Christiaan vd Klaauw

Dit kan ervaren worden als een knuppel in een hoenderhok, maar toe maar:

Wat ik wil zeggen, heel erg platgeslagen, is dat de horlogebranche “manufactuur” als marketing-buzzword gebruikt om de noties van waarde en begerenswaardigheid op te kloppen, en niet volgens de daadwerkelijke betekenis van het woord.

Gezien de vele OEM relaties waar rotortjes en base-plates uitgewisseld worden om “manufactuur” uurwerken te produceren uit OEM stukken, de industrie-wijde afhankelijkheid van Niravox balansveren die nauwelijks afneemt (ofschoon Nomos en Glashütte hier deuken in aan het schoppen zijn) en de selectieve omissie van Seiko en Orient uit de “manufactuur” club ofschoon die wel met het eigen SPRON510 werken, is die marketing strategie door de Zwitsers wel geslaagd.

Kortom: Het predicaat “Manufactuur” zegt niets over de ziel of kwaliteit van een ontwerp. Het is gebakken lucht. Naar mijn mening, dan.

Er is dan ook niets op tegen om materialen in te kopen als je een product ontwikkelt. :slight_smile: Een “gekocht Manufactuur” uurwerk is voor mij dus ook geen contradictio in terminis, mijn waardering voor CvdK wordt er niet meer of minder van.

1 like

Prima, jij mag ook een mening hebben.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik vind het mooi als een horloge ambachtelijk is ontwikkeld en geproduceerd vanuit één producent. Dat kent allerlei gradaties natuurlijk. Bij Patek past elk manufacture uurwerk ideaal bij het horloge, bij Nomos wordt een uurwerk in verschillende kastmaten bijvoorbeeld toegepast. Zit ook een ander prijskaartje aan. Maar mooie ambacht is het beide.

Ik kan trouwens ook genieten van en respect heben voor een horloge met een (mooi) ingekocht uurwerk (zoals Van der Klaauw). Maar vanuit één huis vind ik het mooiste.

Het ijzer, koper en de “rubis” van het uurwerk wordt ook ingekocht…

Ik weet dat dit heel flauw is, maar dit wordt zo een welles-nietes discussie en deze hoort in mijn ogen niet thuis in een topic over deze kunstenaar.

Dan moet je niet mee gaan doen…:wink:

Maar je hebt helemaal gelijk.

1 like

Ik ben wel benieuwd hoe jij concludeert dat het horloge vergelijkbaar is met Patek. Gefeliciteerd met de aanwinst trouwens!

1 like

Ik besef mij heel goed dat dit een stevige uitspraak is, maar door mijn jarenlange ervaring met kwaliteitshorloges en echte oude, 17e, 18e en begin 19e eeuwse gecompliceerde uurwerken durf ik deze bewering wel aan.
Ik kijk gewoon naar bepaalde details van diverse onderdelen en dan zie ik toch overeenkomsten, zoals de guilloche wijzerplaat, de bewerking van de maandfase etc.
Daarbij moet ik ook eerlijk zijn, dat als je wordt gevraagd door de heilige profeet - George Daniels - om lid te worden van zijn club, dat je dan van zeer goede huize moet zijn.

Oh ja, ik besef me ook dat ik moet proberen objectief te blijven, maar dat is verdomde lastig :yum:

2 likes

De manier waarop bij een CvdK de wijzers worden geblauwd is volstrekt uniek. Geen ander merk doet dat zo. Christiaan vond in een oud 18e eeuws boek een aparte methode om metalen blauw te maken en dat is hij zo gaan doen. Niet de standaardwijze dus die andere merken aanhouden. Dit heeft hij mij zelf verteld toen ik bij hem thuis was. Jaren geleden. Of het nu nog zo gaat dat weet ik niet. Het is in ieder geval een bewerkelijke manier. Hoe het gaat is mij wel uitgelegd, maar ik weet het niet meer. Het resultaat blauw is net iets anders dan bij de standaardmethode.

