Chronograaf wil niet correct resetten

Een collega van op het werk heeft problemen met een chronograaf - merk van het uurweerk weet ik niet meer, maar wellicht een chinese plakker of zo.
Ik heb gezien dat het wél mechanisch is, dus geen quartz.

Als hij zijn chronograaf reset, blijft hij “hangen” op 3 minuten over 12.
Ik heb de chrono respectievelijk eens op 5, 10, 15, 20 seconden (t/ 1 minuut 05 seconden gezet en dan steeds trachten te resetten, maar dat hielp hoegenaamd niet.

Nu vroeg mijn collega zich af of ie de chrono kon laten lopen tot op de twaalf ( want dat gaat wel), hem dan stoppen en hem zo blijven dragen ???

Is dat goed volgens jullie ?

Nu, persoonlijk zou ik zulks liever laten nakijken, maar de kosten van een herstelling mogen natuurlijk niet opwegen tegen de aankoopprijs.

Ik heb hem niet gevraagd wat ie voor het klokje gegeven heeft, maar het zag er mij toch een < dan 200 euro klok uit :smiley:

Enfin, iemand die hier iets zinngs kan over vertellen ?

Dus voor alle duidelijkheid: de grote secondenwijzer van de chronograaf loopt normaal rond, maar als je stop drukt, en vervolgens op reset, blijft ie hangen op 3 minuten over 12.

Het is toch knap dat ze mechanische chronograven verkopen onder de 200 euro… dan wordt ik wel nieuwsgierig wat hij voor merk heeft gekocht!

Als ik het goed bedrijp uit je verhaal heb je de chronograaf reset positie zelf al meerdere keren ingesteld en blijft steeds op de xx:03 hangen?

Voor het uurwerk is het geen probleem als je het stopt op de 12, maar als het horloge ook maar iets meer dan pakweg 300 Euro waard is zou ik er toch even naar laten kijken. Mijn Omega SMP had dit probleem ook en het is heel snel door Mr Ferrie opgelost waar ik bijstond.

Patrick Schreef:

Het is toch knap dat ze mechanische chronograven
verkopen onder de 200 euro… dan wordt ik wel
nieuwsgierig wat hij voor merk heeft gekocht!

Als ik het goed bedrijp uit je verhaal heb je de
chronograaf reset positie zelf al meerdere keren
ingesteld en blijft steeds op de xx:03 hangen?

Tja, ik zou het niet meer kunnen navertellen…
Het was echt iets waar ik nog nooit van gehoord of over gelezen had.

Nu, een chronograaf ( géén chronometer :smiley: ) voor 200 euro kan best hoor.
Ik denk dat je bv. bij Poljot voor deze prijs best iets degelijk kan vinden.

En ja, ik heb hem zelf eens in handen gehad en mee gespeeld, maar ik ben absoluut geen horlogemaker.
Mijn allerhoogste kunnen is een ingewikkelde Breitlinband inkorten, en daar ben ik al heef fier op.

Nu een erudiet forumlid vertelde mij dat dit de oorzaak zou kunnen zijn:
wijzer losgekomen van de tubus of niet vast genoeg op de seconden-as.

Volgens mij kun je de wijzers (naar 0-stand chrono ) opnieuw resetten door de poussoirs in te drukken met de kroon uitgetrokken.

Dat is bij een quartz zo, bij een mechanische chrono zit er niets anders op dat de wijzer opnieuw erop zetten en nu wel recht

OK, ik breng de boodschap over.
Dus stilzetten op de 12 kan, maar herstel is wenselijk :wink:

Nu ja, hij kan zelf wel eens een offerte bij een horlogemaker vragen.

Bedankt alleszins voor de info.

Tom Koerts Schreef:

Dat is bij een quartz zo, bij een mechanische
chrono zit er niets anders op dat de wijzer
opnieuw erop zetten en nu wel recht

Dat had ik ook al eens uitgeprobeerd :smiley:
maar zoals gezegd, de secondenwijzer liep vloeiend, én je kon het ding opwinden, dus zeker geen quartz. :wink:

Het is eigenlijk geen herstel, maar afstelling…