Chronograaf of gewoon?

Hallo, kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een chronograaf? Behalve dat het een stopwatch is dan. Zoiets gebruik je toch alleen als je voor, bijvoorbeeld een sport, de tijd exact bij moet houden. Toch is meestal de helft van alle horloges een chronograaf. Ik hoop dat iemand mij de meerwaarde ervan uit kan leggen.

Groetjes,
Ricardo.

Ik denk dat de hoofdreden esthetisch is. Want sommigen zijn gewoon heel erg mooi.
Ik heb zelf nog nooit een chronochraaf gebruikt waar hij voor bedoeld is. :slight_smile:

Groeten,

Martin

Voor mij persoonlijk heeft het twee pluspunten:

  • Ik vind een chronograaf doorgaans heel mooi! Die extra metertjes doen het voor mij vaak wel hoor!

  • Uurwerktechnisch vind ik het ook een stuk interessanter. Complicaties, hoe meer hoe beter (bij wijze van spreken dan hè). Onderstaande is misschien wat overdone… :slight_smile:

Vaak is het om esthetische redenen. Verwar een chronograaf overigens niet met een chronometer. Dat laatste wil zeggen dat het uurwerk aan bepaalde afwijkingsnormen voldoet. Maw dat het érg precies loopt.

Zoals eerder aangehaald is dit een esthetisch en technisch verhaal zoals dat voor de meeste zaken in de horlogerie geldt. Het is maar waar je gevoelig voor bent. Of iets ‘nut’ heeft is dus vaak niet echt relevant. Denk bijvoorbeeld ook niet dat er veel mensen ooit de grenzen van hun duikhorloge onderwater hebben opgezocht, dus echt nut heeft het niet dat sommige 1km onder water kunnen, de gedachte dat het kan vind ik alleen wel weer leuk.

Ook ik heb me ooit afgevraagd waarom er zoveel chronografen worden verkocht. Ik ben begonnen met zo eenvoudig mogelijk wijzerplaten zonder toeters en bellen. Maar al snel vond ik dat saai worden en ben uiteindelijk ook gezwicht voor de extra wijzertjes. Ik gebruik de stopwatchfunctie, net zoals de meesten onder ons, nooit.
Gr. Roelof

Ok bedankt! Dan zat ik er niet ver naast. Sommige chronografen zijn best wel mooi maar een gewoon horloge straalt meer rust uit en is ook makkelijker af te lezen. En dat is ook erg belangrijk.

Ricardo74 Schreef:

Hallo, kan iemand mij uitleggen wat het nut is van
een chronograaf? Behalve dat het een stopwatch is
dan. Zoiets gebruik je toch alleen als je voor,
bijvoorbeeld een sport, de tijd exact bij moet
houden.

Je geeft het antwoord zelf al: om een tijdmeting te doen. Kan natuurlijk ook met een losse stopwatch, maar geïntegreerd in een horloge is het ook altijd bij de hand.
Van origine, denk ik, niet zonder doel vervaardigd, het n.l. toch wel een toer (en duur) om dit in een (klein) horloge in te bouwen en nog betrouwbaar te maken ook.
In de Soviet Unie b.v. werden ze oorspronkelijk ook niet aan het gewone publiek geleverd/verkocht, maar gebruikt door het leger, marine en lucht- en ruimtevaart.