Chronograaf cq functiegebruik

Ik zie op dit forum ontzettend veel en mooie chronografen voorbij komen.
Zelf heb ik er geen omdat , bij mij het chronomechanisme ,bij wijze van spreken, vast zou gaan zitten door het niet gebruiken daarvan.
Mijn vraag is.
Wanneer gebruiken jullie de chronofunctie nu daadwerkelijk , of ook nooit , en heb je hem omdat ze zo mooi zijn ??
Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie .

Je bedoelt een chronograaf denk ik. Maar om je vraag te beantwoorden: bar weinig denk ik.
Laten we eerlijk zijn, om de tijd bij je te hebben hoeven we ook allang ĂĽberhaupt geen horloge meer te dragen.
But I love it. :smile:

2 likes

Bedankt ,bedoel uiteraard de chronograaf, is aangepast.

Is zo leuk om mee te spelen.
Ik wil de chrono nog wel eens starten om de tijd van een manipulatie te meten en vergeet dan op tijd te stoppen.

1 like

Ik gebruik de chronograaf functie eigenlijk alleen omdat ik het gevoel heb dat ie af en toe even moet lopen om problemen er mee te voorkomen.

Dat is meteen de reden waarom ik (nog) geen automatische of eventuele handopgewonden chronograaf bezit. Wel al heel lang een wens, en op zoek, maar steeds denk ik, eigenlijk te veel geld voor iets dat ik niet gebruik. Ik denk bijvoorbeeld aan Omega Mark 2, jaren 70 of zo…maar ja, als het dan toch alleen maar gaat om een auto chrono in de collectie te hebben kan ik dan niet beter in een lager segment kijken? Tissot, Longine, Certina, Hamilton? keuzes, keuzes, keuzes, wel een luxe “probleem” natuurlijk :relaxed:

1 like

Eigenlijk vrijwel niet, en dan vooral om mee te spelen.

Ik gebruik een chronograaf vooral om een andere chronograaf te testen.

1 like

Bij Miyota soms alleen de “centrale” secondewijzer
om de afstand van een onweersbui te meten,
aflezen van kleinere secondewijzers/subdials werkt niet prettig

Nooit.

2 likes

Doe er weinig functioneels mee, af en toe de verstreken tijd bijhouden - bij het koken of bakken.
Leuk dat een appeltaart er al mooi uitziet in de oven, maar dan kan ik even zien of het deeg al gaar kan zijn (zonee, nog wat langer in de oven met wat alu-folie erover).

Voor de rest is het gewoon mooi om de pols.

Eitje koken.

Is dat geen dure oplossing voor een eitje?

Nee. Ik houd niet van hardgekookte eitjes.

2 likes

Ik gebruik mijn chrono/tachymeter wel eens om de werkelijke snelheid van de auto te vergelijken met wat de snelheidsmeter aanwijst. Daar kan ik ook mijn TomTom voor raadplegen, maar als ik dat doe, kan ik mijn chrono/tachymeter helemaal nooit gebruiken, en dat vind ik dan weer jammer :disappointed:

2 likes

Bar weinig. Incidenteel als ik iets moeten weten en het toevallig om heb. Meestal pak ik de smartphone erbij.

Gaat meer om de stijl, looks, history, etc.

Voor mijn werk moet ik vaak systeem testen uitvoeren. Dan kan het wel eens zijn dat bepaalde tijd gerelateerde requirements getest moeten worden. Als er nauwkeurig gemeten moet worden pak ik een oscilloscoop, maar meestal is even een snelle controle met een horloge voldoende. In het verleden gebruikte ik mijn telefoon, maar ik vind een horloge toch wel prettiger werken.

Daarnaast ben ik vast niet de enige sporter hier op het forum. Een stopwatch komt ook zeker van pas tijdens het hardlopen. :wink:

Leuk om te hebben, gebruiken ???

Ik heb een keer in een bus gezeten die langs van die 100 meter-paaltjes kwam. Daarvan precies een kilometer bijgehouden en op de tachymeterschaal afgelezen hoe hard we reden. Dat was 80 en we reden op een 80-weg. Je hebt er geen zak aan verder. Voor mij eitjes gebruik ik overigens een kookwekker van 1 Euro van de Ikea.

Ik zat er nog wel aan te denken dat ik ermee de doorstroom tijd van onze koffie ermee kan meten. Maar om daarvoor nu een chronograaf voor om te doen…