Beste,
Ik heb van mijn moeder een zakhorloge gekregen uit 1937, van haar opa. Het gaat om een Chronometre kaiserstunde. Het horloge werkt echter niet meer, zoals te zien in het filmpje. Zou iemand me kunnen vertellen wat een mogelijke oorzaak kan zijn.
Ik zie net dat het filmpje niet werkt, maar de tandwielen van het opwind mechanisme en de tijd verzetten werken wel maar de rest van het iurwerk doet niks.
Hallo Thomas,
Welkom op dit forum.
Het niet lopen van je zakhorloge kan allerlei oorzaken hebben, gebroken opwindveer, gebroken balansstaf of gewoon ordinair vuil en uitgedroogde olie. De exacte oorzaak is zo op afstand lastig te beoordelen. Ik zou een horlogemaker opzoeken; kijk eens in de “ervaring met horlogemakers” categorie, wellicht is er wel een bij je in de buurt.
Uurwerkje lijkt mij trouwens een fhf: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_002_19H5
Omdat de groote wijzer is door de kleine seconde wijzer gestopt, bijvoorbeeld.
Zou inderdaad ook de oorzaak kunnen zijn, goed gezien.
Nee, dit is het probleem niet. Ik heb hem er al terug opgezet maar hij werkt nog steeds niet. Toch bedankt.
Dan, onder ander, balans as gebroken, droge olie, mainspring probleem… Men kan nog 3 pagina schrijven.
Doe wel voorzichtig, die wijzerplaat en wijzers zitten stikvol Radium.