Ik vraag me af, welke merken bieden tegen enigszins acceptabele prijs chronometers?
En dan bedoel ik: die echt door de COSC goedgekeurd zijn.
Volgens mij zijn er allemaal kleine Duitse merken waar pareltjes onder/in/tussen zitten, maar waarvan ik geen flauw idee heb.
Goede bronnen?
Dank.
jan.
Bidle
8 december 2018 om 22:45
2
Ik zou dit boek kopen, dan gaat er een wereld voor je open.
https://www.schifferbooks.com/wristwatch-chronometers-mechanical-precision-watches-and-their-testing-405.html
Hier nog een klein gedeelte van een stukje, dat ik eerder een keer geschreven heb. Wellicht leuk als startvoer:
De term Chronometer kennen we, als het goed is, allemaal. Echter, wat velen niet weten is dat COSC pas in het begin van de jaren 70 is opgericht. Echter lang daarvoor, in 1866, werden er al âchronometer competitiesâ gehouden. In Duitsland begon het testen voor chronometer horloges in het begin van de jaren '50 en eindigde in de jaren '70. In totaal waren er drie plaatsen waar dit, onafhankelijk, van elkaar gebeurde. Verreweg de grootste was in Stuttgart. Deze plek kwam ook het meest overeen met de richtlijnen van de Zwitserse instanties. De aantallen waren echter klein. We weten dat er tussen '55 en '67 in totaal 130.000 horloges gecertificeerd zijn. Waarvan verreweg het grootste deel van junghans afkomstig was. Dit eindigde in 1967 omdat de markt simpelweg te klein was. 130.000 klinkt veel, maar als je weet dat in die tijd Omega in één jaar al meer dan 130.000 horloges produceerde, dan is het relatief weinig voor 12 jaar.
2 likes
Even door de chrono24 zoekmachine:
heren
automaat of handopwinder
nieuw
https://www.chrono24.nl/search/index.htm?dosearch=true&gender=1401&maxAgeInDays=0&movementTypes=1&movementTypes=2&pageSize=60&priceTo=-1&query=chronometer&redirectToSearchIndex=true&sortorder=1&usedOrNew=new
Vanaf âŹ562, of âŹ539 las je die NOS Zodiac meetelt. Erg fraai dat ding, maar met 33mm niet voor iedereen.
Met quarz begint het bij âŹ400.
Heren, bedankt.
Die actie in Chrono24 had ik ook al uitgevoerd; op een zeker moment werd ik helemaal gek van alle Omegaâs.
(Je kunt de merken uitkiezen en daarna viel me de keuze wat tegen . . . )
jan.
Bidle
8 december 2018 om 22:57
5
Ik zou me meer verdiepen in de uurwerkjes ipv de merken.
Omschrijf dan wat je ongeveer zoekt, misschien krijg je hier een goede tip. Stijl, maat, prijsrange etc. Modellen die je al mooi vindt.
Alleen vind het woord chronometre weer idioot groot en doet in mijn ogen heel veel afbreuk aan de plaat.
Kom ik op terug.
Nu eerst slapen.
Wat doe ik om ervoor te zorgen dat ik mail krijg als er ergens op gereageerd wordt?
Bedankt!
jan.
Klik op je eigen logo rechtsboven
naar voorkeuren
dan aanvinken âMij een e-mail sturen wanneer iemand mij een bericht stuurtâ
Maar dat is eigenlijk niet nodig. De antwoorden stromen binnen binnen uren tot dagen.
Dus gewoon hier terugkomen. Als je niets terug zegt wordt het vanzelf weer een keer stil.
1 like
lencoth
9 december 2018 om 00:25
11
Oh, die zijn er zeker. Maar die zijn niet COSC getest om dat enkel voorbehouden is aan Zwitserse merken.
Dat was eens anders maar dat is een lang verhaalâŠ
Nu hebben de Duitsers wel een eigen Chronometer Observatory in GlashĂŒtte, waar de horloge moeten voldoen aan DIN 8319. De eisen zijn gelijk aan de COSC. Maar die horloges zijn niet echt koopjes. Grand Seiko hanteert eigen interne normen die strenger zijn dan COSC. Ook geen koopjes.
Voor acceptabel geprijsde chronometers kan je IMHO het beste kijken bij de âmiddleâ merken van Swatch, zoals bijv. Tissot, Mido en Longines.
In de laatste editie van âWatchingâ pagina 12, wordt gewag gemaakt van de competitie âwie maakt de beste chronometerâ . Wedstrijd gaat op 31 maart 2019 van start.
De competitie is blijkbaar nieuw leven ingeblazen.
Tissot heeft het model Ballade powermatic80. Online voor circa âŹ800 wel te vinden.
Dat lijk me een van de beste keuzes is op dit moment.
BigBen1
9 december 2018 om 13:35
14
Kijk een swat eer nreacties.
Zal eens kijken of ik iets akan doen aan de instellkingen; geen mailtje of niks gehad.
Overigens: Van der gang zegt over het uurwerk in zân Classis GMT:
Uurwerk: Chronometer 9035/2892-A2 ETA Soigné, 21 jewels, tikgetal: 28.800, gangreserve 42 uur
Hoe moeten we dat nou duiden?
(Het is in ieder geval niet COSC gecertificeerd (bij monde van Van der Gang (niet hij zelf, de mevrouw van Sales & Marketing.)))
jan.
BigBen1
9 december 2018 om 13:46
16
Eén vinkje vergeten; hopelijk gaat het nu beter . . .
jan.