Hallo allemaal. Een vraagje, ik krijg net de vraag van iemand die een chronograaf horloge heeft (automatisch) waarvan het horloge op zich heel goed loopt maar bij de reset van de chronograaf gaat de urenwijzer niet helemaal tot boven. na enkele keren op die knop te blijven drukken komt hij wel weer netjes naar de 12 positie. Nu vraagt hij of dat stukken zijn of vuil wat ergens tussen zit? Volgens mij is het gewoon wat vuil. Als hij echt kapot was, bewoog hij niet, toch?
Dat is vrij lastig te bepalen met de huidige info die we hebben. Er zit namelijk nogal wat verschil tussen chronografen.
Welk merk is het en welk caliber zit er in? Aan de hand hiervan kunnen we wellicht iets meer zeggen alhoewel het natuurlijk een beetje gissen blijft.
het is een eterna matic met een valjoux 7751 in
Wat ik nog vergeten te vragen ben, is hoe oud is het horloge en heeft het wel eens een servicebeurt gehad?
En als de chronograafwijzer gecalibreerd is, reset die daarna weer niet naar de 12?
Eerste idee: olie tekort op de nok
Tweede idee: secondewijzer los (maar dan zal hij pas mits paar keer opnieuw laten lopen en geluk weer juist komen te staan)
Ff titel en plaats in het forum aangepast, gezien dit een techniek vraag is.
Dit dus, service is de garantie voor een goed werkend horloge. Wordt teveel onderschat.
Nu is het gissen.
Onderhoud geschiedenis is niet gekend. Misschien gewoon afblijven en een onderhoud laten uitvoeren
De smering tussen het urentelrad en het hartje voor de reset is niet goed gesmeerd of door de jaren heen droog geworden, daardoor reset hij niet mooi maar als je meerdere keren kracht geeft gaat hij uiteindelijk wel naar 12 positie.
Kan inderdaad van alles zijn. Ik heb een prima lopende landeron, tot ik hem reset. De secondewijzer reser overal en nergens. Heeft te maken met een stelschroef die er niet meer is😁
Klopt helemaal wat u zegt. Dus gewoon afblijven van de chrono en als hij een service nodig heeft dan werkt dat weer?
Als de service goed is uitgevoerd zal de urenteller weer netjes zijn werk doen.
Deze creeping hour hand komt vaker voor bij 7750 uurwerken. Zal wel tijd zijn voor een service ongeacht hoe hij loopt qua nauwkeurigheid.