Chronograaf uurwerk schoonmaken

hallo allemaal,

afgelopen weekend heb ik in Frankrijk op een rommlmarktje voor 30 eurocent 2 horloges gekocht, waaronder een chronograaf van het merk “loyal watch co, swiss”.
Nu heb ik de kast geopend, en het uurwerk bekeken, en het lijkt me wel aan een schoonmaak toe.

Hieronder een foto van het uurwerk. Kan iemand mij vertellen welk kaliber het is?

Ik gok op een landeron??? Ziet er in ieder geval goed uit voor een horloge van 30 cent.

http://imageshack.us/photo/my-images/534/dscf0666h.jpg/][img]http://img534.imageshack.us/img534/4421/dscf0666h.jpg[/img

Nu heb ik een aantal vragen.

1. Zou het schoonmaken te doen zijn dooreen beginner(met wel wat ervaring)?

2. zo ja, kan het uurwerk na het demonteren gereinigd worden in wasbenzine, zo nee, waarin dan wel.

3. Kan het uurwerk geolied worden met naaimachineolie, of moet dit echt met horlogeolie.

Ik denk dat het wel te doen is, na aanschaf van de benodgigde gereedschappen of met horlogemaken te beginnen.

alvast bedankt,

Gr. Koen

1 ik denk van niet, wat is ‘wel wat ervaring’?
2 daar gebruik je een ultrasoon reiniger voor maar ik dacht dat wasbenzine wel mogelijk is maar ook licht ontvlambaar…
3 nee, er is speciale olie voor horloges en zelfs verschillende soorten voor bepaalde delen dacht ik.

Kortom: alleen er aan beginnen als je het doet als oefening en niet als je wilt dat het ook weer gaat lopen…

my2c hans

30 cent… Daar kan je je geen buil aan vallen (en dat is een under-understatement). Ik denk de beste deal op het forum tot dusver…

Desalniettemin, het betreft een uurwerk met complicaties. Wanneer je speelt met de gedachte te gaan sleutelen, dan adviseer ik je dit horloge nog even in de kast te laten liggen. Lees je in, begin met eenvoudige uurwerken. Trial and error…
Naaimachine-olie is geen horloge-olie. Horloge-smeermiddelen zijn er in verschillende dikten voor de verschillende onderdelen, deze worden dan weer -minimaal- aangebracht met oliegevers. Etc.

Ik zou het leuk vinden nog wat foto’s te zien van het horloge (en dat andere horloge)

Beste Koen,

Twee horloges voor dertig eurocenten en daarbij deze chronograaf? Een fooitje!
Ik neem aan dat een kalender ontbreekt en dan is dit inderdaad een Landeron, caliber 51 of 55; die laatste heeft een afgeschuinde platine aan de wijzerplaatzijde en is 14 i.p.v. 13 3/4 ligne groot.

Als beginner zelf zo’n horloge repareren lijkt me geen optie, eerder een garantie voor een grote tegenvaller. Reinigen is een wetenschap op zich en naaimachineolie is absoluut geen geschikte uurwerkolie. Voor zo’n uurwerkje is een aardig assortiment oliën en vetten plus de kennis deze naar behoren in te zetten bepaald geen overbodige luxe. En omdat de prijs van dat soort smeermiddelen de waarde van het horloge verre overtreft zou ik zeggen: zoek een goede horlogemaker voor zo’n klusje, maar reken wel op de nodige kosten!

Succes en veel plezier ermee!

Met vriendelijke groet,
Robbert

Die ultrasoonreiniger mag je niet voor de teerste onderdelen gebruiken! De kans op deformatie of breuk is daarbij te groot. Een enkel reinigingsbad is ook niet voldoende, zeker als het mechanisme ernstig vervuild is. Vraag eerst raad aan een goede reparateur!

Ik zou even gaan sparen en dan naar Wesseling & Vreeker (Alkmaar) gaan.
Zonder kennis, speciaal gereedschap en ervaring lijkt het me af te stevenen op een klein drama.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

hallo allemaal,

sorry voor een wat late reactie, maar ik ben nog weggeweest, en ben er niet aan toegekomen te reageren.

Ik wil graag iedereen die gereageerd heeft heel erg bedanken.

overigens heb ik wel wat onderhoud gepleegd aan het horloge. Ik heb de secondewijzer, die los was geraakt, opnieuw vastgezet en “het glas” gepolijst. In het glas zaten heel veel ondiepe krassen, die het horloge er heel gebruikt en slecht uit lieten zien.
Maar na polijsten leek het horloge weer als nieuw.

Afegelopen week heb ik dit horloge gedragen, en vind het eigenlijk wel een erg leuk klokje.
Mijn vintage horloges bewaar ik namelijk in een doosje, dat ik had ingepakt om mee te nemen, en toen was ik vergeten mijn “alledaagse” horloge om te doen, dus heb ik gekozen deze chronograaf een weekje te dragen. Hij loop prima en is ook prettig af te lezen. Foto van voorkant en zijkant staan hier.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,311359,311489#msg-311489

De foto is nog van voor de polijstbeurt, en ik zal morgene en foto plaatsen van na de polijstbeurt.

Nogmaals bedankt, en ik denk dat ik het wel heb onderschat, schoonmaken van een chronograaf.

Gr.Koen

mooie aankoop…zou er als beginner niet aan beginnen, dit uurwerk is redelijk gecompliceerd, ultrasoon kan een optie zijn als je kennis van de onderdelen hebt, aders zou ik bv www.horlogemakers.nl eens een offerte voor een servicebeurt vragen

ik denk dat dit een niet zo geschikt horloge is om mee te beginnen :slight_smile:

maar: alle horlogemakers zijn ooit eens begonnen. met eenvoudiger kalibers weliswaar, dus als je interesse hebt, koop dan wat gereedschap en ga aan de slag met eenvoudiger horloges. internet staat vol met goede tips.

en dit ingewikkelde exemplaar in een in een lijstje doen en aan de muur hangen, mooi doel om naartoe te werken!

koen Schreef:

hallo allemaal,

afgelopen weekend heb ik in Frankrijk op een
rommlmarktje voor 30 eurocent 2 horloges gekocht,
waaronder een chronograaf van het merk “loyal
watch co, swiss”.
Nu heb ik de kast geopend, en het uurwerk bekeken,
en het lijkt me wel aan een schoonmaak toe.

Hieronder een foto van het uurwerk. Kan iemand mij
vertellen welk kaliber het is?

Ik gok op een landeron??? Ziet er in ieder
geval goed uit voor een horloge van 30 cent.

http://img534.imageshack.us/img534/4421/dscf0666h.
jpg

Nu heb ik een aantal vragen.

1. Zou het schoonmaken te doen zijn dooreen
    beginner(met wel wat ervaring)?

2. zo ja, kan het uurwerk na het demonteren
    gereinigd worden in wasbenzine, zo nee, waarin dan
    wel.

3. Kan het uurwerk geolied worden met
    naaimachineolie, of moet dit echt met horlogeolie.

Ik denk dat het wel te doen is, na aanschaf van de
benodgigde gereedschappen of met horlogemaken te
beginnen.

alvast bedankt,

Gr. Koen

hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties.
Heb ondertussen al wel wat onderhoud aan het horloge gedaan, glas gepolijst, afgevallen wijzer opnieuw bevestigd, dus wat onderhoud dat door een beginner kan worden gedaan.

Toen ik bij mijn opa in wijk aan zee logeerde, fietste ik zoals zo vaak naar het aangrenzende dorp beverwijk. Daar zat een antiekzaakje, waar ik altijd al eens naartoewilde. Kwam er nooit van, Maar toen ik er vorige week langsfietste, was het ooen en ging ik kijken. De eigenaar bleek de horlogemakeropleiding te hebben gedaan in hoorn, dus meteen een lang gesprek gehouden, zoals liefhebbers onder elkaar alleen kunnen voeren. Hij vond het ook een mooi horloge, en ik vertelde dat er wat zwarte vuiltjes in het uurwerk zaten. Hij gaf me wat “blauw kauwgomachtig spul” wat ervoor gemaakt vuil uit uurwerken te halen.

postte bovenstaande bericht te vroeg, dus hier vervolg.

Met dit spul heb ik het uur werk voorzichtig van (zichtbaar) vuil ontdaan.
Hij beloofde nog te kijken of ie wat oude uurwerkje voor met had om mee te beginnen, en dus ga ik er binnen enkele weken tijdens een bezoek aan opa zeker langs.

Maar dit horloge in een lijstje hangen???
Liever niet, want ik draag het al een week of twee, en het houd verbazingwekkend precies de tijd bij. Vind het eigenlijk wat zonde het niet te dragen, en het heeft mijn seiko 5 een beetje van zijn plek als “dagelijkse horloge” verstoten. Vind het zonde om dit 50 jaar oude horloge terug in de kast te leggen, want daar heeft het bij de vorige eigenaar al een jaar of 50 ingelegen, voordat het op een rommelmarkt voor 30 cent verkocht zou worden.

Gr. Koen

leuk om te horen Koen, het kauwgomachtige heet Rodico, daar kun je opppervlakkige vuiltjes mee weghalen