Christiaan van der Klaauw - Prijsstijging 2012

Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen.

Hoe denken jullie hier over. Het gaat over het Christiaan van der Klaauw horloge: de Ariadne. Allereerst wil ik opmerken dat ik dit een fantastisch mooi horloge vind welk ik misschien voor de kerst zou willen aanschaffen. En daar komt mijn vraag uit voort. Het " oude" model kostte EUR 3950 (staal). Het “nieuwe” model van de Ariadne (versie 2011) kost EUR 4950; een prijsstijging van EUR 1000. Nu begrijp ik echter van AWC, Amsterdam dat per 1 januari 2012 de prijs van dit model met EUR 500 zal worden verhoogd naar EUR 5450.

Nu vind ik dit behoorlijk aan de forse kant. Echter zoals met zoveel dingen in het leven kun je hier verschillend tegen aan kijken. Wellicht waren de EUR 3950 modellen wel gewoonweg te " goedkoop" in de markt gezet ? Laten we eerlijk zijn; veel complicaties, een buitengewoon mooi afgewerkt horloge; dan is EUR 3950 niet veel geld. Aan de andere kant; een nieuw model kost uiteraard meer geld (alles wordt duurder) maar ik begrijp dan niet waarom er opeens dan EUR 500 bij moet volgend jaar. Wat wel duidelijk is, is dat het (nieuwe) management het merk duidelijk aan het herpositioneren is. Meer afzet kanalen (terecht); ook in het buitenland (logisch). En men wil uiteraard rendement zien.

Samenvattend zeg ik: het blijft een fantastisch mooi horloge; dan dus maar voor jaareinde aanschaffen.

Hoe kijken jullie hier tegen aan ?

Groetjes, Ernie

Alle horloges zijn duurder geworden vanaf Tissot tot van der Klaauw. En als je het er voor over hebt koop je ze. Rijk worden wij er niet van in ieder geval. :wink:
Ik denk niet dat ze te goedkoop waren hoor.

Weet niet hoe graag je het nieuwe model wilt hebben maar kwam laatst nog het vorige model NOS tegen voor de oude prijs. Als je wilt kan ik wel even zoeken.

Hoewel ik altijd groot fan ben geweest van CvdK kan de nieuwe koers mij niet bekoren die vooral klanten uit het Midden Oosten moet trekken zo lijkt het. Kan me voorstellen dat ze nieuwe (vermogende) markten moeten aanboren om afzet te generen tegen de huidige prijzen, dit is imho echter niet ten goede gekomen aan het ontwerp.

De Adriadne blijft inderdaad een prachtig horloge maar door de prijsstijging van 1.5K in iets meer dan een jaar tijd komen ze ineens in een segment waarin zoveel meer te koop is waardoor ik voor dat bedrag vermoedelijk eerder naar JLC oid zou kijken.

Je Zou contact op kunnen nemen met Gerard van horlogeplatform nederland (CvdK dealer)
kijken wat hij zegt (hij heeft er in ieder geval een liggen op het moment en regelmatig het oude model voor veel minder) misschien kan hij je een mooie aanbieding doen!

gr dirk

Je ziet het bij meer merken, soms zelf een prijsaanpassing ruim binnen het jaar. Nomos heeft per 1 april j.l. de prijzen verhoogd en heeft aangekondigd dat per januari a.s. weer te gaan doen.
Ik denk dat met name het tussensegment (€1000-€3000) moeilijke jaren krijgt. De echte rijken worden hooguit wat minder rijk, maar hebben nog steeds genoeg. De groep mensen die door hard werken, sparen en wat handelen een duurder horloge kan/wil kopen, zal m.i, door de recessie flink kleiner worden. Er zal dus hoe dan ook voor bepaalde merken een einde aan de prijsstijging moeten komen, willen ze nog voldoende verkopen. Dus wachten kan ook lucratief zijn.
Volgens mij zijn de eerste tekenen van teruggang al zichtbaar in het wat duurdere segment in ons verkooptopic. Aanvankelijk gedachte verkoopprijzen worden bij lange na niet gehaald.
Groet Roelof

Als je de huidige crisis betrekt in de prijsstijgingen, dan vind ik dat we tot nu toe erg beheerst gereageerd hebben. Hoe de prijzen over een jaar zullen zijn zal momenteel nog onbekend zijn, maar alles wordt duurder door de minder wordende Euro, dat is zeker.

flieger63 Schreef:

Je Zou contact op kunnen nemen met Gerard van
horlogeplatform nederland (CvdK dealer)
kijken wat hij zegt (hij heeft er in ieder geval
een liggen op het moment en regelmatig het oude
model voor veel minder) misschien kan hij je een
mooie aanbieding doen!

gr dirk

Ook als voorbeeld van de veranderende positionering van CvdK, zie:

http://www.klaauw.com/dealers.php

HPN is geen CvdK dealer meer, maar Steltman.

On this page you’ll find an alphabetically sorted listing of the actual inventory of our finest new (white background) and pre-owned (green background) watches. We’re authorized dealer for Christiaan van der Klaauw, Bremont, Sinn, Nomos Glashutte, Glycine and Archimede
aldus de website van Gerard nog steeds. Sinds wanneer is hij geen dealer meer dan? (niets van gehoord/gelezen)

Als ergens investeerders opduiken dan stijgen de prijzen, return on investment heet dat. Zo ook bij CvdK, uiteindelijk zal het spel vraag en aanbod haar werk moeten doen. Als de prijzen niet meer marktconform zijn dan daalt de vraag enz. enz. Ik ben erg gecharmeerd van de CvdK modellen maar de percentages waarmee zij de prijzen verhogen krijg ik er per maand helaas niet bij, geen crisis in Joure dus!:smiley:

Groet,

Bojo

Zo te zien is er nog genoeg te halen in De Oekraïne

On-topic. Als je weet wat je wil zou ik het horloge dit jaar kopen. Mocht hij toch echt niet bevallen, dan is de schade bij verkoop minder groot.

lencoth Schreef:

flieger63 Schreef:

Je Zou contact op kunnen nemen met Gerard van
horlogeplatform nederland (CvdK dealer)
kijken wat hij zegt (hij heeft er in ieder
geval
een liggen op het moment en regelmatig het oude
model voor veel minder) misschien kan hij je
een
mooie aanbieding doen!

gr dirk

Ook als voorbeeld van de veranderende
positionering van CvdK, zie:

dan mag Gerard zijn website wel eens veranderen :smiley:
Ik zie ook dan "mijn "juwelier in apeldoorn nu CvdK dealer is; als dat maar goed gaat :wink:

Bojo Schreef:

On this page you’ll find an alphabetically sorted
listing of the actual inventory of our finest new
(white background) and pre-owned (green
background) watches. We’re authorized dealer for
Christiaan van der Klaauw, Bremont, Sinn, Nomos
Glashutte, Glycine and Archimede
aldus de website van Gerard nog steeds. Sinds
wanneer is hij geen dealer meer dan? (niets van
gehoord/gelezen)

Toen ik ergens in September j.l. de dealerlijst bekeek, viel me op de wijziging in Den Haag op. Dus al even i.i.g.

In het luxe-segment is het vanuit marketing perspectief bijna nodig om prijsverhogingen door te voeren. Je zou niet graag zien dat een luxe klok aangeschaft voor 4k een jaar later nieuw voor 3k wordt aangeboden. Je moet het m.i. zien als een ‘service’ naar de clientèle.