Chronographe rattrapante?

Wat verstaat men eigenlijk onder deze benaming ? Kan me iemand dat eens op -voor-een-leek-bevatbare-wijze uitleggen ? :wink:
Bij voorbaat dank.

Is ook bekend als ‘double chronograph’, zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Double_chronograph

Dat dient dus om tussentijden te meten als ik het goed heb ?

Volgens mij heb je gelijk:)

Dat is een chronograaf met 2 centrale secondewijzers,die bij het starten tegelijk beginnen te lopen.Bij het stopzetten via een daarvoor bedoelde pusher
stopt één van de wijzers terwijl de andere doorloopt (idd voor tussentijden)

Na het wederom indrukken van die pusher laat je de eerste (gestopte) seconden wijzer weer gelijk lopen met de tweede seconden wijzer om wederom een tussentijd te kunnen meten.

Helaas is Lange&Sohne de enige die tussentijden langer dan een minuut kan meten met de double split chronograph,(80.000 euro)deze heeft ook een rattrapante op de minutentotalizer.

="http://www.youtube.com/v/ivpxX5TynSs&hl=nl

Een rattrapante wordt ook wel een splitseconds chronograph genoemt en heeft (bijna)altijd 3 pushers en de kroon

Zowel breitling als omega hadden een ‘betaalbare’ splitsecond de Breitling chronoracer rattrapante en de speedmaster ref:3540.50 rattrapante (iets minder betaalbaar)

helder?

had effe problemen met het filmpie:D:D

Ja hoor, glashelder !
Bedankt, astonmartin ! Weer wat bijgeleerd ! (tu)
Het is eigenlijk een wonder hoe men zo iets mechanisch lan realiseren !!!

Marc-B1 Schreef:

Het is eigenlijk een wonder hoe men zo iets
mechanisch lan realiseren !!!

Electronisch is het ook niet makkelijk hoor;), daar komt nog echt heel wat voor kijken, misschien wel meer dan bij een mechanische oplossing. Het zijn alleen de grotere aantallen die men van zo’n uurwerk maakt, waardoor ze relatief goedkoop zijn.

Dat is de overbrenging van het stopwatchgedeelte naar het gewone uurwerk volgens mij. Maar wie ben ik? Ik ben Ben van den Broek! En ik ben weer terug op het forum. Lange tijd geen bericht. Hoe gaat het met Marc? Ik ben je niet vergeten maar ik ben ook heel veel kwijt. (door mijn hersenkneuzing)
Ik ga vaker op het forum verschijnen.

Groeten, Ben.

Ben
Ben je nog wel bezig met je uurwerkopleiding?

Hoi, Aston Martin,

Neen, helaas. Ik heb drie maanden de opleiding mogen volgen. Het gewone opwindhorloge ken ik dus een beetje. De automaten en de chronografen lukten dus niet. Ik maak hier thuis nog wel quartz horloges. Glaasjes, bandjes, batterijtjes, uurwerkjes, wijzertjes, enz.

Ik ben na mijn ongeluk nog op therapeutische basis naar school gegaan. Eén dag in de week. Het lukte niet meer. Ik zou in september opnieuw opstarten maar de opleiding is niet meer in Amsterdam. Ik zou dan met mijn 56 jarige lijf dagelijks naar Schoonhoven moeten gaan. Dat is wat ik niet meer red. Ik sta nog steeds onder behandeling voor mijn hersenkneuzing. Ik ben echter nog steeds helemaal gek van horloges en klokken.

Ik heb een redelijk goed ingerichte klokkenwerkplaats.(atelier)Verder lik ik mijn wonden en ben ik blij dat ik nog leef!
Groeten van Ben die weer terug is.

Hallo Ben,

wat goed om te lezen dat het inmiddels weer wat beter met je gaat! Ik kan me nog je enthousiaste verhalen herrineren van je opleiding, en dat 'ie toen plots werd onderbroken door een ernstig ongeluk. Fijn om te zien dat je er toch nog plezier aan kan beleven en dat je inmiddels een eigen atelier hebt! Fantastisch.

Rest mij enkel nog dit te zeggen: Welkom terug. (tu)

Goed je weer te zien Ben doe vooral rustig aan

Hallo Ben !
Kei-tof om je weer te horen !
En gelukkig is het “getikte” gedeelte van je hersenen niet gekneusd ! (:wink:
Een geluk bij een ongeluk moet je maar denken. :smiley:

welkom terug Ben. Ik vroeg me zo af en toe wel af hoe het met je zou gaan. Ik ben blij weer wat van je te horen:)

Hallo Ben,

Blij jou hier weer te zien. En ook blij dat je je beter voelt en je passie voor de tikkende wezens niet bent kwijtgeraakt.

Beterschap en veel succes.

Groet,
Alex

Ik heb een BREITLING rattrapante. Loopt tussen 8 en 10 seconden per dag voor en dat voor een nieuw horloge. Heb ze al terug gestuurd in garantie, maar ze loopt nog steeds 8 a 10 seconden voor. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Das niet goed… horloge is chronometer COSC :grimacing:
Lijkt me garantie …