Chronomat ineens stil

Gisteren stond een familielid voor de deur met zijn ongeveer 15 jaar oude Breitling Chronomat. Van de één op de andere dag stond hij stil. Meteen naar Breitling met het apparaat vond hij nog iets te voorbarig maar een snelle blik van mij leverde ook weinig op. Wat wél opviel was het opwindmechanisme van de automaat erg zwaar ronddraaide (via de stift dus) en eenmaal open zag ik bijzonder weinig afwijkingen (nou was een kudde olifanten achter de wijzerplaat mij ook niet opgevallen, maar voorruit).
Iemand enig idee of er verband is tussen het stilstaan en het zware opwinden en/of het een bekend (Breitling/chrono/automaat-) probleem is dat hij niets meer doet?
Jur

Misschien een virus? :smiley:

Ik zou het echt niet weten, vraag het eens aan Chris (Morse)

Als de opwinding met de kroon moeilijk gaat is dit te wijten aan smering. De raderen van de automaat draaien moeilijk rond. Het stilvaalen zal ook dezelfde oorzaak hebben, sneltikker met opgedroogde olie.

Beetje 15/W40 erin?
Jur

Jur,

Zonder uiteraard het oordeel van Freddy in twijfel te willen trekken kan ik als Chronomat-eigenaar wél bevestigen dat het opwinden véél stroever gaat dan bij al mijn andere mechanische horloges (Sinn + Speedmaster bijvoorbeeld)… maar na 15 jaar zal een smeerbeurt inderdaad wel hóóg nodig zijn.

C.

Hij heeft hem nét weer opgehaald en ik heb het advies meegegeven om hem voor een beurtje langs een horlogemaker te brengen.
Als hij weer loopt koppel ik terug. Bedankt voor het meedenken y’all.
Jur