Chronomat schoonmaken hoe

Hallo ik heb een chronomat mijn vraag is hoe kan ik deze het beste schoonmaken,er zitten geen krassen op.

Wat zit er wel op dan?

Ruud

nou hij is wat vuilig bij de rand van de bezel is dat geloof ik,en daar is lastig bij te komen.
dus tussen die gouden schroevjes in de bezel,aansluitend op de kast daar is die vuilig het lijkt wel een kalk aanslag,dezelfde kleur als je mengkraan thuis als die verkalkt is alleen heel lichtjes.
Maar wat ik wil weten is met welke zeep is het het beste te doen,ik kan me voorstellen dat niet alle zeep lekker is voor je horloge.
Waar doen jullie het mee???

alleen water, desnoods met een zachte tandenborstel, dan moet het wel lukken.

Ruud

Een borsteltje en wasbenzine en oppoetsen met doekje.
Geen water.

Freddy

Oeps … sorry :smiley:

Met de huidige benzineprijzen zou ik het ook eerst met water proberen :slight_smile:

gr,
Hans Mennink

WASBENZINE dat kun je niet menen, alvast iedereen bedankt

Nou, Freddy is altijd errug serieus hoor, ik zou zijn raad zeker opvolgen.

Ruud

Als de vervuiling kalk is, wat ik betwijfel, helpt water noch wasbenzine. Kalk lost in beiden niet op.

Het is meer aannemelijk, dat het vetresten zijn of resten bijv. van een poetsmiddel (op petroleumbasis zoals bijv. Brasso). Die verwijder je het beste met een middel, dat vet oplost/verwijdert. Dat kan wasbenzine zijn of iets anders bijv. terpentine. Niet plenzen met dat spul uiteraard. Met die oplosmiddelen moet je zeer voorzichtig te werk gaan en moet je wel bedenken, dat ze ook vet en smeermiddel zouden kunnen oplossen, die wel gewenst zijn in een horloge.

Als je moeilijk bij een vervuild randje kan, zou je ook een cocktailprikker kunnen gebruiken om daarmee voorzichtig e.e.a. schoon te schrapen. Een afgepunt luciferhooutje wil ook wel eens helpen, want dat hout is wat zachter.

ok bedankt