Chronometre Lier

Ik zag de discussie van het zakhorloge chronometre Lier.

Ik kocht dit zilveren herenhorloge een tijd geleden in een rommelzaakje
pikzwart maar ik vond dat het wel wat had.
heb het schoon laten maken en van nieuw glaasje voorzien.
kastbreedte 25 mm zonder kroon.
Achterdeksel en kast gekeurd met Zwitserse en Duitse keurtekens
De aanwezige Zwitserse keuren werden gebruikt tussen 1882 en 1934
misschien dat de aanduiding SF in de deksel wat helderheid kan brengen mij zegt het niets
hoop een van jullie wel

alvast bedankt


een zilveren herenhorloge breedte 25 mm zonder kroon

de deksel voorzien van zowel Zwitserse als Duitse keurtekens

Het uurwerk zonder enige vermelding van naam of calber

Hoi Huub,

Prachtig klokje heb je daar! Het merk zegt me niks, en het lijkt me ook een oud plakmerk.
De opbouw van het uurwerk (met name van de balansbrug), de wijzerplaat schroeven die waarschijnlijk in de zijkant van het uurwerk zijn opgelost en de plaatsing van de raderen en hun uiterlijk doen me sterk denken aan een Cyma caliber. Maar met name het kroonrad lijkt ook veel op die van de 370. Je kan dit controleren door hem los te halen. Als het goed is zit er aan de onderzijde van het kroonrad nog een extra vertanding die het opwinden via de stift mogelijk maakt.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Cyma_370

Edit: ik zie nu dat de kastbreedte maar 25 mm is, wat het caliber 370 uitsluit, maar een kleinere versie daarvan niet.

Ik ben benieuwd. Over het merk van de kastmaker kan ik je helaas niks vertellen.

Groeten,
Michiel

Is dikwijls moeilijk te achterhalen welke calibers of fabrikaat er in deze horloges zit.
Lier is een stad in Belgie en komt voor dat men de plaatselijke horlogemaker vermelden op de wijzerplaat. Hier kan dit dus alleen de stad zijn.