Chrono24: welke bescherming bij kopen van particulier

Wie heeft ervaring met kopen bij een particulier via chrono24?

Bij een advertentie van particulier staat vermeld:
image

Dit lijkt mij vreemd, want bij de faq staat in de toelichting:
“Houd er alstublieft rekening mee dat aankopen bij een particulier niet onder de Chrono24-kopersbescherming vallen”

Is dan de enige bescherming de derdenrekening?
Op welk moment wordt het geld vrijgegeven?

1 like

Het geld wordt beschikbaar voor de verkoper zodra jij de ontvangst hebt bevestigd.

Heb het onlangs ook eens geprobeerd met de aankoop van mijn SMPc. Behoorlijk gokje, al durfde ik deze wel te nemen door de betaling met een CC.

1 like

Okay, dus je geeft het zelf vrij. Jammer genoeg lijkt het er op dat ik alleen met bankoverschrijving naar derdenrekening geld kan overmaken.

Als ik het zo lees is de enige “bescherming” het volgende:

In het uitzonderlijke geval dat iets niet verloopt zoals gepland, kunt u rekenen op onze ondersteuning. Wij helpen u samen met de handelaar een bevredigende oplossing te vinden.

Oftewel, volgens mij gebakken lucht als het er op aankomt. Immers er is geen sprake van bescherming, er is louter sprake van “ondersteuning” als je ergens tegenaan loopt.

Er staat ook nergens dat je gegarandeerd je geld terug krijgt. Althans ik kan het niet vinden (ook niet in de alg.voorwaarden) en inderdaad er staat op meerdere plaatsen “Houd er alstublieft rekening mee dat aankopen bij een particulier niet onder de Chrono24-kopersbescherming vallen.” oftewel, je neemt een extra risico als je bij een particulier koopt. Logisch ook, bij Chrono24 zijn ze ook niet gek natuurlijk. Het is niet een eigen product wat er ver-/gekocht wordt, zij stellen ‘slechts’ een platform beschikbaar en daar eindigt dan ook de verantwoordelijkheid vermoed ik zo maar. Maar da’s voer voor juristen… :innocent:

Via derdenrekening, wat @Drebin al aangeeft.

1 like

Dat was bij mij wel het geval inderdaad. Betaling via Chrono dus. Ging super bij mij

Hmmm… twijfel of ik de gok wel wil wagen.

vraag me af wat er gebeurt als je ontvangst niet bevestigd.

Dan krijgt de tegenpartij zijn geld niet. En dan krijg jij geneuzel. Want natuurlijk gaat hij met t&t verzenden.

Neem aan dat de verkoper ook soort van bescherming verwacht.
Gedoe krijg je als hirloge niet aan de staat voldoet, of als je geflest wordt.

Overigens eerder gekocht via chrono24, maar toen vond ik het geen issue omdat ik bij handelaar kocht die al lang actief is.

Zeker, als de aankoop via Chrono verloopt moeten jullie beide wat dingen “bewijzen”. Jij de betaling en zij de verzending.

Ja dat kan als jullie een andere defintie van “goede staat” hebben bijvoorbeeld. Maar als het veel afwijkt kun je ook daar over reclameren

Was onlangs toch een topic over gedoe met een retour, gekocht via Chrono24 waarbij TS zijn geld terugwilde omdat het horloge niet nieuw was ofzo. Kan het zo snel even niet meer vinden. Dat werd overigens wel keurig geregeld dacht ik.

1 like

Btw, als je het niet vertrouwd sowieso niet doen. Ga je niet met een lekker gevoel een aankoop doen

3 likes

Je geeft niet perse zelf vrij. Als PostNL bevestigt dat het pakketje geleverd is wordt dit als zodanig geregistreerd bij Chrono. Je kan dan niet zelf nog iets vrij geven of juist niet. Dit op basis van mijn laatste ervaring van een maand geleden

1 like

Ik heb al meerdere aankopen gedaan via Chrono en dit gaat niet op.
Zodra je tekent voor ontvangst wordt het direct vrijgegeven! Houdt daar ajb rekening mee omdat ik dat al heb gehad. Bij mij was alles steeds goed maar heb het bij mijn ouders laten bezorgen en voordat ik het 's avonds kon bevestigen op de site was het al vrijgegeven. Dat is omdat de koerier het dan al als afgegeven heeft afgemeld.

Dus je kunt niets uitstellen of tegenhouden en dan is het geld vrijgegeven aan de verkoper.

2 likes

…en dus ook als ‘de buurman’ het pakket in ontvangst neemt of erger nog - wat ook regelmatig voorkomt - de postbezorger zelf een krabbel zet. Dan is “het pakket geleverd” en…

Dat weet ik niet, maar ik denk dat dit soort pakketten niet naar de buren gaan ivm de waarde. Ik denk ook niet dat de bezorger hier zelf even voor tekent omdat dit extra verzekerde pakketten zijn.
Bij niet htuis doen ze nog een poging meen ik en anders afhalen.

1 like

Die derdenrekening is dan een wassen neus, als krabbel van de postbode gneoeg is is. Wat me dan tegenvalt is dat chrono24 bar weinig info geeft over reputatie particuliere verkoper. Je ziet standaard alleen lid sinds … als je bericht stuurt krijg ik alleen te zien “7 geadverteerde horloges”.

Oké. Ik weet natuurlijk niet wat er op het verzendlabel staat c.q. moet staan. Wel weet ik dat ze bij mij thuis een keer een Rolex voor de deur hebben gezet, terwijl ik niet thuis was en de handtekening was niet de mijne… :wink:

2 likes

Ik zou graag paar dingen ( laatste) willen gaan verkopen via hun, echter ze rekenen advertentiekosten, die vind ik nergens terug hoeveel. en wat is premium, je kan anders maar 4 fotos plaatsen. Ik heb 3 dagen geleden hierover een mail naar hun gestuurd en nog geen antwoord.
Misschien toch maar catawiki, in verleden veel verkocht en nooit éénprobleem. Wel vind ik de biedingen tegenwoordig matig op Cataw

In dit geval zou het via dhl gaan… niet veel anders dan postnl qua afhandeling vermoed ik.

1 like