Chronometre Luxor erfstuk

Goeiendag allemaal. Ik heb een tijdje geleden een mooi zakhorloge gekregen van een oudere dame en ik vroeg me af of iemand me meer zou kunnen vertellen over dit stuk. Ik kan er zelf vrij weinig over vinden, met name het merk is mij niet bekend. Misschien nog handig is dat het horloge volgens mij in Wenen is aangeschaft. Dank alvast voor de moeite.

Ik kon aanvankelijk maar een foto uploaden, bij deze de andere

3 likes

Als je met je duimnagel de binnendeksel opent, kun je een foto van het uurwerk maken en hier plaatsen.
En als er stempels binnen in de achterdeksel zitten kun je die hier ook plaatsen.

Daarna kunnen we misschien meer over het horloge zeggen.

Edit. Het logo is in de loop van de tijden iets veranderd.

1 like

1 like

Hallo Bas,

Je hebt een mooi horloge gekregen van die oudere dame. Aan het goudmerk is te zien dat het 14 karaats is en daarmee al waardevol. De term ‘chronometer’ geeft verder aan dat het, indien goed afgesteld, erg nauwkeurig loopt. En dus ook het uurwerk van goede kwaliteit is. Hoewel ik niet weet of het horloge ook een gecertificeerde chronometer is. (En vanaf wanneer dat werd gedaan.) De 16 Rubis geven nog aan dat de assen van het uurwerk in robijnlagers lopen, waarmee het uurwerk slijtvaster werd.

Mooi horloge dus, dat je wel een servicebeurt zou moeten laten geven alvorens (vaker) te laten lopen. Geniet ervan!

Groet Paul

1 like

Dank je Paul voor de reactie.

1 like

Hoi Maurits, ik kon net (nog) niet antwoorden of meerdere foto’s plaatsen, inmiddels wel gedaan. Dank voor de snelle reactie.
P.S. ik kwam dit horloge alleen tegen op een site (watch.de) waar hij te koop stond maar ik schrok eigenlijk van de prijs, heb geen idee of dit een wishful thinking prijs is of dat hij dit echt waard is.

Ik zie ook iets met Breguet erop staan. Ik heb geen verstand van zakhorloges, maar ik weet wel dat Breguet een duur merk is, dat goed aangeschreven staat.

Hoi Vincent, ik begreep (correct me if I am wrong) dat dit alleen op het uurwerk slaat. (Op Breguet zijn wijze zo gezegd) Al lezende op dit forum zo begrepen in ieder geval

Je bent in de war met Rolex.

:stuck_out_tongue_winking_eye:

@BasvdV heel leuk kadootje. Koester het.

1 like

erfstuk

Ik begrijp het niet meer en haak af.

Het gaat dan om een Breguet balansspiraal, verder heeft het niets met het merk Breguet te maken. Het uurwerk heeft zwanenhals fijnregulatie dus het is zeker wel van hoge kwaliteit. Maar goed, aangezien het geen aansprekend merk is kijk je toch vooral naar de smeltwaarde met een klein beetje extra.

1 like

Volgens mij had Bas deze gezien: https://www.watch.de/germany/breguet-luxor-chronometre-40782.html. Hier vragen ze 6 ruggen voor een vergelijkbare uitvoering, dus dat is wat meer dan de smeltwaarde van 14k geelgoud. Het kan ook een gevalletje zijn van ‘Wat de gek ervoor geeft’? :man_shrugging:

Die website rekent sowieso woekerprijzen?

Even laten taxeren bij een erkend horlogemaker. Weet je het antwoord.

Leuk geschenk btw

Ja sorry maar dat bedrag gaat helemaal nergens over.

Voor een Patek Philippe zakhorloge van goud krijg je dat nog niet eens. Vraagprijs is wat het is, een vraagprijs. De markt voor zakhorloges is dood, dus tenzij je een echte Breguet, Patek, Vacheron of Audemars hebt, een gecompliceerd uurwerk of iets met handgeschilderd emaille werk met stenen hoef je niet eens na te denken over dit soort bedragen.

Neem maar van mij aan smeltwaarde + 5%, enige geluk is dat de goudprijs heel hoog staat.

3 likes

Dat zal zo zijn qua marktwaarde. Maar is wat mij betreft niet de beste communicatie richting mensen die niet per se horlogegek of gewoon volledig leek zijn.
Aangezien veel mensen dan geen tijd willen steken in het vinden van die juiste kopers die er 5% extra voor willen betalen. En dan belandt het horloge bij een goud-opkoper die de kast omsmelt. En weer een mooi horloge en stukje geschiedenis om zeep geholpen. :slightly_frowning_face:

Tsja, toch is dit wel de realiteit. Ik vind zakhorloges ook best leuk, maar ook niet meer dan dat. En met alle respect maar dit is ook geen museaal stuk, het is gewoon een iets bovengemiddeld object.

Goudopkopers kopen graag horloges, halen er dan de enkele exemplaren uit die wel wat meer waard zijn en dan gaan ze de smeltkroes in. Recycling in optima forma. Dat houdt pas op tot wij hier collectief besluiten dat we weer zakhorloges willen sparen. Ik hoop het, maar zie het niet zo snel gebeuren.

Zo globaal gezien, lijkt mijn een zakhorloge uit jaren 30" :thinking: met een ingekochte uurwerk en zo van een niet duidelijke foto 17 lingen met een kastmaat van ±42mm.
In eerste instantie dacht ik dat dit een Minerva 17-22/23 of Bulova 17AE of AH zou kunnen zijn :eyes: maar dat is het niet.
Bij http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk is niets terug te vinden, dus ik vermoed dat dit een Horloge merknaam is die in opdracht voor een juwelier of een luxe warenhuis gemaakt is.
Betere foto van het uurwerk, zou wat meer kunnen laten zien.
Groeten Iwan :motorcycle:

Binnen in de kast staat Flore. Ook op een van de wielen staat Flore, tweemaal met twee maal een teken er tussen, dat lijkt op:

Denk ook dat de waarde enkel de inkoopwaarde van het goud is.

Voor een full hunter Patek krijg je dat zeker wel hoor. Maar ik snap je punt.