Chinese 2824; iemand technische tips?

Heren,

Ik ben momenteel wat aan het rommelen met een Chinese 2824 clone. Waarom, goedkoop prutsen voordat ik een sellita ga plaatsen in het zelfbouw project.

Nu heb ik hem geplaatst, maar de stem (sorry, engels omdat ik die inmiddels beter weet, dat “stokje” waar de kroon op zit) blijft niet goed zitten. Ik heb zelfs nieuwe stem geprobeerd, een tweede besteld om het daarna te proberen (dacht dat ik het uurwerk gesloopt had op dat punt), maar het probleem blijft. Kortom, of het probleem is het uurwerk, gewoon slechte componenten waar de stem iig niet in blijft zitten, of ik ben het probleem (kennis, ervaring, rommelaar en etc).

Heeft iemand tips om zo’n stem goed te plaatsen?

Verder, zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken nu ik gewoon zo’n uurwerk besteld heb, geplaatst heb en verder eigenlijk nog weinig gedaan heb? Moet het uurwerk misschien even uit elkaar voor een servicebeurtje? Hoe stel ik hem goed af? Etc.

Alvast bedankt.

Heb je het schroefje aangedraaid dat de stift op zijn plaats houdt?

1 like

De keyless moet je resetten. Ligt waarschijnlijk daar aan.

En volg dit filmpje voor het onderhoud

1 like

Uhm, schroefje? Het is toch gewoon een klein dingetje indrukken, eruit trekken en bij erin stoppen klikt hij weer op zijn plek? Tenminste, dat haal ik uit de youtube-filmpjes. Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar ik heb even geen idee welk schroefje je bedoeld. :fearful:

Ik ga hem bekijken. Weer een ander filmpje als wat ik tot nu toe gevonden had. :slight_smile:

Er is een gedeelte in het filmpje waarin hij de keyless in elkaar zit. Kijk daar goed naar en doe hetzelfde. Let vervolgens op dat je dat knopje voor het releasen van de stem niet te hard indrukt want dan moet je weer opnieuw beginnen :slight_smile:

1 like

De tirette houdt de stift op zijn plaats en zorgt er bij het uittrekken van de stift dat de hevel bediend wordt zodat het renurerad verschuift en het wijzerwerk kan worden aangedreven bij het draaien aan de kroon. Deze tirette zit in veel gevallen vast met de tiretteschroef (van @flowert), maar er komen steeds meer uitvoeringen waar de tirette op een ‘steeltje’ is aangebracht. Het is dan een kwestie van het steeltje (pennetje) iets indrukken en aan de kroon trekken. De stift komt er dan uit. Bij het weer terug drukken van de stift, even het pennetje iets indrukken en de stift op zijn plaats drukken. Als de stift er helemaal in terug gedrukt kan worden zou de tirette de stift vast moeten houden. Maar het komt ook voor dat de tirette los op de tirettesteel zit. Het kan dan verschuiven bij bv. iets te ver indrukken. Als de tirette niet meer op zijn plaats ligt, krijg je de stift niet weer vast.

3 likes

Ik heb een globaal idee van alle componenten die je noemt :slight_smile:

Leuk al die termen. :smiley:

Voor de volledigheid:
2824 en fam. De stem verwijderen in de wijzer verzet stand dus helemaal uitgetrokken.
Niet met iets ronds indrukken maar met een 1mm schroevendraaier. Je ziet ook 2 sleufjes naast het rondje. Dit voorkomt dat je te diep drukt en de keyless works ontregelt.
Bij de 2824 serie is het niet nodig om bij terugplaatsen het “rondje” in te drukken. Met een druk en draai beweging moet deze op zijn plaats klikken.
Bij bijv een Valjoux 7750 moet het wel om hem te vergrendelen.

Succes!

1 like

Dit was dus wat ik tot nu toe ook had begrepen, maar de stem blijft niet goed zitten als ik hem er in druk (hij is er dan zo uit te trekken)…

Dan zit er niets anders op dan de keyless works weer opnieuw op te bouwen.

Als het een exacte kopie van een 2824 is dan zit er geen schroefje maar is het een pinnetje. Dit pinnetje zit in een gleufje verwerkt. Als je met een precies passende schroevendraaier (zwart) in het gleufje drukt is het zo gemaakt dat je nooit te hard drukt.

Gr
Men

1 like