Misschien is het een bekende fase voor de gemiddelde tot enthousiaste (beginnende) horloge fan:
De zoektocht.
Alle bits en bites aan informatie opslurpen en elke dag weer een nieuw model ontdekken.
Ik merk aan mijn eigen zoek gedrag dat mijn smaak veranderd. Ik was bijvoorbeeld eerder niet zo zeer gecharmeerd van duikers, maar sinds een paar weken begin ik dan toch de charme te zien. Vandaar dat ik binnenkort de turtle fiffer van @marnixmoed mag ontvangen. Grote blij.
In mijn zoektocht naar duikers (en ik ben zelf geen duiker) zie ik een aantal modellen met ook een chronograaf
Duikers (mannen die duiken) hebben (onder water) zelden een datum of stopwatch nodig. Daarom vinden veel mensen dat die complicaties niet thuis zouden horen op een duiker(horloge). Een stopwatch maakt de waterdichtheid ook kwetsbaarder. Maar verreweg de meeste kopers van een duikhorloge duiken zelf nooit, maar kopen het horloge in de eerste plaats omdat ze hem mooi vinden. Dat er een draaibare lunette op zit kun je handig vinden voor het eieren koken, maar de meesten zullen het gewoon interessant vinden staan op hun horloge. Voor veel eigenaars, ook echte duikmannen, zal dit hun enige horloge zijn. Waarom zouden ze dan af moeten zien van gadgets als datum of een stopwatch? Iedereen die dat beweert zou wat mij betreft zijn duikhorloge ook echt alleen maar moeten dragen tijdens het duiken. Overigens vind ik horloges met stopwatch er ook vooral leuk uitzien. Nodig heb ik hem niet. Ik denk dat ik van de 100 dagen dat ik een horloge met stopwatch draag, ik de stopwatch.misschien op één dag een keer gebruik.
Ik ben geen duiker en zou niet weten waarvoor je onderwater n stopwatch voor nodig zou hebben.
Misschien dat als iets gelast is, t n bepaalde tijd moet uitharden ofzo? Zonder dat je de draai ring gebruikt ivm duurtijd ofzo?
Daar bij zijn de meeste chronograaf horloges niet geschikt om onder water te gebruiken. Vocht kan dan t horloge binnen dringen.
Er bestaan wel chronograaf duikers die onder water gebruikt kunnen worden. Ik heb zelf n SMP300 waarmee dat kan. Ook Breitling heeft chronograaf duikers die dat kunnen.
Niet elke duiker die n chronograaf heeft kan per definitie onder water gebruikt worden. Sommige hebben bv geschroefde pushers om te voorkomen dat onderwater per ongeluk de knoppen ingedrukt worden.
En betreft extra functies op n duiker, waarom niet? Ik vind zelf ook n eenvoudige duiker t duidelijkst dat t n duiker is.
Maar kan me ook voorstellen dat sommige jetsetters ook graag n duik nemen. En dan kan n duiker met GMT functie best praktisch zijn.
Ik heb het principe van een Chronograaf duiker nooit begrepen.
Want voor je duiktijd gebruik je de duikring.
Alhoewel het er, over het algemeen, wel mooi uit ziet.
De Zenith en breitling lijken op het eerste oog opslag echt veel op elkaar, moest toch eerst een keer knipperen om alle verschillen te zien. Beide ook mooi
Ik heb in het verleden heel veel gedoken en ik heb werkelijk nooit de behoefte gehad aan een Chonograaf onder water. Wel had ik vaak naast mijn duikcomputer een extra bottom-timer bij me, gewoon voor het geval mijn duikcomputer het zou begeven. Better safe than sorry.
De duikcomputer registreert alles wat je doet onder water. Dus per minuut kan je je diepte opzoeken als je dat nodig vindt. Lucht-geïntegreerde computers laten ook nog per tijdseenheid je verbruik zien. Maar boeie, na ontelbare duiken, weet je echt wel ongeveer wat je verbruik op welke diepte zal zijn en je hebt immers ook ALTIJD een meter bij je die aangeeft hoeveel lucht je nog in je fles hebt.
Heb ik dan geen chronograaf duiker?
Tuurlijk wel, in houd van duikhorloges en van chronografen. Maar deze gaat, afgezien van het feit dat hij momenteel niet waterdicht is, niet mee op duikvakantie.