Chronograaf / Stopwatch op retro fiets

Misschien aardig om hier te delen: De fiets zelf (een retro-sporthybride; uiterlijk in de geest van een Gazelle Populair opoefiets, met een paar leuke onderdelen opgewaardeerd) moet ik nog even afbouwen, maar een heel aardig accesoire is al wel binnen:

Een houder voor een stopwatch of zakhorloge/chronograaf. Op Ebay verkopen ze deze compleet (zelfs met een oude stopwatch erbij) maar dat is behoorlijk aan de prijs; even verder zoeken en dan vind je de houder los voor 10 engelse ponden (je zou het ook zelf kunnen maken, natuurlijk), hoef je enkel maar een RVS pijp/slangclip 22mm (P-clip) erbij te kopen:

De houder is geschikt voor kasten van ongeveer 50-55mm doosnede, dus passend voor de meest gangbare zakhorloges.
Het schroefje en moertje worden nog wel vervangen door RVS exemplaren, maar dat doen we later nog wel eens.

De kans dat het afgebeelde uurwerkje (zonder incablok) kapot gaat als over grotere kuilen gereden wordt, lijkt me tamelijk groot, ik ga maar eens kijken of er ergens een penanker chrono te vinden is, of als alternatief kan er altijd nog een fietscomputer in een oud zakhorlogekastje geknutseld worden…

Groet,
Paul

Geinig! Toch zou ik er niet graag een kostbaar horloge in doen.

Leuke aanwinst, die houder, ziet er best goed uit.
Er bestaan ook nieuwe quartz zakhorloges, misschien gaat dat probleemloos.

Vroeger waren er ook speciale fietsklokjes. Ik heb er een paar van.

Ik zoek overigens nog een quartz zakhorloge maar ik kan ze eerlijk gezegd niet gevonden krijgen. Het moet namelijk geen savonette zijn en dat zijn de meesten wel

Als je op ebay Engeland zoekt in de afdeling Pocketwatches en de zoekterm “open face”, dan komen er een paar te voorschijn.
Hier is er eentje:
http://www.ebay.nl/itm/321382181694?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Knettergaaf!!!:D:D:D:D:D:D

Daar zie ik mezelf wel mee rondfietsen door de stad:+

Veel plezier ervan:~:~

Hoi Chris,
da’s iets waar ik nog niet aan gedacht had (oorspronkelijk was het plan om een wat nieuwere 19 lijns Unitas of Parrenin te gebruiken) ik ga eens zoeken wat er te koop is, bedankt voor de tip!

Groet,
Paul

Hallo Scudo,
die fietsklokken hebben dan een speciaal uurwerk of elastische bevestiging zodat ze schokbestendig zijn??
Googelen voor afbeeldingen van oude fietsen en accesoires levert mij niet zoveel resultaten op…
Groet,
Paul

Nou, ik kijk er ook wel naar uit om een eerste rondje Posbank te maken, alleen nog even wat kabeltjes pasmaken en de ketting monteren:

:smiley:
Paul

Een reserve band heb je toch wel kruislings op je rug zitten?
Dan ben je helemaal in stijl :slight_smile:

Als je toch een rondje gaat fietsen, vergeet dan in Velp niet Paul van Zeeland en Aalbers te bezoeken voor de nodige horloges om je dromen mee te vullen…

hendrik Schreef:

Een reserve band heb je toch wel kruislings op je
rug zitten?

:slight_smile: LOL, de gemonteerde bandjes zijn kevlar anti-lek, ik ben wel retro, maar nostalgisch een bandje plakken langs de kant van de weg gaat me iets te ver :smiley:
Mijn kleding zal ook niet echt in stijl zijn (hoewel die volgens sommigen al jaren retro is…) maar een vintage chrono om de pols zou dan wel weer tot de mogelijkheden behoren…
Groet,
Paul

gschoots Schreef:

Als je toch een rondje gaat fietsen, vergeet dan
in Velp niet Paul van Zeeland en Aalbers te
bezoeken voor de nodige horloges om je dromen mee
te vullen…

bedankt, die weet ik te zitten, maar ik ben meer van de oude zooi om aan te knutselen, blinkende moderne horloges met prijskaartjes die je een hartverzakking bezorgen zijn niet echt iets waar ik van droom cq van wakker lig… :smiley: :smiley:

Paul K Schreef:

Hallo Scudo,
die fietsklokken hebben dan een speciaal uurwerk
of elastische bevestiging zodat ze schokbestendig
zijn??
Googelen voor afbeeldingen van oude fietsen en
accesoires levert mij niet zoveel resultaten
op…
Groet,
Paul

Hier zijn er een paar

http://nl.picturepush.com/public/13847210

NOS dus de papieren er ook nog bij

http://nl.picturepush.com/public/13847221

http://nl.picturepush.com/public/13847197

Dit tellersetje was meer bedoeld voor de brommer/fiets met hulpmotor

http://nl.picturepush.com/public/13847237

Paul K Schreef:

hendrik Schreef:

Een reserve band heb je toch wel kruislings op
je
rug zitten?

:slight_smile: LOL, de gemonteerde bandjes zijn kevlar
anti-lek, ik ben wel retro, maar nostalgisch een
bandje plakken langs de kant van de weg gaat me
iets te ver :smiley:
Mijn kleding zal ook niet echt in stijl zijn
(hoewel die volgens sommigen al jaren retro is…)
maar een vintage chrono om de pols zou dan wel
weer tot de mogelijkheden behoren…
Groet,
Paul

Beetje jammer Paul.
Iedere fietsert deed dat vroeger.
Als je een helm gemaakt van oude horlogebandjes opzet kan ik het door de vingers zien :slight_smile:

Hendrik

hendrik Schreef:

Paul K Schreef:

hendrik Schreef:

Een reserve band heb je toch wel kruislings
op
je

rug zitten?

:slight_smile: LOL, de gemonteerde bandjes zijn kevlar
anti-lek, ik ben wel retro, maar nostalgisch
een
bandje plakken langs de kant van de weg gaat me
iets te ver :smiley:
Mijn kleding zal ook niet echt in stijl zijn
(hoewel die volgens sommigen al jaren retro
is…)
maar een vintage chrono om de pols zou dan wel
weer tot de mogelijkheden behoren…
Groet,
Paul

Beetje jammer Paul.
Iedere fietsert deed dat vroeger.
Als je een helm gemaakt van oude horlogebandjes
opzet kan ik het door de vingers zien :slight_smile:

Hendrik

Laat Gnik het niet horen, straks krijgen we een topic
over handgemaakte fietshelmen met lieveheersbeestjes en esthetisch verwerkte stukken oude fietsband en teenslippers ::o