Sinds de ontdekking van dit forum lees ik met grote belangstelling bijdragen van medehorlogefans. Vooral de restauratie van afgeragde klokjes zijn erg intessant om te lezen.
Nu heb ik wel eens het deksel van mijn Tissot Camping gewipt, het kloppend hart bekeken en gauw weer dicht gedaan. Absoluut geen verstand.
Mijn vraag: waar en hoe hebben jullie geleerd om aan horloges te sleutelen. Schoonhoven of zelf geleerd a la sleutelen aan brommers met vallen en opslaan. Kortom: dat wil ik zo graag leren. Tips en ideeen zijn welkom.
Op Ebay 5 seiko’s kopen met hetzelfde uurwerk.
Eén uit elkaar halen en weer in elkaar met behulp van de anderen.
Heel leerzaam en goedkoop.
Verder staan er op dit forum diverse filmpjes en foto reportages over operaties.
Beginnen met goedkoop spul van de rommelmarkt of het spul wat je van iemand kado krijgt en dan…trial and error. Al doende leert men, alhoewel iemand met scholing qua diagnose bij fouten een enorme voorsprong heeft.
Gewoon beginnen aan rommel wat kapot mag, overigens niet weggooien als dat gebeurt. Kan altijd nog goed van pas komen.
Al het goedkope spul voldoet, bij Seiko is het voordeel dat er onderling nogal wat uitwisselbaar is tussen verschillende uurwerken. 7005, 7009, 7006, 6119 zijn uurwerken wat je veel tegenkomt en goedkoop zijn.
Een groot voordeel van een Seiko is, dat er van de vele types Seiko een pdf is waarin het uurwerk beschreven staat, dit zowel voor quartz als opwind horloges.
Kijk maar eens op deze link, dan kun je kiezen uit de vele types: http://www.cousinsuk.com/document/category/506.aspx
Sinds de ontdekking van dit forum lees ik met
grote belangstelling bijdragen van
medehorlogefans. Vooral de restauratie van
afgeragde klokjes zijn erg intessant om te lezen.
Nu heb ik wel eens het deksel van mijn Tissot
Camping gewipt, het kloppend hart bekeken en gauw
weer dicht gedaan. Absoluut geen verstand.
Mijn vraag: waar en hoe hebben jullie geleerd om
aan horloges te sleutelen. Schoonhoven of zelf
geleerd a la sleutelen aan brommers met vallen en
opslaan. Kortom: dat wil ik zo graag leren. Tips
en ideeen zijn welkom.
Ik was zelf gewoon gaan sleutelen aan een goedkoop klokje. Punt was, dat ik em daarna ook wil kunnen dragen. Dus oude rommelmarkt spullen had niet mijn voorkeur. Bovendien zijn seiko5jes prima uurwerkjes, maar makkelijk is misschien om met een zakhorloge uurwerk te beginnen. Panerai gebruikt bijvoorbeeld 6497 uurwerkjes en stopt die in hun grote kasten.
Ik heb mede daarom een Chinese hommage (namaak zonder merkje erop) gebruikt. Eenvoudiger en makkelijker om mee te beginnen en daarna ook heerlijk om te dragen.
Nu wil ik ook al een tijd aan het serieuzere sleutelwerk beginnen en in het hiebovengenoemde draadje staan de benodigde gereedschappen opgesomt. Waar zijn zulke gereedschappen te krijgen? Als ik het zo zie ben ik bang dat dit al een klein vermogen gaat kosten…
Heeft iemand een adresje?
Nu wil ik ook al een tijd aan het serieuzere
sleutelwerk beginnen en in het hiebovengenoemde
draadje staan de benodigde gereedschappen
opgesomt. Waar zijn zulke gereedschappen te
krijgen? Als ik het zo zie ben ik bang dat dit al
een klein vermogen gaat kosten…
Heeft iemand een adresje?
Dank.
Straks komen de betere adressen. Ik was iig gestart met zo een cheap ass ebay setje van 10 euro ofzo. Daarmee heb ik praktisch het hele horloge ge(de)monteerd. Maar 1 wijze les, een beetje redelijk setje helpt wel. Met dat groffe ebay setje duurde het soms 3 a 4 keer zo lang om iets goed te krijgen. Voor mijn afstuderen kreeg ik namelijk een beter setje en ging een hoop veel sneller.
Gewoon een kwestie van doen dus. En die Seiko’s?
Welke type moet ik daarvoor hebben?
Ik heb net de cursus in Schoonhoven afgerond en ben nu zelf met eigen uurwerken aan het oefenen. Dat seiko-5 plan vind ik toch niet zo handig, omdat dit een meer ingewikkeld uurwerk is: automaat met dag en datum. Begin liever met een eenvoudiger uurwerk: oude handwinder GROOT zonder datum en met decentrale seconde.
Overigens denk ik dat enige achtergrondkennis wel belangrijk is, Daarom raad ik je echt aan voldoende informatie te verzamelen dat kan met een cursus, maar ook op het internet is veel te vinden.
Veel succes,
André
Dus Seiko 7002, 7005, 7006 en 6119 zijn mooie
uurwerken om mee te beginnen?
Ik vind net als vouwfietser, dat je beter met een groter zakhorloge uurwerk, zonder verdere complicaties kunt beginnen. Ik ben begonnen met een ‘chinese’ 6497 en beviel me prima.
Dit lijkt mij ook erg leuk om te doen! Zou iemand
een voorbeeld kunnen laten zien van een setje op
ebay oid die ik moet aanschaffen dan?
Wel handig is om even te weten wat je budget er ongeveer is en wat je er allemaal mee wilt doen.