Chrono werkt tijd niet?

Ik heb de vraag gekregen om naar het horloge te kijken van mijn collega zijn vader. Best een modern horloge voor iemand boven de 70. Een Jacob Jensen met ETA V8 G15.211 binnenwerk.
De batterij was snel vervangen en de chronograaf kwam weer tot leven. De tijd helaas een ander verhaal. De secondewijzer blijft stil op de plaats staan.
Ik kan niet echt iets zien wat fout zit. De vorige batterij heeft niet gelekt en er zijn geen zichtbare beschadiging.
Heeft iemand een idee was er aan de had is.

1 like

Het komt wel voor dat een nieuw batterijtje al een tijdje ligt en niet meer zo nieuw is als je mag verwachten. Heb je al een (nogmaals) nieuwe batterij geprobeerd?

Volgens mij heeft het uurwerk geen reset nodig. Vaak zit er dan een AC (all clear) aanduiding op het uurwerk, maar die zie ik niet. Het kan natuurlijk dat er iets mis mee is. Misschien is er iemand op het forum met apparatuur om een quartz uurwerk door te meten als het niet wil lukken.

1 like

Mooi design deze Jensen :ok_hand: (meteen op de lijst :stuck_out_tongue:)
Zo te zien een Eta werkje, dan kan - als 't met opwarmen niet lukt - een donor of misschien zelfs nieuw uurwerk de zaak nog redelijk voordelig redden gok ik.

1 like

Helaas deze uurwerken zijn niet te repareren of door te meten, uurwerk is gesealed.

1 like

Merci Lassale,
De batterij is nieuw net uit China van mijn goede vriend Ali.
Maar voor de zekerheid nog maar eens een nieuwe geprobeerd en helaas weer niets.
Bedankt voor de hulp. :+1:

1 like

Dankjewel domega,
Ik vond hem zelf ook stiekem leuk. Ik ben hem aan het proberen warmer te maken kijken of dat werk.
Anders pech gehad.

1 like

Hoi Floris,
Daar was ik al bang voor dat er weinig aan kan gecontroleerd worden.
Bedankt voor je teleurgesteld antwoord :sleepy:

Gelukkig niet mijn horloge :wink:

1 like

Er zijn apparaatjes in de handel waar je van buitenaf de wijzers kan laten draaien. Soms lukt het om ze daar mee opgang te krijgen en dan lopen ze soms door. Soms zijn er horlogemakers die z,n apparaat hebben. Ook wel een laatste redmiddel. Als dit niet lukt is het waarschijnlijk, over en uit.

2 likes

Soms heb je geluk maar heel vaak is het toch maar een tijdelijk redmiddel als die alweer op gang komt.

1 like

Ja - zou jammer zijn :confused: I zag net dat zo’n uurwerkje toch nog zo tegen de 80 euro kost mppph

1 like

Vanalles al geprobeerd maar tevergeefs :frowning:.
€80 voor een nieuw binnenwerk denk ik dat mijn collega er niet aan gaat geven.
De sluiting van de band is behoorlijk scheef dat doet me vermoeden dat er niet altijd zachtzinnig mee is omgegaan.
Als ik een beetje rammel met het verspringt de secondewijzer van de chronograaf en reset niet meer naar nul.

Bedankt voor het zoeken.

1 like

Als de winkels weer open zijn mag mijn collega het eens bij de een horlogemaker als hij dat de moeite vindt
Bedankt voor de tip.