De 1e druk is niet begonnen vanaf #1.
Uw bestelling zal zo goed als zeker 1e druk zijn…
Voor wat dat waard mag zijn
Zo op het eerste gezicht een luchtig geschreven boek en stuk minder technisch dan ik had verwacht. Leuk naslagwerk!
Wel jammer dat de bezorger het boek door m’n brievenbus heeft getrapt, dus nu al goed beschadigd is…
Zuur.
Daar zou ik persoonlijk wel heel erg van balen. Zou je aan de hand van dit boek een horloge kunnen repareren?
Balen zeg. Bij mij is het gelukkig heel gebleven, maar wel gepropt. Ik heb vanmiddag de eerste bladzijden gelezen en filmpjes bekeken. De tone of voice, waarover meteen ook gesproken wordt, spreekt mij op meerdere vlakken erg aan. Het doel is om je het vertrouwen te geven om zelf aan de slag te gaan.
Het boek is goed opgebouwd. Inclusief wat onderwerpen waar ik naar op zoek was, zonder daar 6 afzonderlijke boeken voor te kopen.
Dus niet genoeg diepgang om een horloge te leren herstellen.
Maar wél een “what to charge your clients”.
Ik ga deze laten passeren denk ik.
Waar baseer je dat dan op?
Hierop een beetje. En ook aan de inhoudstafel, het stukje onderhouden en herstellen van mechanische horloges - schoonmaken reken ik niet mee - neemt maar een 30-tal pagina’s in. Daar kan je niet zo veel in prakken.
Kan natuurlijk zijn dat de filmpjes veel goedmaken, dat weet ik niet.
De mix van tekst en filmpjes zorgen voor de diepte. Wat ik zie is dat heel snel de kern van ieder aspect wordt uitgelegd. Of je hiermee een (eenvoudig) horloge kunt herstellen? Ik denk het wel. (Noot; Het boek zelf tipt echter: volg workshops, volg curussen, lees boeken, kijk youtube).
Of je moeilijke reparaties en complicaties leert fixen? Waarschijnlijk niet. Wel leert het je de basisstappen om daarmee iedere keer opnieuw géén shortcuts te nemen. Moeilijke reparaties leren oplossen is ook niet wat het pretendeert - het moedigt aan om veel te oefenen en het horlogemakersvak te omarmen met handige tips & tricks. Dat wordt heel breed getrokken. Vind ik.
Wat ik leuk vind, na plusminus 25-30 blz te hebben gelezen is dat ik in dit boek antwoorden en handigheidjes vindt die mij vooruit helpen. Dingen die je her en der al leest, worden nu opeens begrijpelijk.
Simpel voorbeeld: ik wist al dat ik een quartz tester nodig had, maar nu snap ik ook hoe zo’n apparaat werkt en hoe ik het kan toepassen. Kennelijk was er niet eerder iemand die dat kwart(sje) deed vallen bij mij. Dus in de uitleg zit steevast een kern, die mij aanspreekt.
Of dit boek wel of niet geschikt is voor horlogemakers die al 100 horloges hebben gerepareerd kan ik niet inschatten. Maar ik zou het een kans geven. Het is leuk geschreven en de filmpjes helpen enorm. Kennis delen is hier het doel, met name ook om soms te begrijpen waarom je verschillende oplossingen kunt toepassen (en waar die verschillen vandaan komen). Ik vind dat interessant.
Hopelijk heb je hier iets aan, mocht je nog twijfelen. De kenners met echte ervaring zullen vast hun review nog delen hier.
Op pagina 126 - 129 is een goed voorbeeld van het interactieve deel van het boek. Saaie kost over standaardisatie wordt hier op een fijne manier uitgelegd.
Dit was ook iets waar ik naar op zoek was.
Wanneer is de eerste overhoring, Kalle?
Het is niet mijn bedoeling om zelf aan horloges te werken maar de techniek boeit me wel mateloos. Mijn kennis en ambitie beperken zich momenteel tot het (deftig leren) resizen van metalen armbanden en het vervangen van een batterijtje in het kwartshorloge van een onwetende vriend/vriendin en/of familielid.
Is dit boek dan interessant voor iemand zoals ik ? Het is immers nogal prijzig, of zijn er misschien (betere) alternatieven voor een echte beginner ?
Dan moet ik er toch uit afleiden dat het niet meteen leesvoer voor mij zal zijn. Ik wacht sowieso nog eventjes af om eventuele feedback van ‘beginners’ zoals ik te kunnen lezen…
Ter aanvulling, review van Reddit.
https://www.reddit.com/r/watchrepair/comments/1kzfu18/an_indepth_review_of_watchmaking_explained_by/