Nu denken jullie vast; weer zo’n pietlut wiens wijzertjes niet precies op 0 staan en die dit gecorrigeerd wil hebben.
Nee nee, deze keer is anders. Is het mogelijk om de 3 wijzers van een chronograaf in te stellen op verschillende tijden als standaard? Ik gebruik de chrono toch niet, maar het leek me wel leuk om ze op de geboortetijden van mijn kinderen uit te lijnen. Denk dan aan hoe Meistersinger zijn tijd aangeeft. Ieder kind dus een eigen wijzer.
Is dit echter mogelijk? Of is het 1x tegen de chrono knop en je bent het weer kwijt?
Je kunt ze uiteraard laten resetten naar het punt waar je zelf wilt, als je dat laat instellen.
Alleen een tijd aangeven per register lijkt me wat lastig, omdat de een de seconden aangeeft de ander minuten en de derde de uren. Waarbij meestal de centrale secondenwijzer voor de chronograaf gebuikt wordt.
Of dat alles de bruikbaarheid/afleesbaardheid van je horloge ten goede komt is een tweede.
Als het een quartz uurwerkje is, kan dit over het algemeen vrij eenvoudig gedaan worden; kroon uittrekken en met de pushers de afzonderlijke klokjes instellen. Chrono is dan niet echt bruikbaar meer omdat je de gemeten tijden bij de uitgangspositie moet optellen. Bij chrono reset gaat hij wel weer naar de ingestelde standen terug.
Met een mechanisch uurwerk kan dit volgens mij niet, dan moet je echt de wijzers eraf trekken en in de gewenste stand erop prikken; daarmee maak je wel de chrono onbruikbaar en je klokje onverkoopbaar.
Als het gaat om een mechanische chronograaf, zijn er tot meestal maximaal drie registers.
Voor het aangeven van seconden, minuten en uren.
Deze worden allemaal door één druk op de resetknop naar ‘nul’ gereset.
‘nul’ kan op elke stand worden ingesteld. Maar dat kan niet anders dan zoals @wbcoupe al aangeeft, de wijzertjes moeten er af en opnieuw geplaatst worden.
Ok, dat lijkt me niet echt een issue. Gezien de symboliek achter de drie wijzers neem ik aan dat duidelijk is waarom niet…
Nu nog op zoek naar een mooie chrono waar ik dit mee ga doen. Tot nu toe Junghans Meister Chronoscope of Speedy als opties. Het liefst eigenlijk een chrono waar geen tekens bij de dials staan. Maar die zijn er denk ik niet.
Ik zou dit echt afraden. De centrale secondenteller op een mechanisch horloge zit - terecht, anders verschuift-ie bij elke “reset” - muurvast, en elke afname/herplaatsing is riskant. Wijzer wordt er zeker niet beter van, inkepinkjes aan de zijkant van de wijzerbus zijn haast onvermijdelijk. Zie je niet als je netjes werkt, maar ze zitten er dan wel.