Eerst het verhaal achter dit horloge: een aantal jaren geleden onstond bij van der Klaauw het idee om de Pallas uit te voeren in verschillende kleuren. Naast de standaard witte pallas en die met parelmoer witte plaat, zijn er toen 3 prototypes vervaardigd, een roze, een blauwe en… een zwarte. Helaas heeft de oude meester besloten het toen bij deze 3 te laten…
Omdat de standaard wijzers op de pallas bij het zwarte exemplaar niet voldeden, werd er gekozen voor afwijkende wijzers, zogenaamde zwaard wijzers. Voor de overige wijzers werden zilver gepolijste wijzers gekozen, om het geheel compleet te maken.
De roze en de blauwe zijn destijds verkocht, maar de zwarte bleef in het bezit van van der Klaauw. Dit unikum is daarna lange tijd in bezit geweest van Jorrit, 1 van de instrumentenmakers van van der Klaauw.Maar gelukkig (voor mij) is Jorrit
, na wat heen en weer gebel en gepraat, zo vriendelijk geweest om afstand te willen doen van de klok. Afgelopen maand is deze black pallas dan ook volledig gereviseerd, voorzien van een nieuwe kast, nieuwe band, nieuwe sluiting, nieuwe opwindknop, kortom nieuw, nieuw, nieuw.
Erg mooi horloge, kan me voorstellen dat hier errug blij van wordt, bijna alles klopt er aan, ik zeg bijna, persoonlijk vind ik het volstrekt overbodig om er “kalender” op te zetten, jammer.
veel plezier met deze mooie aanwinst.
persoonlijk vind ik het volstrekt
overbodig om er “kalender” op te zetten
Het had niet gehoeven, maar CvdK vond dat het meer evenwicht gaf.
En het benadrukt de link naar de astronomie, die velen bij een “simpele” kalender, wellicht niet leggen.