Chrono keuze: Handwinder, Quartz of mecha-quartz ?

Zoals de titel al zegt ben ik aan het loeren voor een nieuwe chrono. Nu zijn er buiten de Valjoux 7750 (duurder segment) ook uitvoeringen met een handwinder of zelfs met (Mecha) quartz, maar welke nemen we nu.

Valjoux en handwind ken ik wel en zijn vaak goede uurwerken. Quartz ben ik zelf niet zo’n voorstander van (vervelende tikkende secondewijzer) en er is ook dus een Mecha-quartz. Deze hebben dus een mechanisch gedeelte bovenop de quartz module. Voordeel hiervan is dat de grote chrono wijzer wat meer “zwevend” loopt. 4 tikken p/s heb ik ergens gelezen. En dat deze ook in een klik weer terugspringt naar 12 uur positie.

Heb al wat filmpjes gezien van de werking van deze mecha-quartz, maar ben nog niet over de streep.
Voordeel is dat ze een stuk goedkoper zijn in aanschaf, wat zich niet altijd vertaald in een goedkoper horloge.
Heb ze gezien met mecha-quartz waar ze 5 a 600 euro voor vragen. Best wel een stevige prijs vindt ik.

Afijn, hieronder een Nezumi, wat op zich een aardige vintage chrono is (mecha-quartz) en voor 370 euro van eigenaar wisselt.

Dan kwam ik deze nog tegen. Een Strela 24 hour met een Poljot Valjoux caliber 31681 (handwind). Deze mag dus van eigenaar wisselen voor een kleine 685 euro.

Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende movements en wat zouden jullie zelf aanschaffen. Ik weet dat het maar een beperkte keuze is die ik hier laat zien, maar ze bevielen mij wel op het eerste zicht.
Wellicht zijn er nog meer mooie chrono die ik over het hoofd heb gezien (geen Seagull heb al 2 Hked’s ):joy:

1 like

Ik heb ze in alle drie de uitvoeringen en ik vind ze allemaal fijn.
weliswaar geen 7750 maar wel enekel 7733 en 7734.
De Dan Henry 1964 is ook een meca quartz voor onder de 300 euro.
Het domme aan de meca quartz vind ik die wijzer die 24 uur aan geeft zodat je kan zien of het dag of nacht is, Voor mij volkomen nutteloos.
Geheel mechanisch vind ik eigenljik wel het mooist, maar de precisie van quartz spreekt mij ook wel aan.

1 like

Voor een chrono, zeker als je hem ook echt gebruikt waar hij voor
bedoeld is zou ik voor quartz gaan.
Dat kan toch echt wel een stootje meer hebben dan een mechanische.

Zo’n mechanisch chrono uurwerk is toch wel behoorlijk delicaat en
de servicekosten zijn om de drommel niet mals.

Maar als je nu echt een mechanische chrono wil hebben maar je wilt
niet door het dakraam qua prijs kijk dan eens naar een Buran chrono met
een 3133 aan boord.

Bron: Poljot24.de

2 likes

Ik heb een chrono meer voor de looks en gebruikt zelden de chrono functie. Maar als ik hen gebruik, moet het ook wat lijken :grinning:
Die Buran ziet er ook aardig uit. Daar zag ik deze Strela 24 hour ook staan.

1 like

Ik blijf de Seagull 1963 (plexi) nog altijd een mooie chrono vinden:

1 like

Handwinder chrono met doorkijk caseback :heart_eyes:
Mss een seagull 1963?

:arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up::arrow_up:

:joy::joy:

Junkers heeft ook prijsvriendelijke mechanische chrono’s

1 like

Met hun standaard korting een best aardige chrono voor 280!

1 like

Zelf heb ik weinig met quartz en zo ook dat mecha quartz. Dus ik zou in dit geval voor n handopwinder kiezen.

1 like

Daar loop ik dus ook tegen aan. In het verleden echt wel quartz geprobeerd. Vorig jaar nog een mooie Tag Heuer Link gekocht met quartz uurwerk. Hele mooie klok maar kon er niet aan wennen. Jeroen van Wrist Candy heeft hem gelukkig toen van mij overgenomen en daarna nooit weer een quartz gekocht :grimacing:

1 like

Nou ja, toegegeven. Ik heb ook wel wat quartz, maar dan wel iets ‘aparts’ zoals n G-shock je vh balkon kan pleiten, of n Breitling Emergency Mission, en natuurlijk zijn al die smartwatches eigenlijk ook afhankelijk v quartz voor de tijd.
Maar n gewoon quartz horloge met alleen de tijd heb ik geen interesse in.

1 like

Voordeel van smartwatches is dat je vaak wel een vloeiende secondewijzer hebt :sweat_smile:

1 like

Ik zou ook liever voor mechanisch gaan… al vind ik mechaquartz ook nog wel ok.

1 like

De meeste die ik zie hebben n 1 sec tikkende hoor! Om voor ‘normale mensen’ mensen t gevoel te geven dat ze n normaal horloge om de pols hebben :laughing:

1 like

Wat is normaal. Wij niet hier. Wij hebben allemaal een afwijking minimaal een paar tikken :sweat_smile:

1 like

Ik ben bang dat als ik daar voor zou gaan, deze dan heel snel in het blauwe gedeelte komt. Mechanisch wordt het :+1: