Chopard only

Ik ben wel benieuwd hoe mede Chopard-liefhebbers erna kijken. Hoe komt het dat Chopard zo ondergewaardeerd blijft, ondanks dat het nu al bijna 30 jaar prachtige horloges (weer) maakt?

1 like

Geweldig.

Waar voor je geld op de pre-owned markt.

2 likes

Ik vind Chopard een geweldig merk. Vooral de Alpine Eagle (zalm) met Geneva Seal. Doet niet onder voor Patek Philippe en Vacheron Constantin. Maar de onderwaardering zit in het feit dat veel mensen (De massa) Chopard in oorsprong als juweliersmerk zien. En ook de goedkopere instapmodellen spelen een rol in die onderwaardering en de vroegere periode. Ik bedoel de jaren 60 tot 80 waarin in tegenstelling tot PP en VC het merk onbekender was. Een beetje als bij Jeager-leCoultre, wat ook vaker wordt ondergewaardeerd.

2 likes

Ik denk alleen dat het verschil met JLC is dat het zichzelf altijd heeft gepositioneerd als uurwerkmaker voor anderen en niet als eigen huis. Dat speelt een grote rol mee.

1 like

Zeker! Ik zit wellicht nog naar een 1863 te kijken voor bij de 1860. Maar eens goed over nadenken. Ga jij ooit nog een tweede Chopard halen?

Jeager-leCoultre was en is een van de grootste en beste uurwerkbouwers die er is. Maar tijdens de quartzcrisis hebben ze uit lijfsbehoud ingezet op Quartz modellen die niet aansprekend waren. Ook de scheiding tussen Jeager-leCoultre en Le Coultre (voor de VS) zorgt nu in hun geschiedenis voor een rimpel. Gunther Blümlein, van IWC, heeft JLC weer in haar eerdere geschiedenis doen geloven waarna ze tot een geweldige rivival zijn gekomen. De geschiedenis van Chopard ken ik eigelijk minder.

3 likes

Blümlein is een van de meet ondergewaardeerde namen in de horloges. Hij heeft voor IWC, JLC en Lange ontzettend veel gedaan inderdaad. Vintage JLC’s zijn overigens ook heel erg ondergewaardeerd nog. Dat zal ooit wel veranderen denk ik…
Chopard heeft ook veel mooie horloges gemaakt maar is ook o.a. door de Quartz crisis goedkopere en minder kwalitatieve horloges gaan maken, totdat Parmigiani ze weer op de kaart heeft gezet met cal 1.96.

3 likes

Ja misschien wel. Maar op dit moment heb ik geen wensen.

2 likes

Klopt helemaal met Blümlein.

1 like

De Master-Quartz modellen van begin jaren '70 stonden destijds zeer hoog aangeschreven en waren over het algemeen zeer succesvol

1 like

4 likes

19 likes

Volledig juist, de quartz modellen waren zeer succesvol. Maar geen voortzetting van de historie van hoogwaardige mechanische horloges. In de context van de laatste 30 jaar moet je dan ook mijn opmerking over “weinig aansprekend” zien.

1 like

Zo’n zonde dat deze in de klus wacht op een nieuwe eigenaar en dus ongedragen blijft…

16 likes

Since 1735, there has never been a quartz Blancpain watch . And there never will be.

Op die manier is er bijna geen enkel merk “aansprekend”. Zelfs een merk als F.J. journe heeft quartz in de collectie

1 like

Dat staat wel haaks op de foto’s :sweat_smile:

3 likes

Hij wordt nu niet gedragen, dat is wat er (zou moeten) staa(t)n :stuck_out_tongue_winking_eye:. Zodra ik een horloge te koop zet blijft de staat gelijk en die was nog exact zoals ik hem kocht 5/6 weken geleden… Sorry als dit verwarrend was, evengoed zonde voor deze pracht :smiling_face_with_three_hearts:

Dan heb je mijn reactie op de vraag van @daniel997 niet helemaal goed gelezen. Zijn vraag was waarom Chopard zo werd “ondergewaardeerd”. Aangegeven Chopard een geweldig merk te vinden, misschien wel formidabel. Maar ze hebben tijdens de quartzcrisis ingezet op quartz. Datzelfde verhaal ook bij Jeager-leCoultre. Maar deze merken vind ik desondanks zeker zeer aansprekend. Maar door die quartz uitstap eind jaren 70 hebben ze voor puristen, in vergelijking met PP en VC minder waarde wat dan weer wordt gezien als “ondergewaardeerd”. Mee oneens dus. En de slogan van Blancpain dat er nooit een quartz was geweest en ook nooit zou komen vind ik altijd nog een van de beste ooit. Maar feit is wel dat Blancpain door de quartzcrisis failliet ging.

2 likes

Al heeft Patek natuurlijk ook gewoon op quartz ingezet. Ik denk dat het ondergewaardeerd zijn ook te maken heeft met het uitblijven van echte iconen. Zelfs de reverso werd decennia niet gemaakt door JLC. En Chopard heeft nu wat horloges die wellicht iconen zullen worden, maar dat nog niet zijn. Omega teert op de speedmaster en Patek eigenlijk bij het grote publiek ook op de Nautilus tegenwoordig en AP op de Royal Oak. VC heeft ook last van het uitblijven van iconen op dezelfde schaal en dit is wellicht ook het succes van Cartier met de tank en santos.

2 likes

Jep!

Zet daar eens een bruine canvas-band op. Dan heb je direct een classy daily.

€12 voor 2 stuks.

2 likes