Chrono wel of niet in bedrijf houden?

Ik heb meerdere Seiko’s met 6139 chrono uurwerk.
De chrono laat ik af en toe een paar uur lopen om de zaak in beweging te houden.

Ik heb de meeste automaten op winders. Is het verstandig om de chrono continue in bedrijf te houden? Ik las hier op HF ergens dat dit beter is voor de “koppeling”. Aan de andere kant slijt het ook weer sneller, dus wat is wijsheid?

Persoonlijk denk ik dat af en toe het werkje laten lopen beter is dan het constant laten draaien, dit geldt zowel voor de chronograaf als het uurwerk. Als de chrono draait moet je winder ook langer aanstaan om de gangreserve te behouden.

3 likes

De huidige olie die gebruikt wordt droogt eigenlijk niet in. Hiermee vervalt grotendeels de noodzaak van het in beweging houden. De slijtage door het draaien van de onderdelen is groter dan de kans door slijtage door ingedroogde olie.

Bij een vintage uurwerk als de 6139 kan dit echter anders zijn, als de oude olie gebruikt is bij de laatste service. Dan valt er rest voor te zeggen om hem wat regelmatiger te laten draaien…

2 likes

Kan dat überhaupt?
Mijn chrono stopt na een uur. Dat is een Seiko hybrid uurwerk, dus wellicht is het bij een automaat anders.

Van Seiko 6139 uurwerken wordt vaak expliciet aangeraden om de chronograaf constant ingeschakeld te laten. Voor andere merken van chronograafuurwerken wordt dit meestal juist afgeraden.

De exacte technische uitleg hierover ken ik niet - iets met de verticale koppeling - misschien kan @koekoek hier iets over vertellen?

1 like

Een hybrid uurwerk?

Een 6139 heeft inderdaad een “vertical clutch”. Als de chrono niet aanstaat maar het uurwerk wel loopt slipt de koppeleling zegmaar. Als je de chrono activeert gaat de koppeling naar de “normale” ontspannen stand en gaat de chrono ook lopen. Voor die koppeling zou het dus beter zijn om de chrono wel te laten lopen.

5 likes

Ik heb meerdere 6138 en 6139 gehad, wat een prachtige uurwerkjes voor de prijs. Mits je investeert in een servicebeurt eenmaal per zoveel jaren (en dat is aanzienlijk minder vaak dan bij de duurdere Zwitsers) is het echt niet nodig om de chronofunctie aan te houden.

1 like

Met hybrid bedoel ik een VK61 (geloof ik) van Seiko. Dat is een ‘meca-quartz’. Een hybride: chrono is mechanisch, normale gedeelte is quartz.

Die chrono stopt automatisch na een uur.

De koppeling is niet te servicen/repareren. Als die kapot is moet je opzoek naar een nieuwe wat tegenwoordig heel duur geworden is. Dat het niet per se nodig is betekent niet dat het niet beter zou zijn voor de koppeling.

Een 6139 is een volledig mechanische automaat :sweat_smile:

2 likes

Chrono onnodig laten draaien is geen goed idee. De tandjes van de tandwielen worden vlakker, en er komt in’t algemeen sleet op alle onderdelen. Af en toe es opzetten voor het plezier is prima, maar bij continu laten draaien mag je vroeg of laat op zoek naar (dure) vervangwielen, als ze al nog te vinden zijn.

3 likes

Overigens is de Seiko 6138 een nachtmerrie voor horlogemakers. Niet echt het meest service-vriendelijke uurwerk. Als je problemen met dit werk kan vermijden zou ik vooral aanraden dat te doen.

1 like

Topic betreft 6139 uurwerk.

Ja, en dat is al beter dan de 6138, maar mijn algemene opmerking blijft. Waarom onnodig slijtage veroorzaken? Want geloof me, hoe goed je olie ook is, elke dag je chrono laten lopen zal resulteren in slijtage.

1 like

Dat is de crux van het verhaal. Slijtage vs kapotte koppeling.
Ik ben er nog niet uit, maar denk dat ik ga middelen: bij elke draagbeurt (1-2x per maand) een paar uur laten lopen.

En die stopt niet ‘automatisch’ na een bepaalde periode?

BIj een dergelijke draagfrequentie zal het uberhaupt niet super veel uitmaken. Je 7016 heeft trouwens dezelfde constructie met verticale koppeling als je 6139s.

Nope. Ik denk dat het bij een dergelijke mecha quartz iets in het circuit block is dat een singaal geeft de chrono te stoppen na een uur. Bij mechanische horloges heb ik dat nog nooit gehoord.

1 like

Dat belooft… ik ben op zoek naar iemand die mijn Kakume een service en een nieuw glas kan geven. De mijne ligt in puin na een stevige valpartij…

Succes gegarandeerd precies.

Gaat dit topic overigens ook op voor de 6138? Want deze heedt toch ook een verticale koppeling if I’m right?

Goed om te weten, dan laat ik deze ook regelmatig een paar uur draaien.:slight_smile:

Alle vintage automatische Seiko chrono hebben een verticale koppeling, 6139, 6138 ,7015, 7016, 7017 en 7018

ps 7000 serie chrono’s zijn lastiger te servicen dan 6138en :wink:

1 like

Deze hebben een verticale koppeling zoals @koekoek al uitlegde



Deze is onderdeel van het raderwerk het onderste deel draait dus altijd mee als het uurwerk loopt.
Het bovenste deel staat stil als de chronograaf uit staat en slipt dus ten opzichte van het onderste deel.
Als de chrono aanstaat wordt het bovenste deel dus ontkoppelt en verzet het maar 1 keer per minuut de minutenteller wat vrijwel geen kracht kost dus bij deze uurwerken zou je in theorie de chronograaf beter kunnen laten lopen in tegenstelling tot de klassieke chronograaf constructie.

4 likes