Een paar maanden geleden heb ik na maanden zoeken een vintage gouden chronograaf gekocht. Deze had vrijwel alles wat ik zocht, hij was oversized (38mm), rosé goud, in zéér goede staat en zelfs net onderhouden. Het enige minpunt was dat de wijzerplaat niet zo wit/zilverkleurig was als ik zocht, maar meer champagne. Nu kon ik met mijn budget niks anders vinden en heb ik dat horloge dus gekocht, en enkele maanden plezier van gehad.
Ik ben nu een vergelijkbaar horloge tegengekomen die wél een mooie witte wijzerplaat heeft. Ik overweeg daarom om mijn huidige horloge te verkopen en de ander te kopen. Helaas bleek bij het vorige horloge de kroon niet origineel (tenminste, die is niet rosé goud, lijkt me stug dat dat origineel geleverd is zo). Aangezien dit naast de champagne wijzerplaat toch een beetje storend is wil ik graag een origineel horloge (of tenminste van te voren weten wat wel/niet origineel is).
Daarom graag jullie hulp, voor zover ik zie is het onderstaande horloge origineel (ik weet alleen niet of deze met blued hands zijn geleverd?). Wat denken jullie?
Nu jullie het zeggen zie ik het inderdaad. Was zo aan het focussen op een mogelijke redial of niet originele wijzers dat ik dat over het hoofd heb gezien. Zonde, dat is erg storend.
Ze zijn cheap, met een reden. Die kast is flinterdun goud, met holle pootjes waarschijnlijk. Geef dan iets meer uit, en koop een chrono met een stalen of gouden kastje. Ik ben geen fan van verguld/capped horloges, maar dat is óók beter dan dit soort flinterdun spul.
Ik heb er nu dus een. Ik weet dat die kasten flinterdun zijn (de lugs zijn idd ook hol), maar is dat zo’n ramp als je er minder voor uitgeeft? Ik heb mijne nu een paar maanden, draag hem vaak en gaat tot nu toe prima.
Vind dit een beetje kort door de bocht. Je krijgt gewoon wat je er voor uitgeeft. Als je weet dat het dun en kwetsbaar is zijn het prima vintage chronos met vaak erg mooie dials. En omdat er eindeloos veel van zijn verkocht kan je gewoon een mooie uitzoeken zonder teveel te betalen.
Nouja, duur is relatief. Ik heb er zelf een voor rond de 700 euro, 18k roségoud, geserviced en oversized (38mm) wat ik erg belangrijk vindt.
Er zijn veel mooie vintage horloges te vinden voor dat bedrag, maar een oversized horloge in erg goede staat zijn er niet zo heel veel, zeker niet van goede merken of met interessante uurwerken (zoals een chronograaf)
Pushers en kroon zijn bij deze nooit van echt goud.
Alleen de flinterdunne kast. Check wel goed of de lugs niet al beginnen door te slijten.
En idd zo te zien zijn de wijzerplaatpoten afgebroken.