Als jij het gebruik van bijvoorbeeld plastic onderdelen niet verstaat aan onderdoen aan kwaliteiten ok….
En de beat rate verlagen om de reserve op te hogen is ook gewoon een trucje die in mijn optiek de kwaliteit minder maakt. Ik heb ook genoeg horloges met hogere reserve door een lage beatrate waaronder Seiko en Hamilton en ik zie dat gewoon als een mindere ervaring. Nog steeds mooie horloges die ik graag draag hoor….
Heel eenvoudig: ze gebruiken wat er beschikbaar is. Die ETA varianten zijn enkel beschikbaar voor Swatch group leden en de Sellita varianten die wel beschikbaar zijn op de open markt hebben zoals voorheen vaker een hogere beatrate en een lagere power reserve (prijzige SW300 varianten uitgezonderd). Wat je daarin verkiest is persoonlijke voorkeur, de lagere beatrate valt ook wep op. Sommige alternatieven zoals die van La Joux Perret hebben wel een langere power reserve maar zijn ook een stuk prijziger om toe te passen en nog niet zo lang op de markt dus nog deels onbewezen.
Daarnaast heeft Swatch ook een enorm schaalvoordeel wat lagere prijzen mogelijk maakt. Dat gezegd zijnde vind ik dat de meeste Swatch groep horloges in de prijsklasse van de Sealander toch echt niet op hetzelfde niveau zitten wat afwerking betreft. Vergelijk de kastafwerking maar eens tussen een Certina DS Action diver en een Sealander.
Ben de 40mm PRX gewend en dat was het gewoon niet. Maar volgens mij valt deze wel kleiner uit door de band die wat minder agressief tapered dan de PRX.