Paar maandjes terug was ik op vakantie eigenlijk op zoek naar een Portuguese hommage.
(Hey, bij mij zat de wijzer vd power reserve er ook zo verkeerd op, moest em ff kalibreren8-))
Ben namelijk wel gecharmeerd geraakt van de IWC Portuguese Chrono.
Helaas niet gevonden, en toen maar voor iets gegaan met hetzelfde uurwerk.
Chronometer my ass
Hoewel⊠hij loopt in 2 weekjes nu bijna 2 minuten voor. Das toch niet verkeerd. En de tekst zorgt ook voor een aardige balans tegenover de tekst aan de overzijde. Maar zet er dan toch niet iets wat tenminste klopt, als Mechanical of Flieger.
Kan even niet zo snel een plaatje vinden waar de balans goed op staat afgebeeld, dus even een PVD versie met blik op het imho best fraaie st10 uurwerkje.
Het viel me op dat er nog iets achter (of voor8-)) de balans bewoog. Kijk nog maar eens goed.
Blijkbaar gebruiken ze dit uurwerkje ook voor een soort flying wheel, ook wel bekend als de âneppe tourbillonâ. Vond het wel een geinig detail toen ik het ontdekte.
Hier nog even een variant zonder secondewijzer.
Nu moest ik ergens aan denken na een post van kort geleden: ik vind Chinese klokjes best geschikt om incidenteel te dragen. Al mân cheap ass Chinese klokjes doen het nog (op enkele na die ik persoonlijk gemold heb :P) na al die jaren. Gewoon even schudden en gaan met die banaan. Zal er niet te diep op ingaan maar zelfs eentje die ik 1998 heb gehaald begint gelijk te tikken.
Maar wat ik me nu afvraag is hoe ze het zouden doen als daily beaters. Ik hoor geregeld verhalen van wijzers die spontaan afvallen, rotors die vastlopen of eraf donderen, uurwerkjes die vastlopen, etc. Maar zouden er ook zijn die als daily beater al jaren meegaan? Die misschien zelfs mee onder de douche zijn geweest of zelfs het zwembad hebben overleefd?
Welicht dat het PMWF meer hits levert, maar ik was benieuwd of iemand hier ook lange termijn ervaring mee heeft?
Ik heb het dan niet over een Seagull uit de hogere legioenen ofzo, maar echt een voetvolk cheapass gekocht op de markt/strand/kraampje/Kijkshop/enz DOCH mechanisch klokje. De mijne koste zo een 30 euro; heb het dus echt over de budget Chinese klokjes.
Ik draag em nu een half maandje en ben benieuwd hoe ie het als werkhorloge zal doen. Redelijk voorzichtig nog, omdat ik zware twijfels heb over de waterbestendigheid, dus soms wordt ie geswitched met een degelijke G-Shock. Op het eind zal ik em aan een klein home-made watertestje laten ondergaanâŠ
Maar voor nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.