Chrome kasten

Beste horlogeliefhebbers, ik heb reeds een mooie leonidas chronograaf uit de jaren 40 gekocht met een verchroomde kast en ik merk dat ik ik er toch minder plezier van heb dan gehoopt. Ik weet niet exact hoe sterk de chroom laag is en ik wil hem graag netjes houden en ben bang dat ik hem ga verknoeien tijdens het dragen, zijn er meer mensen die dit probleem kennen? Ik heb ook wel redelijk veel betaald voor het horloge (teveel…) en ben nu toch huiverig om hem te dragen. Ik hoor graag jullie mening!

9 likes

Nee, laagje zit er al ruim 80 jaar op, zal dus wel los lopen…:wink:

5 likes

Lekker dragen. Mooi exemplaar :ok_hand:

Dat is zeker waar, je weet alleen niet hoevaak/waar de vorige eigenaar hem droeg! Kan ook daarom nog mooi zijn :sweat_smile:

1 like

Op wat voor manier haal je plezier uit een horloge wat je niet durft te dragen?
Aks je bv bouwvakker bent, tja dan zou ik zoiets ook niet naar mijn werk dragen , maar ook dan blijft er nog genoeg tijd over om haar wel te dragen

3 likes

Als je hem dagelijks gaat dragen gaat die chroomlaag geen 80 jaar mee, ook niet als je een kantoorbaan hebt. Af en toe lekker dragen, maar dagelijks zou ik niet doen. Gewoon nog een paar toppers erbij kopen, dan gaat de draagtijd per stuk gelijk naar beneden en geniet je er toch regelmatig van.
Zo doe ik het tenminste :innocent:

Ik heb een hoop zakhorloges liggen, die draag ik ook nooit. Maar dan kan ik er toch nog wel plezier van hebben :wink:

3 likes

Zeker, zo heb ik vroeger postzegels verzameld die ik nooit opgeplakt heb, en sigarenbanjes die ik nooit opgerookt heb.

1 like

Gewoon dragen of verkopen.

Zelf is chrome een harde no go voor mij.

1 like

Ben overigens wel met je eens dat dragen het plezier van een horloge vergroot. Daarom verzamel ik tegenwoordig horloges en geen postzegels, munten, modelauto’s of bierdoppen meer.

Iedereen moet er op z’n eigen manier mee omgaan, maar afdragen van een bijzonder vintage horloge vind ik zelf not done.

1 like

Een horloge voor speciale gelegenheden dan. Blijft hij mooi en kan je hem op die momenten extra waarderen.
En mocht je al een horloge hiervoor hebben, dan verkopen. Hij ziet er mooi uit, dus dat zou moeten lukken, maar waarschijnlijk wat verlies…

1 like

Helemaal mee eens, maar dragen op momenten dat de kans op beschadigingen klein is, is natuurlijk geen afdragen.
Noem het dan maar even met een knipoog naar vroeger “een zondags horloge”

2 likes

blinken doet hij in ieder geval wel :ok_hand:

opzich is het geen dagelijks horloge voor mij maar toch voelt het dan niet helemaal goed om te dragen… verpatsen dan maar en kijken naar een oude stalen chronograaf, zijn alleen zo duur vergeleken met deze… :frowning:

Als de chroomlaag op een gegeven moment versleten is kun je hem over 30 jaar toch prima opnieuw laten verchromen?

Tuurlijk kan dat echter is het opnieuw chromen van een kast heel erg duur en krijg je nooit de zelfde finish als eerst, dan lijkt het mij verstandiger om te investeren in een horloge van staal.

Prima, dan ben je er toch uit?

Ik zou af en toe dragen tijdens rustige momenten zoals een etentje of een verjaardag. Maar jouw optie kan natuurlijk ook. :smiley:

En daarom heb ik in mijn verzameling vrijwel alleen horloges met stalen of gouden kast.

sorry maar horloges zijn er om te dragen en niet om ze in de kast te laten liggen
dus doe hem gewoon om en geniet er van ( leven is al zo kort

Soms is een horloge toch zo mooi in mijn ogen dat ik me laat verleiden ondanks mijn
bedenkingen bij chroom .Ondervinding leert me dat er dan toch altijd wat blijft knagen
en met iets rondlopen waar je bedenkingen bij hebt is ook idioot .
Gevolg : in de kast en er meestal nooit meer uit. :flushed: