Chronograaf Commodoor vintage jaren 60

Zo te zien met een landeron uurwerk. Normaal ken ik ze alleen nog met als digitale uitvoering maar zo een heb ik nog nooit gezien. Alle inlichtingen zijn welkom



8 likes

Dat is een Valjoux, een 7733 om precies te zijn. Er zijn al meerdere Commodoors voorbij gekomen op het forum.

2 likes

ok dankjewel

Mooi ding. Andere band er op en nieuw glaasje en je bent er klaar voor.

Merkwaardig merk dat Commodoor. Volgens mij een Nederlands merk dat na de oorlog ontstaan is en blijkbaar uit alle windrichtingen hun kalibers betrokken.

Deze heb ik een dik jaar geleden in mijn werkoveral laten zitten en ging dus verloren in de was :blush:. Quartz-kaliber lijkt me uit het voormalige Oostblok te komen. Nieuw gekocht bij de Kijkshop ergens rond 1990.

Commodoor was of is een merk dat goedkope horloges uitbracht, dit is een van de betere modellen want er zit een mechanisch Valjoux uurwerk in maar je ziet bijvoorbeeld al dat de verf rond de markers los laat, dit zie je wel bij meerdere horloges.Waarschijnlijk slechte verf gebruikt.Ook langs de randen verliest de plaat zijn verf. Ik zou er een nieuw glas op zetten en verder niet te veel geld aan besteden.


Nog iemand die iets weet over deze omega

Wat zou je willen weten? Het is in ieder geval geen vintage. De coaxial uurwerken kwamen ca 2012?
Vintage is alles dat minimaal ca 25 jaar oud is.

Anders je specifieke vraag stellen in algemene gedeelte of "vragen over echtheid… " adviseer ik. Afhankelijk van de vraag natuurlijk. :blush:

Nu dit 3 jaar oude topic naar voren wordt gehaald valt mij de gelijkenis op tussen de kast van de Russische Poljot Sturmanskie /Okeah serie en die eerste commodore.

Ze gebruiken ook vrijwel hetzelfde uurwerk. De Poljot 3133 is de “doorontwikkeling” van de Valjoux 7734, de datum versie van de Valjoux 7733.

Zou Commodore toendertijd een serie kasten besteld hebben bij Poljot? Best mogelijk als het goedkoop moest.

Of heeft Poljot juist inspiratie opgedaan uit dit model? :wink:

1 like