Chronograaf stopzetten op andere positie belastend?

Soms stoor ik mij eraan dat er op mijn Van der Klaauw Ariadne een wijzertje zit voor de maanstand. Zeker nu de maan weer zo goed als vol is. Dit is de urenteller van de chronograaf. Nu heb ik het idee om de chronograaf stil te zetten op een stand van 3 uur. Het wijzertje staat dan mooi horizontaal en niet meer voor de maanstand.

Ik weet dat het voor chronograaf uurwerken belastend is om hem continu te laten lopen. Maar hoe zit het met het vastzetten op een andere stand dan de 0-positie. Staat er in een andere stand meer spanning op het uurwerk, of maakt het niks uit waar de chronograaf stilstaat? Het betreft overigens een Valjoux 7751 uurwerk.

Het uurwerk laten lopen in de chronostand is niet aan te raden, is bedoeld
voor een tijdelijke meting en het loopt ook wat onnauwkeuriger over bv een
week gemeten.
Het stilzetten op een willekeurige stand kan geen kwaad maar lastig als men
abusievelijk de nulstand toucheert én de wijzers staan vaak wat in een
storende positie omdat het nét niet gestopt is op de gewenste stand.

Het mooiste is als de uren indicatie wijzer even op -3 uur- gezet wordt door
een horlogemaker als de chrono in -0- stand staat.

Toegevoegd: met horlogemaker bedoel ik niet uw Van der Klaauw bij de locale
sigarenboer brengen, omdat deze ook batterijen vervangt.

Chatoninduigen Schreef:

Toegevoegd: met horlogemaker bedoel ik niet uw Van
der Klaauw bij de locale
sigarenboer brengen, omdat deze ook batterijen
vervangt.

Het horloge is een automaat :wink:

Verder weet iemand die de kwaliteit van een Van der Klaauw kan waarderen, en dan ook nog zodanig dat hij/zij er een koopt ook wel een goede horlogemaker vinden.

Persoonlijk zou ik als ik eens goed naar de mooie feautures van een Van der Klaauw zou kijken wel 15 seconden de tijd nemen om de chrono aan te zetten, te genieten en weer te resetten.

@jantje.vlaam;
Missing the point, clou and ironie.

maar goed dat ik dit draadje op mijn weg naar de lokale sigarenboer nog even terugkeek :wink:

Ik merk inderdaad dat stopzetten op 3 uur de functionaliteit inderdaad flink vermindert. In de praktijk is de chronograaf inderdaad niet meer bruikbaar. Dat wordt dus wachten op de volgende servicebeurt en dan maar even vragen of meteen de wijzer verzet kan worden.