang bij me en is dus een goede kandidaat voor een Duurzaamheidstest.

Marnix bedoelt een cheap-ass chinees en dat is de dragon king bepaald niet.
Komt nog bij dat Kevin zelf een QC uitvoert omdat dit een seagull usa only model is.
Blijft een leuk model, bijna spijt dat ik de mijne weg heb gedaan :wink:

Dat snap ik best. En eindelijk is de Dragon King ook echt exclusief! De LE is -sold out-

-edit- Hoe bevalt jouw Sea Gull Wus limited?

Is idd, ondanks dat ie ‘Dragon King’ heet, zeker geen draak van een horloge!(tu)

merl Schreef:

Blijft een leuk model, bijna spijt dat ik de mijne
weg heb gedaan :wink:

De wus le 2012 had ik vandaag om en het bevalt me nog steeds erg goed.
Het heeft toch wel een speciaal plekje in mijn collectie doordat ik (met vele anderen) heb bijgedragen aan het ontwerp (gelukkig waren mijn votes meestal ook de winnende :wink: ).
Binnenkort ontvang ik de wus le 2013. Ook met een seagull uurwerk. Om precies te zijn worden opgeknapte st5’s gebruikt. Ben erg benieuwd!

Die Wus le 2012 wil ik ook!

bedoel je de wus2012

of de wus2013

renders van 2 van de 4 varianten

2012

Ik durf niet over mijn cheap watches te praten :wink: In ieder geval werken die Thaise nog >X Die neppe Icewatch (als test voor mijn zoon gekocht voor € 5) was binnen enkele weken stuk :smiley:

Hou wus sales in de gaten, er zijn er al weer wat daar verkocht en er zullen er nog wel wat volgen. Nr 22 zul je daar of bij hf niet gaan zien, vermoed ik zo :slight_smile:

mooie klokken mannen! maareh
 niet wat ik bedoelde :+ dit vind ik juist de mooie juweeltjes voor n schappelijke prijs uit t verre oosten.

ik dacht meer aan de marina militares, parnis, etc. klokjes die in de retailverkoop voor enkele tientjes over de toonbank gaan. waar je n degelijk seiko5je voor kunt kopen, maar vanwege de looks toch voor n hommage of plakmerk v 1 of andere zogenaamde graaf huppelepup.

maar zoals ik al dacht zullen hier niet veel zijn die deze klokjes lang gedragen hebben

merl Schreef:

Anders een groepsfoto? :wink:

gaat wat moeilijk als t merendeel in de kluis ligt.

Voor die prijs heb ik iets meer vertrouwen in een
HMT (India) als daily beater. Dat is in
tegenstelling tot bv Parnis wel een echt merk met
volgens mij ook QC.
Binnenkort ontvang ik een wus le hmt (witte pilot
met blauwe wijzers)
voor $35 incl. shipping

kende ik nog niet. ff gegoogled. ben vooral benieuwd wat louis&cohorten er van vinden. ergens voel ik er n seiko sausje in, maar aandere andere kant vind ik bijv. de pilot toch weer een hele andere smaak hebben.

TagEd Schreef:

O.k., maar kun je een paar echt leuke klokken
noemen uit je verzameling? Weet bijvoorbeeld dat
je nog niet zo lang geleden een leuke Speedmaster
hebt gekocht. Wat is nog meer het vermelden waard?
Vraag dit gewoon uit algemene interesse en omdat
ik het vermoeden heb dat er hier en daar bij
forumleden nog best wel een paar ‘juweeltjes’ in
kluis of horlogedoos liggen
 Maar als je het
vervelend vindt, bijvoorbeeld uit
privacy-overwegingen, om hierop in te gaan begrijp
ik dat ook, hoor.:slight_smile:

marnix.moed Schreef:

zit v alles tussen. v mn basisschool casio
solar,
tot binnenkort een rattaprante. v handopwinder
tot
smartwatch. heb alleen geen overzicht/foto’s
zoals
ericpp of thehaguedragon als je daar op doelt.

mede uit privacy zet ik niet vaak foto’s online. bovendien ven ik niet zo v plaatjes schieten. maar als je op horlogetour zoekt, kom je t 1 en ander wel tegen.

marnix.moed Schreef:

“maar zoals ik al dacht zullen hier niet veel zijn
die deze klokjes lang gedragen hebben
”

Nou, ik heb er zo’n dozijn (is overigens maar een pieplein deeltje van de verzameling), maar als verzamelaar draag je die dingen als daily beater slechts een korte tijd (hoogstens een maand aan een stuk)
 dat klopt.

Het gaat dan om Alpha’s, Parnis, MM’s en enkele “naamlozen”
 Ook de Parnis Flieger zit erbij.
Tot nog toe is er maar ééntje (een naamloze) met problemen geweest. De rest loopt probleemloos en start onmiddellijk bij de minste beweging en bijna allen lopen binnen de +/- 6 seconden per dag

Maar
over een “daily beater” gesproken:

Destijds (2007) was er inkoopactie voor de Alpha sub (iets meer dan 20 Euro/stuk). Ik kocht er twee. Eentje voor mezelf en ééntje voor een collega van me.
Die collega was (en is) helemaal niet geïnteresseerd in horlogemerken (laat staan verzamelaar), maar vond het wel een prima prijsje voor “een mechanisch horloge”

Ik hield wel m’n hart vast, want de man is een verwoed klusser en een niet te onderschatten tuinier (waaronder ook het steviger werk zoals het omhakken van bomen bvb), en dat in weer en wind

Om een lang verhaal kort te maken: Sinds 2007 tot op vandaag is die Alpha DAGELIJKS door hem gedragen bij ALLE activiteiten en loopt het horloge nog steeds ongestoord in prima conditie (op enkele krassen op het glas na).
Ik reinig enkel de complete behuizing éénmaal per jaar voor hem, kijk de gang van het werk na en sta telkens weer stomverbaasd hoe mooi en stabiel het loopt

Dus het kan wel degelijk

Met vriendelijke groet,

Morse.