Chrono-zakhorloge met kalender! - Heel erg ouwe zooi Alert!

Deze week binnengekregen en meteen maar uit- en in elkaar geknutseld: een oud zakhorloge met center-seconds chrono en (erg bijzonder) een datumwijzer; bouwjaar vermoedelijk ergens rond 1910 of wat later??:

De kast is van geblauwd staal, en heel leuk is het binnenste stofdeksel welke uitgevoerd is als “glass-back”, als je 't stalen afneemt, kun je door een glaasje het uurwerk bewonderen.

Het was als zijnde kapot gekocht, dus het was ook niet verwonderlijk dat er weinig leven in zat :smiley:
Gelijk maar even uit elkaar rukken, want de balans was nog OK, dus hoe moeilijk kan 't wezen?
Het geheel maakt wel een heel erg “ambachtelijke” indruk, niet een fabrieksmatig gemaakt produkt, ook de konstruktie van de chrono-aandrijving (met name de koppeling) is heel anders als de bekende konstrukties.

Een blik onder de wijzerplaat laat het kalendermechanisme zien, dat is al wel heel vergelijkbaar met nieuwere kalenderuurwerkjes; de linkse drukknop is de snelverstelling van de datumwijzer via de grote hevel:

Voordat we alle heveltjes eraf slopen, eerst maar eens even een fotootje maken, anders wordt het straks erg lastig alles weer op de goede plek te krijgen:

Het hele uurwerk was nogal vettig (zacht uitgedrukt):

Na schoonmaken, het monteren van een nieuwe opwind-veer, en afmonteren van het basisuurwerk: Tikken!

De montage en het afregelen van de chrono was wat lastig, er zijn geen excenters of zo, waarmee je alles kunt afstellen, het is een kwestie van schroef losdraaien, positie bepalen, schroef weer vastdraaien waarbij je moet voorkomen dat er iets verschuift!
Maar alles is OK gelukt, het resultaat:

Toch een bijzonder ding, en nog behoorlijk gaaf voor zijn leeftijd, het tikt wel echt idioot hard!

Groet,

Gaaf ding, wat voor merk is het ? Hoe maken ze die kast dan geblauwd eigenlijk ? Met hitte ? Zal toch geen hamerslagblauw zijn …

een erg leuk ding… (tu) en apart een echte aanwinst voor de verzameling :wink:

Heel apart uurwerk en mooi opgeknapt.
Herken je de initialen op de platine ? Ik kan ze niet goed zien op de foto.

Zeker een heel mooi zakhorloge.
Schitterend

Onder de wijzerplaat staan enkel nummers: 38 en 4128, verder geen merktekens die op een fabrikant duiden; het is ook wat te oud om in mijn boeken terug te vinden; wellicht toch wat ouder als 1900?? ook al gelet op de nogal vreemde construktie van het anker.

@ Hent: de afwerking van de stalen kast werd chemisch gedaan, hetzelfde als bv bij wapens (pistolen enz.); de kleur is meer donker grijzig, maar op z’n Engels heet 't “bluing”; je smeert speciale pasta of vloeistof op 't blanke metaal, waarop dit verkleurd, en dan werk je het af met olie.

Groet,

Mooi en zeker apart die datumwijzer bij een zakhorloge had ik nog niet gezien. Ik kan in de Pritchard voor je zoeken maar dan heb ik wat info nodig. Op de plaat staat een paard en (ren)wagen he? Lijkt me moelijk terug te vinden op 2000 pagina’s maar wie weet. Alleen jammer dat dan niet automatisch wil zeggen dat het uurwerk daar ook vandaan komt maar goed.

Is het ook mogelijk om op logo’s en beeldmerken te zoeken in de Pritchard?
Dat zou heel handig zijn, hoewel het me in dit geval eigenlijk geen fabrieksmerk lijkt; dat zou meestal toch wel iets “gestileerder” zijn met eventueel een naam.
Het is in ieder geval inderdaad een afbeelding uit de drafrensport; wellicht dat een paardenliefhebber trouwens een datering op basis van de vorm van die sulky kan doen??

Als je er wat van kunt vinden zou dat fijn zijn, maar ik heb er geen haast mee hoor :smiley:

Zeer apart horloge en ziet er nog bijzonder goed uit!
Volgens mij is de beugel enkel niet origineel.

Als die Pritchard nou eens online gezet zou worden… :smiley:
De vraag is zelfs of het wel een zwitsers horloge is, zo niet staat het er niet eens in. En het paard en wagen kan ook een eigen toevoeging zijn of mevrouw Pritchard heeft dit merk nooit gevonden… maar ik ga toch zoeken!

Paul K Schreef:

Onder de wijzerplaat staan enkel nummers: 38 en
4128, verder geen merktekens die op een fabrikant
duiden; het is ook wat te oud om in mijn boeken
terug te vinden; wellicht toch wat ouder als
1900?? ook al gelet op de nogal vreemde
construktie van het anker.

@ Hent: de afwerking van de stalen kast werd
chemisch gedaan, hetzelfde als bv bij wapens
(pistolen enz.); de kleur is meer donker grijzig,
maar op z’n Engels heet 't “bluing”; je smeert
speciale pasta of vloeistof op 't blanke metaal,
waarop dit verkleurd, en dan werk je het af met
olie.

Groet,

Bedankt voor de info, we leren elke dag bij op deze manier (tu)

Toch even een reactie in de hektiek van het opnieuw moeten zoeken naar werk.
Hij is weer fraai Paul zoals we zo langzamerhand van je gwend zijn, ook leuk dat Freddy reageert

Arjay

Ik werk terug van z naar a omdat je altijd ziet dat je als je het van a naar z doet het antwoord bij de z zal vinden. Nu staat het antwoord waarschijnlijk bij de a :smiley:
Het tweede boek heb ik “uit”, nu maar hopen dat antwoord er sowieso in staat…

Een fraaie vondst weer(tu). Het is maar goed dat er zoveel vet op zat; daardoor is 'ie zo goed bewaard gebleven:D Wat opvalt is dat de bruggen of kloven vrij eenvoudig gehouden zijn, maar dat de balanskloof mooi bewerkt is. Dat zie je overigens bij meerdere zakhorloges dat alleen de balanskloof mooi gegraveerd is.

Als je ooit is van je ouwe zooi af wil…:smiley:

Groet, Mark

Dat is een mooi en uniek stukje zakhorloge, Paul (tu).

Voor “ouwe zooi” ziet het er nog heel behoorlijk uit.

Wat een prachtig horloge. Ook heel bijzonder dat je het hebt gerepareerd. Ik wou dat ik zulke dingen kon.
Groet, Anja.

Helass Paul, ik kan in de Pritchard niets vinden. En ik heb nu toch elke pagina gezien :smiley:
Dan kun je 3 mogelijke conclusies trekken:

  1. Horlogeforum - Pritchard 1-0
  2. Het is geen zwitsers merk (teken)
  3. De eigenaar van het horloge ging graag naar de renbaan en wilde dat via zijn wijzerplaat aangeven.

Jammer, maar in ieder geval bedankt voor de moeite Henrik (tu)

Het fabrikaat is trouwens denk ik wel Zwitsers; heb net weer een oud chrono-uurwerkje binnengekregen die precies hetzelfde wonderlijke anker heeft, deze is wel gemerkt “swiss made” (en gedateerd 1888); dat paarden-logo zal wel specifiek erop gedrukt zijn, wellicht voor verkoop in Engeland (drafrensport zou daar wel toepasselijk zijn)

Groet,