Chronografen met grote seconde

Bedenk me net dat alle chronografen die ik heb (gehad), allen een kleine seconde hadden. Bestaat er zoiets als een chronograaf met grote secondewijzer? Welk uurwerk is dit dan?

Volgens mij bestaan er wel chrongrafen waarbij de secondenwijzer en minutenwijzer van de chronograaf op de zelfde as staan. Maar ik ken geen chrono met een grote secondenwijzer. Aangezien dit zou interfereren met het aflezen van de secondes.

Ik weet niet of dit echt is wat je bedoeld, maar veel (vintage) chronografen hebben een centrale wijzer die fungeert als tachymeter maar wel ook de secondes kan aanwijzen (hij gaat rond per minuut). Alleen heb ja dan ook nog een klein register voor de echte secondes.

Plaatje van mijn Girard Perregaux met grote seconde/tachymeter met Landeron 51 uurwerk:

IMG_2179

1 like

Breitling heeft er behoorlijk veel. Oa deze:

Hierbij is de grote wijzer voor de chronograaf bedoeld en een van de kleine voor de normale secondes.

Zijn eigenlijk enorm veel van dit soort chrono’s bedenk ik me. Ook een en Maurice Lacroix Pontos gehad

Deze heeft toch gewoon een kleine secondewijzer. Bedoeld wordt een grote secondewijzer en een grote seconde aanwijzer (Chronograaf).

nog nooit gezien ?

Beide groot? Oh, zo had ik t niet begrepen… Dan gewoon een leuk plaatje van de blackbird series ter opvulling

Ik kan me zo gauw geen model voor de geest halen die een grote secondewijzer heeft, en een chronograaf met een grote seconde aanwijzer. Jij wel?

Breil en pulsar hebben een uurwerk met jouw specificaties

Dit idee zou mij persoonlijk ook aanspreken. Ik houd van chronografen, maar vind de grote “sweeping second hand” op een chrono-loos horloge altijd fraai om naar te kijken.

Met een kleine sub-dial voor de seconden van de chronograaf, wordt deze wel minder nauwkeurig om af te lezen natuurlijk. En weinig mogelijkheden voor bv een tachymeter.

Met een kleine chrono wijzer en een grote normale secondewijzer schiet je denk ik voorbij aan het ontwerp doel van een chronograaf. Het zal ook lastig af te lezen zijn.
Het enige horloge wat bij mij opkomt met een chrono en een normale secondewijzer is een ana-digi zoals een X-33, maar dat is niet wat je bedoelt denk ik.

Dan laat je toch simpelweg de chronograaf functie ‘aan’ staan…:sunglasses:

1 like

Heb een Citizen chronograaf (kwarts) waarbij de grote (centrale) wijzer een dubbelrol heeft: als de chronograaf niet wordt gebruikt tikt deze als een normale lopende seconde, maar bij activeren van de chronograaf schiet deze naar de 12 en is deze als chronograaf-seconde te lezen.
Na het stoppen van de chronograaf gaat de wijzer verder met waar hij gebleven was.

Weet niet of hetzelfde geldt voor huidige Citizen chronografen, trouwens. Foto hieronder is van het betreffende horloge (een cal 3560, geloof ik).

1 like

Ik neem aan dat je de grote secondewijzer ook stil kan zetten op 12…?

Dan heb je een normale chronograaf zoals ieder andere met in jouw geval de normale secondewijzer op 6 uur. :wink:

Vnl. de Lemania 5100 (jammergenoeg uit productie genomen door de Swatch group).

De lemania heeft een centrale Minutenwijzer. De secondenwijzer is gewoon klein :wink:

Seiko heeft er ook een aantal. Heb zelf de Arctura om nu SNL001 en die heeft ook grote secondenwijzer

Stilzetten kan wel, maar dan heb je simpelweg geen lopende seconde meer. Het is alweer een tijdje geleden dat ik hem heb gedragen (batterij leeg + lui), maar volgens mij was de subdial op 6 de minutenteller, die op twee de 100e van een seconde (liep lekker snel) en die op tien de uren.

Inderdaad, keuze tussen centrale seconde of centrale chrono-seconde, net zoals deze : (heeft overigens ook een werk uit dezelfde serie… )

[URL=http://s209.photobucket.com/user/samaden/media/IMG_9331.jpg.html]

[/URL]

Rechtsboven 1/50 secondenteller, onderaan minutenteller , linksboven urenteller.

Mvg,

Morse

Deze GIGANDET 44 mm. (zonder kroon) heeft een centrale secondewijzer die d.m.v. de accumulator 60 schoppen per minuut krijgt. FF schrikken geblazen als je een zwevende secondenwijzers bent gewend . Chronograaffunktie geschiedt d.m.v. het dubbelregister Prijs/kwaliteit verhouding zeer scherp geprijsd ! Schroefbodem met engraved galjoenschip. Deze gigant kost nagelnieuw 68 eurootjes incl. verzending vanuit Duitsland. Leest goed 68 EUROOTJES. Het zou verboden moeten zijn ! greets nitraM