Christiaan van der Klaauw - Ariadne

“onze” Jaap weet waar mijn ex gebleven is.
Gelukkig heb ik de foto s nog.
Verkocht omdat het met mijn slechter wordende ogen nogal lastig werd om te zien hoe laat het was :scream:

2 likes

Gaaf horloge! Het was een van mijn eerste serieuze horloges. Ik heb hem nog steeds.

Heb hier 4 jaar geleden over heen gelezen :roll_eyes: Ben ook in de tijd bij hem geweest. De meest open man die ik ooit ben tegen gekomen in de horlogewereld. Heel bijzonder, volkomen zonder pretenties. Bepaald een uitzondering.

4 likes

Geen horlogeman, een techneut.

Ik heb hem meerdere keren mogen spreken en ben bij hem thuis geweest.

Open, duidelijk en vooral erg leuk in de omgang.
Ik heb zelfs zijn tourbillon nog in de hand gehad.

Manufacture…

4 likes

Even omhoog gooien dit topic. Ben verliefd geworden op het uiterlijk van de Ariadne. Het hele CvdK verhaal vind ik leuk maar is voor mij verder minder van belang. Leuk verhaal, leuk voor hem. Waar ik wel benieuwd naar ben, objectief, is de kwaliteit (nieuwste modellen). Doet de kwaliteit van de kast, het uurwerk en alle overige onderdelen, onder voor vergelijkbare merken (waarmee je hem dan ook mag vergelijken)?

Kwaliteit van alle Ariadnes is gelijk.
En die is prima.

Negatief punt is wel de dikte.
Het is geen horloge dat ik onder een overhemd draag.

De nieuwe wijzerplaten zijn leuk, maar m.i. echt veel te duur.

Ik heb trouwens zowel de 1e serie Ariadnes, die met de moderne logo wijzerplaat als de nieuwste modellen in handen gehad.

Groot pluspunt als je het kunt vinden: Benzinger plaat en/of rotor.

1 like

Maar, als je ze zou moeten vergelijken met de massa-merken, waar staan ze dan?
Nieuwe modellen zijn 9k, 100 euro meer en je hebt een Sub (nee, die ga je nooit krijgen voor list, maar voor de discussie). Of een IWC Porto. Of een Seamaster.

Snap dat het niet te vergelijken is maar hokjes maken het leven soms simpel. :sunglasses:

Concreet: ik zoek enige rechtvaardiging om 9k uit te geven aan dit merk.

2 likes

Ik ga je geen excuus geven om hier 9k op stuk te slaan.
Dat vind ik teveel. En ik heb een (mooie) CvdK Ariadne.

Het zijn mooie horloges tot 6k oid.
De rest is overpriced. De eerste bij mij in de familie werd voor minder dan 3k Eur. gekocht, bij vdK zelf. De prijs ging uiteindelijk nog wat omhoog voor een Benzinger rotor. Zeg 4.5k totaal iirc. (incl. 18k gouden bezel).
Dat is de effing helft voor een stalen, standaard, model nu. Gevoelsmatig kan ik daar niet mee verder. Ik haak dan af.

Voor 9k heb je een gouden tweedehands van een goed merk. In plaats van een gepimpte Valjoux 7751 die buiten NL weinig zegt.

Kijk goed rond.

Oh en een stalen sporthorloge voor 9100 Euro/19k hfl? (de genoemde sub).
Ammenooitniet. Zou voelen alsof ik ontzettend werd belazerd. Ik weet nog goed dat je ze voor 3k kocht en ze zijn in 15 jaar niet 3 x zo goed geworden…

Overpriced massa-tat.

Dit zal vast geen populaire opinie zijn, maar het is wel mijn oprechte mening.

8 likes

En die waardeer ik zeer! Dank voor deze uiteenzetting.

2 likes

tjah, als je het mooi vind kopen! Dan vooral lekker dragen en van genieten.

