Christiaan van der Klaauw duikershorloge?

Op de website van het veilingshuis van Bobb’s Heritage kwam ik dit horloge tegen:

[quote]Lotnummer : 231 € 6500,- tot 7500,-

Een 18k. wit en geel gouden kalender chronograaf heren horloge, een van de eerste handgemaakte modellen.
Automatisch, verzilverde twee kleurige wijzerplaat, Arabische index, met drie registers voor seconden, minuten en uren, 24 uur, maanfase registratie en extra datum wijzer. Waterdicht type kast, wit gouden lunet met beschermde kroon, saffier glas en geschroefde achterdeksel. Originele band en gesp.
kast, wijzerplaat en uurwerk gesigneerd.[/quote]

Deze versie ben ik nog nooit tegengekomen, een waterdichte vd Klaauw. Iemand die misschien weet waar deze ooit voor is bedoeld? Kan me niet voorstellen dat je met zo’n horloge wil gaan zwemmen.

Worden wel meer leuke horloges aangeboden op die veiling (tu)

Aan de wijzerplaat te zien waarschijnlijk één van de eerdere exemplaren van de Ariadne; in deze vorm echter nog niet tegengekomen. Kan mogelijk ook speciaal in opdracht voor een particulier gemaakt zijn? Duikershorloge lijkt me sterk, met 50M houdt het op. echter achterkant is geschroefd dat brengt weer verwarring, jammer dat er geen foto van de achterkant beschikbaar is. Misschien dat andere Van der Klaauw kenners hun reactie willen posten.

groet,

Bojo

Hoi Bojo, er staat in de omschrijving dat het een waterdichte kast bevat, dit in combinatie met een geschroefde kroon deed mij denken aan een echt zwemhorloge. Zeg zo’n 100m dus niet alleen spatwaterdicht.

Zou idd leuk zijn als een vd Klaauw kenner hier wat meer over wist.

ps. waaraan kan je trouwens zien dat dit een vd eerste versies is? Kastvorm viel mij ook al op.

Hoe lelijk kun je iets maken… brrrrr

dat hoort niet bij de stijl van VdK.

hans

Mooi is anders inderdaad, ik heb ook een Ariadne gezien of een Ceres met een brilianten lunette, ook geen mooie combi moet ik zeggen.
In ieder geval kun je concluderen dat Christiaan wel meegaat met de wens van de klant.

hcptdg Schreef:

Hoe lelijk kun je iets maken… brrrrr

dat hoort niet bij de stijl van VdK.

hans

Hij maakt prachtige horloges,
maar dit is een miskraam.(td)

Jan

Als ik dit zo zie is het best jammer dat ie zover meegaat met de wensen van de klant, het resultaat is een niet al te fraai horloge waar wel zijn naam op staat, geen geweldige reklame lijkt mij.

Ruud

Na kontakt met Christiaan kan ik het volgende omtrent dit horloge nog meedelen.

He is absoluut geen duikershorloge (@Jaap-Wim, de kroon is trouwens niet geschroefd, maar beschermd)

Dit kastmodel is er een van een serie van 2x5 kasten die Christiaan ongeveer 8 jaar geleden betrokken heeft van de (inmiddels ter ziele gegane) firma Hanagard (pin me niet vast op de exacte naam van deze firma).
Christiaan heeft deze kast nooit commercieel in productie gebracht. (er liggen nog enkele kasten goed opgeborgen te Heerenveen).
De kasten zijn letterlijk te lichtbevonden om seriematig in productie genomen te worden. Deze 18K geel gouden kasten, met 18K witgouden bezel, wogen tussen 35/40 gram.

Daarna kwamen er massieve kasten van met een gewicht van 70 a 80 gram van het bedrijf van de vader van Martin Braun. Dit bedrijf bestaat ook niet meer.

Tegenwoordig komen de kasten van Ickler (de firma die ook het merk Limes maakt)

Het horloge uit de veiling heeft wel het afgewerkte uurwerk (met o.a. geblauwde schroeven), en de nieuwere wijzerplaten

Afgezet tegen de nieuwprijs van een reguliere gouden Ariadne (13500 Euro) kan deze veiling een manier om tegen een goede prijs (verwachte veilingprijs tussen de 6500 en 7500 euro) een gouden Ariadne te bemachtigen.

Verder blijft de vorm en uiterlijk van de kast natuurlijk een kwestie van smaak.

Hans, hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. Leuk ook dat dhr. van der Klaauw hier zelf antwoord op heeft gegeven via jou.

(tu)

Dan bekruipt mij de vraag hoe dit model dan op een veiling komt ??

Goede info trouwens, weer wat te googlen, trouwens, maakt ickler ook Archimede of ook alleen de kasten ?