Chinese Watch Winder

Vandaag een watchwinder via banggood ontvangen. Kostte mij iets meer dan 4 tientjes. “Bakeey Watch Box Automatic Watch Winder”
Valt enorm niet tegen. Ziet er mooi afgewerkt uit. Als je het een en ander openschroeft kom je nogal wat cheap plastic tegen (een stukje was zelfs afgebroken, maar zit aan de binnenkant en heeft blijkbaar geen invloed op de werking). Maar aan de buitenkant kom je alleen maar gladde lak en (overtuigende) fake fiberglas tegen. Maakt vrijwel geen geluid, zeker niet als je de deksel dichtdoet.
Kan op het lichtnet, maar staat nu te snorren op twee penlites.

aanrader ! (tegen de tijd dattie stuk gaat meld ik me weer :wink: )


(niet mijn foto; er zit nu een poes op mijn schoot dus moest het even doen met een footootje van het web :slight_smile: )

6 likes

Persoonlijk zou ik dure horloges niet in een goedkope winder stoppen. Maar ach.

daar kunnen dure horloges niet tegen ?

ik klooi ook met vostoks (waar ik dan wel weer omega banden op gooi) die durf ik wel met een beperkt budget rond te laten draaien.

3 likes

Ik heb geen verstand van techniek. Geen idee of die draaiers op hol slaan of gaan stokken of zo.
Vandaar.

Het grote voordeel van dermate goedkope dingen is dat je WEET dat er geen computers of andere ongein inzit die de weg kwijt kan raken :slight_smile:
Op die twee penlites zie ik dat electromotortje geen klokken door de kamer slingeren …

2 likes

Ik heb deze een jaar geleden ook gekocht. Doet het nog steeds prima.

1 like

Ik vrees dat alle winders uiteindelijk uit China of Turkije komen.

3 likes

Watch winders vind ik nogal een enigma, je betaalt je er helemaal scheel aan en de techniek die er in zit gaat helemaal nergens over (buiten een select aantal exclusieve modellen waar wat meer in zit, maar nog steeds net niks). De instructieset waar zo’n ding op draait kan een kind nog programmeren.

5 likes

Ziet er prima uit en zal heus niet op hol slaan.
En zo duur is hij ook niet.

Een simpele micro controller met een paar potentieel meters om ∆DC in te lezen, die waarde vertaald zich in een variabele pwm duty cycle die vervolgens naar een paar simpele motor drivers gaan die de motoren aansturen.
5 minuten programmeren.

1 like

Mwah, ik weet dat gewoon ronddraaien 5 minuten programmeren is, zeker met een Arduino oid.

Maar ergens is het toch ook wel even nadenken. Het is niet voor niets dat de dure watchwinders in te stellen zijn op het horloge wat er in zit. Die houdt dan vast rekening met hoe het het horloge opgeladen is en dat het horloge af en toe wat spanning kwijt kan raken.

Daarentegen, als een horloge om mijn pols zit hou ik daar ook geen rekening mee. Dan beweeg ik me ook gewoon lekker vrij.

Klopt wel, maar ook dat is qua programmeren geen hoogstandje en kan ook makkelijk op een arduino. Watch winders zijn bij uitstek zo’n product waar je op getild wordt omdat: “als je teveel automaten hebt om ze zelf aan de gang te kunnen houden, kun je ook wel een klein fortuin aan een winder uitgeven”. Even gechargeerd uiteraard.

Edit: overigens doen goedkopere winders dit ook al, aantal keer draaien, rust, aantal keer draaien, rust, herhaal

2 likes

Dat is allemaal marketing onzin. Niet nuttige functionaliteit waardoor de prijs omhoog kan. Als een horloge om je arm zit, houdt je qua zelf bewegen toch ook geen rekening met of je horloge ‘vol’ zit of niet?

Een automaat kan niet ‘overladen’. Het enige waar je bij sommige automaten rekening mee moet houden, is dat ze slechts in 1 richting opladen.

2 likes

Weet ik.

Overladen niet, maar ik kan me voorstellen dat het iets (met nadruk op iets) kan schelen als je zorgt dat je het horloge niet helemaal vol spanning gooit en hem daar houd. Net zoals je laptop het prima kan doen en blijven doen als je hem altijd aan de spanning hebt hangen, maar de batterij gaat wel iets minder lang mee als wanneer je hem af en toe wat spanning laat verliezen. Ik denk niet dat het een hele dure watchwinder waard is, maar misschien voor een ander wel.

Dat heb ik ook gezegd :slight_smile:

Leuk ding, zo te zien!
Ik heb er zelf eentje van Ali Express, gekocht voor €25,- of zo.
Staat al een jaar te snorren. :blush:
Draait met regelmaat (geluidloos) zijn rondjes en gaat netjes twee kanten op.

Ik zou geen goede reden kunnen bedenken waarom je honderden of zelfs duizenden euro’s aan zoiets zou uitgeven.
Maar, then again, er is ook geen zinnige reden te verzinnen om zulke bedragen aan een horloge te spenderen…
(oeps, zei ik dat hardop?)

Ik zou hem wél op het lichtnet aansluiten, ze schijnen batterijen te vreten.

1 like

ja, ook ik heb zo’n winder voor vier horloges gekocht voor nog geen 4 tientjes en deze houdt mijn horloges ook al bijna een jaartje in beweging :+1:
en hij is zelfs nog geruislozer dan de anderen die ik in de kast heb zitten omdat ze me anders wakker houden en veel meer hebben gekost :slightly_smiling_face:
maar hé,… ieder koopt wat hijzelf wil, niet? :smiley:

Ik zou ze helemaal niet in een winder stoppen. Gewoon in een kistje. Super geruisloos.

2 likes

Ah, ik voel de aloude ‘wel-niet een watchwinder-discussie’ aankomen! :blush:

1 like