Wat betreft het horloge zelf, @Bernard maakte al een opmerking over het uurwerk en dat deel ik. Vaak is een CvdK vrij dik (omdat er modules op het basis uurwerk worden gemonteerd) en dat vind ik vaak niet zo mooi. Gewoon te dik. Volgens mij is Christiaan daar zelf nu weg toch? Maakt het ook wel wat anders om een modern horloge te kopen vind ik.

Vergelijken met andere merken blijft lastig, maar je kan naar de afschrijving kijken als het je daarom gaat.

1 like

Al vrij lang hoor. Hij is nog 3 jaar na de verkoop boegbeeld geweest en nu is hij met pensioen.

Volgens mij is ie intussen ook 79 jaar…

1 like

Een vriend van mij heeft toevallig de limited Ariadne gekocht recent. Prachtig horloge, mooie afwerking en met de Benzinger rotor, i.r.l. vond ik de dikte alles meevallen. Er zit echt veel afwerking en detail in het horloge. Hier een vergelijk met een was meer basic sporthorloge van een bekend merk :wink:

2 likes

Echt niet dus. Het is een tonnetje.

1 like

Heb ze laatst ook in het echt gezien, erg mooi horloge. Dikte viel mij ook mee.

Dat vond ik dus wel meevallen.

Het is een horloge dat aanmerkelijk dikker is dan al mijn andere triple date chrono’s. Het gebolde saffierglas en de glasbodem werken dan ook nog eens bepaald mee.

Als het jou meevalt, dan ben ik benieuwd naar je referentiekader. Wellicht stevige Breitlings, Seadwellers, dat spul?

1 like

Mijn referentie is dat wanneer ik hem vast had ik dacht: ik had hem dikker verwacht, dit valt me mee.

2 likes

Van de Ardiadne zijn verschillende modellen en uitvoeringen gemaakt. Leuk om deze naast elkaar te zetten en te kijken welke je persoonlijke voorkeur hebben!

De nieuwe modellen Ariadne, oa de Limited Ediotion bij van Reijersen zijn zeker de moeite waard om te bekijken:
https://reijersenjuweliers.nl/winkel/?_sf_s=Ariadne

Voor mij speelt het verhaal wel mee bij het gevoel. Hier heb ik wat geschiedenis over vd Christiaan van der Klaauw opgeschreven met de recente ontwikkelingen binnen het bedrijf:

Verder wissen de meningen over de dikte van het horloge: Hendrik vind het horloge erg dik, anderen vinden het meevallen. Ik zou het horloge gaan passen, kijken hoe het staat en wat je eigen mening is!

Of het horloge te vergelijken is met IWC/Rolex/Omega/ander merk: De afwerking bij van der Klaauw is goed. Het horloge voelt solide en stevig aan. Daarbuiten gaat het veel om het gevoel wat bij het horloge is: Bij vd Klaauw maken ze ongeveer 200 horloges in totaal per jaar, ze zijn met 5 horlogemakers, 9 mensen totaal. Dat is niet te vergelijken met eerder genoemde merken.

In mijn ogen is het misschien beter te rechtvaardigen hier geld aan uit te geven dan een IWC. Zeker de moeite waard om te kijken of de oude Ariadne of nieuwe je voorkeur heeft. En om zelf te gaan kijken wat je van de maatvoering vind, in het echt en op papier kan erg wisselen.

Veel plezier met de zoektocht!

P.S. Nog leuke link: https://monochrome-watches.com/2023-redesigned-christiaan-van-der-klaauw-ariadne-hands-on-review-specs-price/

3 likes

De dikte van Ariadne is volgens mij 14mm (niet overal duidelijk te vinden, bron: https://www.tophorloges.eu/en/christiaan-vd-klaauw/2112)

Een IWC Portugieser Chronograph, bv. 371604, is 13mm dik, net als een Speedmaster en Zenith El Primero.

In het echt beoordelen is vaak het beste!

Volgens onderstaand artikel 14,7 mm dik

1 like