Een detail, maar het maakt mijn Ceres voor mijn gevoel nog specialer.

Een PP is het niet voor mij, maar wel een heel mooi Holands nichemerk. Net even anders dan de rest :wink:

2 likes

Ik geloof dat @Tompj en ik er al een jaar over uit zijn dat we anders tegen de waarde van verticale integratie aankijken, maar dat wij allebei zeggen dat we CvdK er niet minder om waarderen.

Dus die welles-nietes discussie valt reuze mee: De teneur is dat CvdK een mooi en eigenzinnig merk is.

Ze zijn niet voor niets opgenomen in het horlogemuseum in La Chaux de Fonds. :slight_smile: [quote=“Hannus, post:227, topic:129980”]
Holands nichemerk.
[/quote]

Christiaan van der Klaauw begon ooit in Heerenveen, en Eise Eisinga is één van z’n inspiratiebronnen geweest. Ik raad je dan ook aan om het Eise Eisinga Planetarium eens te bezoeken in Franeker.

Dat de goede man in Leiden geboren is… Tsja. Dus toch 'nen 'Ollander. :slight_smile:

Waarom Wikipedia zegt dat het een Fries is is mij dan weer een raadsel.

2 likes

Ik ben er twee keer geweest.

Er was ook een mooi Antiquariaat. Wever. Vaak geweest.

Met Hollands bedoel ik gewoon Nederlands hoor. Friezen zijn toch ook Nederlanders? Of voelen ze zich ook dat al niet meer? :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

https://www.montredo.com/nl/christian-vd-klaauw-orion-iii-date-brown-leather-strap-167550-001-13066.html

Niet de fraaiste v.d. Klaauw i.m.h.o.

In ieder geval heeft iemand die zijn spaarcenten uitgeeft aan een CvdK ipv aan de obligate Rolex smaak en stijl.

1 like

Niks mis met Rolex!

Ik vond nog een mooie foto van de Mondial met een bruine croco…
http://s148.photobucket.com/user/majary80/media/S6302117_zpskkvqh6su.jpg.html?sort=3&o=0

3 likes

Als je nu ziet dat in de jaren 50 Johnny Jordaan in Pikketanussie al het volgende zong:

Een glaasje recht op en neer,
want het liefste word ik teut,
van zo’n Nederlandse neut

Dat was dan een Hollander die zo beschaafd was te doen alsof de rest van het land bestaat. En dat we dan 70 jaar verder zijn en mijn Zeeuwse moeder begint over Holland, terwijl heel Holland bakt, ik van Holland houd en zo verder, dan begint het bij mij te jeuken.

Ik heb gewoon een ouderwetse, grondige tyfushekel aan het woord Holland als we daarmee geen daadwerkelijke Hollanders aanduiden. :slight_smile: Dat meer mensen zich daar niet druk om maken is gebrek aan kennis, denk ik dan maar weer.

Sorry. Da’s een dingetje voor me. :slight_smile:

Nou zeg. Volgens mij is het al heel lang gebruikelijk om Nederland en Holland door elkaar te gebruiken. Ik kom zelf uit de provincie Utrecht en noem mij ook rustig hollander. Mijn Duitse kennissen hebben het ook over Holländer en sluiten daarmee geenszins Brabanders of Zeeuwen uit :wink:
Heb ik toch maar een mooie Friese klok om de pols. Ik maak daar niet zo’n punt van, al vind ik die dubbele namen op de bewegwijzering redelijk irritant :stuck_out_tongue_winking_eye:

van zo’n Nederlandse neut

Dat was dan een Hollander die zo beschaafd was te doen alsof de rest van het land bestaat.

Waarschijnlijk paste dat beter in het metrum.
Had Hollandse beter geklonken, had dat er wel gestaan.

Dan moet jij niet naar Corsica op vakantie gaan :wink:

Leaver dea as slaef! Greate Pier en zijn onbetaalbare oneliner.

1 like

Tja, pars pro toto.