Ik volg uit hobby de avondopleiding tot horlogemaker in Hasselt en ben - voorzichtig - begonnen met servicen en herstellen van horloges; om te beginnen met die van mijzelf. Ik heb inmiddels behoorlijk geïnvesteerd in kwalitatief goed gereedschap ( pincetten, oliegevers, loupen etc.). Er zijn echter nog een aantal gereedschappen die ik graag zou willen aanschaffen maar waarvan de prijzen behoorlijk buiten budget liggen. Zo wil ik bijv. een Horia aanschaffen. Die dingen zijn echter bizar kostbaar. Ik denk er daarom over om een “Chinese Horia” te kopen. Die worden op een bekende site waarvan de naam begint met Ali en eindigt op Express, aangeboden voor ruim € 100,00 excl. ong. € 20,00 verzendkosten. Dat is ver onder de prijs van een originele Horia. Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met deze Chinese kloon? Voldoet 'ie - en met name de kwaliteit van de ponsen en aambeeldjes - voor het beoogd gebruik. nl. hobbymatig? Of zitten er toch wat haken en ogen aan en is het advies om voor de echte te gaan. Ik hoor graag jullie ervaringen.
Ik kan je zeggen dat de kwaliteit van een 1400 euro tool en een 100 euro tool niet dezelfde zijn.
Gewoon bestellen en kijken hoever je er mee komt. In het slechtste geval ben je 120 euro kwijt + import kosten.
Maar ken wel enkele personen die hem hebben (ook van PXL Hasselt) en die zijn tevreden, al hebben ze hem maar 3x gebruikt natuurlijk, dan kan je nog niet inschatten wat de lange termijn gaat geven.
Voor sporadisch eigen gebruik denk ik ok. Maar zou er niet mee gaan werken aan een horloge van iemand anders.
Van wat ik begrepen heb kan er best wat speling op dat apparaat zitten. De micrometer schijnt dan wel weer vrij goed te zijn. Beetje hit or miss geloof ik.
Je kan ook eens kijken naar een 2e hands Seitz, heb ik ook en werkt super. alhoewel, ik denk dat het gebruik op 1 hand te tellen is sinds ik hem heb haha.
Oei, ik denk dat ik maar even door spaar…
Klopt, 'n (tweedehands) Seitz is aanmerkelijk goedkoper. Maar ik kan met 'n Seitz juist niet zo goed overweg; ik mis de juiste precisie. Met de Horia lukt 't telkens prima! Vandaar dat dat mijn voorkeur heeft. In elke geval dank voor je antwoord!
Er gaat niets boven een originele Horia. Ik sluit mij aan bij BMW6X. beter doorsparen. Er ze worden zo nu en dan ook aangeboden op Ebay.
Mocht je nieuw kopen neem dan die met een schaalverdeling van 0,01 mm. De standaard is 0,02 mm. Die fijnere werkt net iets lekkerder, gevoeliger als je stenen wat dieper of minder diep wilt zetten bij het fine tunen van de hoogtelucht van de raderen.
Je kan deze versie rechtstreeks bij Horia bestellen als je een BTW nummer hebt.
Er staat er eentje op marktplaats
https://youtu.be/CIqQcVLgtB0?si=6qnBCj-pdURgUtrn Zelf jog niet gekeken, maar moest gelijk aan je vraag denken.
Helder verhaal! Ik wist niet dat je de Seitz ook “draaiend” kunt gebruiken. En dat 'ie zoveel meer mogelijkheden heeft dan de Horia. Ik ben er uit, ik ga op zoek naar 'n 2e hands Seitz! Dankjewel voor het delen van de video Auke!
Graag gedaan, veel succes!
Het apparaat zelf werkt prima, al kan het nodig zijn om hem eerst even uit elkaar te halen en te reinigen. Het materiaal van de pushers is eigenlijk te zacht, dus zeker de kleine diameters kunnen makkelijk vervormen. Mocht je echter seitz pushers (4mm) hebben, die passen in deze horia-clonen. Mix & match!
Hallo, ik heb een Seitz zeer uitgebreide pers te koop!